Elkészült az egészségügy átalakításának legfrissebb koncepciója, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (EMMI) - kormány által még jóvá nem hagyott - szakmai anyagát a Portfolio ismertette ma reggel. A dokumentum alapján a kormány a betegellátás átszervezésében látja a megoldást, valamint az adósság keletkezésének megakadályozására is készülnek tervek.
Kunetz Zsombor egészségügyi szakértő szerint a csomagnak vannak részei, amelyek jó vitalapot jelentenek - feltétlenül ide sorolja az ellátás reformját - ugyanakkor súlyos hiányosságai is vannak a koncepciónak, így például nem látni a fedezetét az átalakításoknak és az új modell működtetésének.
A szakértő szerint a legfontosabb azt tisztázni, hogy miből áll össze a kórházak - évről évre 60-70 milliárd forintra hízó - adóssága. Szerinte három tételből, amelyek közül az EMMI koncepciója csak az egyiket azonosítja: a nem megfelelő menedzsmentet. Kunetz Zsombor szerint azonban legalább ilyen fontos, hogy az ágazat alulfinanszírozott, egyenlőtlen a rendelkezésre álló költségvetési keret elosztása. Mint ahogy a korrupció is forrásokat szív ki a rendszerből (értve ez alatt a nem ésszerű közbeszerzési döntéseket, akár a kórház takarítására vonatkozóan is).
Ezek mellett valóban jelen van a menedzsment felkészületlenségéből fakadó kockázat is. Amit arra vezet vissza, hogy Magyarországon nincs megfelelő képzés, ami pedig van, annak nincs érdemi hozzáadott értéke. Az igazgatók így a képzés után is "pusztán" orvosok maradnak, használható menedzsmenttudás nélkül. Rontja a helyzetet az "orvoskeringő", vagyis az, hogy jó ideje lényegében ugyanabból a körből kerülnek ki a kórházigazgatók, akik az egyik helyről vándorolnak a másikra, ha úgy hozza az élet.
A szaktárca anyaga a menedzsment felelősségét felnagyítva tárgyalja, jóval csekélyebb jelentőséget tulajdonítva az egyéb szempontoknak - ad gyorsértékelést a csomagról.
Kunetz Zsombor ugyanakkor jobb véleményen van a betegellátás átalakításának tervéről. Látok jó csíragondolatokat - mondta lapunknak, kiemelve a járási szintek, a közösségi egészségügyi központok megerősítését, amely hatékonyabb ellátást ígér, mint amit jelenleg a háziorvosi szint biztosítani képes.
Azt viszont nem látja, hogyan fog rákapcsolódni az egészségügy csúcsintézményeire ez a hálózat, erre nem ad választ a dokumentum. Amely szerinte az ötvenes évek felfogását tükrözi, amikor továbbra is országos intézményekben, azok fennhatóságában gondolkodik, mint az onkológia vagy a baleseti intézet. Ma már máshol tart az egészségtudomány, a modell nem vertikálisan, hanem horizontálisan épül fel, amelyben egyszerre többféle kezelést, terápiát tud nyújtani az intézmény. Ezért szerinte inkább a magyarországi orvosegyetemekre kellene építeni a reformot, adott esetben azokat kijelölve a szuperkórháztól elvárt feladatok ellátására.
Ami viszont teljesen hiányzik az anyagból, az a finanszírozás. A 70 milliárd forint, amiről említés esik, biztos nem lesz elegendő az új modell működtetésére (ideértve a bérek rendezését is), ahhoz legalább ennek a tízszerese kell. A csomagban rögzített összeg arra elég, hogy idén kezelni lehessen az adósságproblémát- teszi hozzá.
Összességében tehát vannak előremutató elemek a csomagban a szakértő szerint, de hiányolja a bátorságot az apparátustól; annak rögzítését például, hogy végső soron szükség lesz a jelenleg aktív ellátást nyújtó intézmények kapacitásának megfelezésére, illetve átterelésére a szociális és egyéb, gondozói hálózatba. Tény, hogy az már nem csak orvosszakmai, de politikai érdekeket is sértene, mivel minden megye ragaszkodik ahhoz, hogy a lehető legtöbb ellátást nyújtó saját egészségügyi intézménye legyen.