Március 27-től a Norwegian hetente 2 alkalommal, csütörtökönként és vasárnaponként repül majd. A Ryanair hetente 4 járatot üzemeltet a tervek szerint (hétfő, szerda, csütörtök, péntek) Arlanda és Budapest között. Low-cost repjegyeket eddig csak a Wizz Air kínált Stockholmba, de ők a várostól 100 km-re fekvő Skavsta (NYO) légi kikötőt használják, míg az új járatok a közelebbi Arlandán szállnak majd le.
A világ legnemzetközibb üzletága a légiközlekedés, még akkor is, ha belföldi utazásról van szó. A Svédországban élő magyarokat bizonyára érdekli, hogy új légitársaságot választhatnak, ha az országon belül szeretnének gyorsan nagy távolságra utazni.
Egy teljesen új légitársaság elindítása ezekben az időkben vad hazárdjátéknak tűnhet – de pontosan ezt lépte meg a közelmúltban néhány vállalkozó. Ha minden a tervek szerint halad, a Skåneflyg első gépe március 28-án száll fel a Kristianstad Österlen repülőtérről, hogy megérkezzen a Stockholm környéki Brommába.
Kétségtelen, hogy a járvány rendkívül nehéz időket idézett elő a légi közlekedésben. Ráadásul egyre többen döntenek úgy, hogy rövid távon - környezetvédelmi okokból - inkább a vonatot vagy az autót választják. Ezzel együtt is sokan úgy vélik, a mostani üzemkezdet hazardírozásnak tűnhet. Carl-Henrik Dahlqvist, az újonnan alapított Skåneflyg vezérigazgatója azonban másként látja ezt.
"Sokan szeretnek Skåne-ban élni, de a munkahelyük Stockholmban található, ahol, bár nem oly gyakran, mint régen, személyesen is jelen kell néha lenniük. Fő célcsoportunk tehát az üzleti utazók."
Ugyanakkor, mivel a járvány csillapodik, növekszik a belföldi szabadidős élmények iránti érdeklődés, márpedig ez a régió ilyet is bőséggel kínál.
Új, belföldi vagy Skandinávián belüli kereskedelmi légitársaságok indulása errefelé nem ritka, bár a járvány miatt az utóbbi két évben legtöbbjük vagy a csőd szélén billegett, vagy bezárt. Legutóbbi próbálkozásra példa a 2019-ben alapított Northern Airlines, ők még léteznek, de az Air Gotland, amely 2020-ban indult, tavaly novemberben abbahagyta tevékenységét.
A Skåneflyg alaptőkéje mögött a környéken gyökerező és érdeklődő helyi vállalkozók csoportja áll, akik felismerték a jó légiközlekedési infrastruktúra fontosságát.
Eredetileg 2021 tavaszán kellett volna elindulnunk – mondja Carl-Henrik Dahlqvist. A jelenlegi járvány idején azonban úgy döntöttünk, hogy elhalasztjuk a kezdést, először 2021 őszére, majd most 2022 tavaszára. Úgy gondoljuk, hogy kellően nagy a vonzáskörzetünk. És Lundból kevesebb időbe telik autóval eljutni hozzánk, mintha valaki Lundból a malmöi repülőtérre próbálna eljutni.
Március 28-án indul a Skåneflyg premier járata, egy használt Saab 340B, 33 üléses géppel, amely a Humlan nevet kapta.
"Természetesen más úti célokat is beiktatunk a jövőben, például Gotlandba, Sälenbe és Åre-be is el tudunk képzelni járatokat. De egyelőre Skåne és a főváros légi összekapcsolására összpontosítunk – tette hozzá a vezérigazgató."