6p

A tanzániai Mtwara kikötője tavaly év végéig főként kesudióval kereskedett, míg most szenet rakodó hajókkal van tele, mivel Oroszország ukrajnai invázióját követően világszerte versenyfutás kezdődött a környezetszennyező energiahordozóért. Még a tengerparttól elzárt Botswana is exportál Európába, az árak annyira megugrottak.

Tanzánia hagyományosan csak a szomszédos kelet-afrikai országokba exportál szenet; ennél messzebbre eddig nem érte meg, mivel ahhoz több mint 600 kilométeren kellett volna teherautóval szállítani a délnyugati bányákból Mtwarába, a legközelebbi indiai-óceáni kikötőbe. Az európai energiaválság mindezt megváltoztatta.

Még a tengerparttól elzárt Botswana is exportál szenet Európába, az árak annyira megugrottak. Fotó: Depositphotos
Még a tengerparttól elzárt Botswana is exportál szenet Európába, az árak annyira megugrottak. Fotó: Depositphotos

Az áramtermeléshez használt termikus szén ára a háború következtében rekordszintre ugrott, miután számos európai ország elvesztette a hozzáférést a legfontosabb szállítójától, Oroszországtól származó földgáz- olaj- és szénforrásokhoz.

Az európai vevők a legmagasabb árat is megadják a gyakran Tanzánia, Botswana és Madagaszkár távoli bányáiból érkező szénért. Az újraéledő szénkereslet, amelyet az orosz energiáról leszokni igyekvő, ugyanakkor az áramárakat kordában tartó kormányok hajtanak, ütközik a legszennyezőbb fosszilis tüzelőanyagtól való elszakadásra irányuló éghajlatvédelmi tervekkel.

Bár a geopolitikai széljárás megváltozása esetén a szénbizniszben rejlő lehetőség rövid életű lehet, néhány szénkészletekkel rendelkező ország mégis úgy látja, hogy a jelenlegi haszonkulcs túl jó lehetőség ahhoz, hogy elszalasszák.

A globális referenciaértéket jelentő ausztráliai Newcastle kikötőjében kereskedett termikus szén ára szeptember 16-án 429 dollár/tonna volt, ami alig marad el a márciusi 483,5 dolláros történelmi csúcstól, és sokszorosan meghaladja a tavaly ilyenkor mért 176 dollár/tonna körüli árat – derül ki a Reuters elemzéséből.

Mtwarában tavaly november – az első innen induló szénszállítmány – óta 13 hajó rakodott fel szénnel, míg június vége óta a Shipfix tengeri és áruforgalmi adatszolgáltató elemzése szerint 57 tanzániai szén szállítására irányuló rendelés – azaz a rendelkezésre álló hajókra vonatkozó kérés – jelent meg az azonnali fuvarozási piacon, míg tavaly ugyanebben az időszakban mindössze kettő.

A nemzetközi tengeri szénkereskedelem júliusban elérte a 97,8 millió tonnát, ami az eddigi legmagasabb szint, és több mint 9 százalékkal magasabb az előző évinél – derül ki a Braemar hajózási brókerház elemzéséből. Augusztusban ez a mennyiség 89 millió tonnára esett vissza, főként a legnagyobb termelő Ausztrália exportkiesése miatt.

Tanzánia arra számít, hogy az ország szénexportja idén mintegy 696 773 tonnára emelkedve megduplázódik – közölte az ország bányászati bizottsága a Reutersszel –, míg a termelés várhatóan 50 százalékkal, 1 364 707 tonnára emelkedik. Ezért a tanzániai kormány a kivitel megugrásából származó jelentős adóbevételeket megcélozva fontolgatja egy vasútvonal építését, amely a széntermelő Ruvuma régiót kötné össze Mtwarával, mondta Yahya Semamba, a kormányzati bányászati bizottság ügyvezetője.

Tanzánia arra számít, hogy az ország szénexportja idén mintegy 696 773 tonnára emelkedve megduplázódik. Fotó: Depositphotos
Tanzánia arra számít, hogy az ország szénexportja idén mintegy 696 773 tonnára emelkedve megduplázódik. Fotó: Depositphotos

A tanzániai székhelyű Ruvuma Coal bányavállalat november óta legalább 400 ezer tonna szenet exportált egy kereskedőn keresztül olyan országokba, mint Hollandia, Franciaország és India, a Reuters által vizsgált kereskedelmi adatok szerint.

A szénbányászat jelenleg soha nem látott haszonkulcsokkal dolgozik, amit egyesek a termeléscsökkentésre irányuló erős nyomásnak kitett iparág utolsó hurrájának tekintenek. 2020 végén a szén 75 dolláros tonnánkénti árfolyama mellett egy szénbánya 15 dollár körüli tonnánkénti haszonkulcsot remélhetett, ahogy azonban az árak meghaladták a 400 dollár/tonna szintet, a haszon akár 235 dollár/tonnára is emelkedhetett

– mondta Rob West, a Thunder Said Energy tanácsadó cég elemzője.

A Bluesky bányászati vállalat szerint az európai kereskedők hajlandóak az ázsiai vevők által kínált ár kétszeresét is megfizetni, és már kaptak megkereséseket németországi, lengyelországi és brit vevőktől is. Hasonlóképpen, a tengerparttal nem rendelkező Botswanában a szállítási költségek miatt korábban elképzelhetetlen volt a szén tengeri piacon történő értékesítése, ezért az ország exportjának nagy része a szomszédos Dél-Afrikába, Namíbiába és Zimbabwébe irányult. A jelenlegi árak mellett azonban a botswanai székhelyű Minergy szénbányászati vállalat két, egyenként mintegy 30 ezer tonnás szállítmányt exportált Namíbia Walvis Bay kikötőjéből, és két szénnel rakott vasúti szerelvényt küldött a mozambiki Maputo kikötőjébe.

Az Európai Unió által Ausztráliából, Dél-Afrikából és Indonéziából importált kőszén mennyisége több mint 11-szeresére nőtt az Oroszország ukrajnai invázióját követő négy hónapban. Fotó: Depositphotos
Az Európai Unió által Ausztráliából, Dél-Afrikából és Indonéziából importált kőszén mennyisége több mint 11-szeresére nőtt az Oroszország ukrajnai invázióját követő négy hónapban. Fotó: Depositphotos

Madagaszkár, a világ legnagyobb vaníliaexportőre, a globális szénpiac újonca lehet, ugyanis az ország történetében először elkezdett szenet exportálni. Az új belépőknek azonban fel kell készülniük arra, hogy ha a piaci feltételek kedvezőtlenné válnak, akár be is kell szüntetniük a termelést.

A Coalmint indiai tanácsadó cég adatai szerint az Európai Unió által Ausztráliából, Dél-Afrikából és Indonéziából – amelyek hagyományosan az ázsiai piacokat látják el – importált kőszén mennyisége több mint 11-szeresére nőtt az Oroszország ukrajnai invázióját követő négy hónapban.

A brüsszeli Bruegel agytröszt számításai szerint az EU szénfelhasználásának mintegy 70 százaléka, míg a földgázigényének körülbelül 40 százaléka korábban Oroszországból érkezett. Az unió által az orosz szén- és olajimportra kivetett tilalom jelentősen növelte a villamosenergia-termelőkre nehezedő nyomást, hogy alternatív tüzelőanyagforrásokat találjanak, a terheket pedig tovább növelte, hogy Oroszország csökkentette a régióba irányuló gázszállításait.

Ennek eredményeképpen az európai szén- és lignitfelhasználás 25 százalékkal meghaladja az egy évvel korábbit, annak ellenére is, hogy az elmúlt három évben egy sor erőművet bezártak. Ez veszélyezteti a CO2-kibocsátás csökkentésére vonatkozó ambiciózus célkitűzéseket is, hiszen, ha az orosz gázszállítások teljesen leállnak, úgy az unióban a több szén elégetése évente 1,3 százalékkal növeli a CO2-kibocsátást

– számolta ki az Ember energiaipari elemző.

Az európai kormányok szerint a szénfelhasználás növekedése átmeneti változás, bár ez attól is függhet, hogy meddig húzódik az energiaválság, és milyen gyors lesz a megújuló energiaforrásokra történő átállás. A Minergy botswanai bányászati vállalat szerint a szénpiac legalább 2023 közepéig, ha nem tovább, erős marad, ami alatt megduplázhatja termelési kapacitását.

Noha Magyarország ígéretet tett utolsó szénerőművének 2025 végéig történő bezárására, a Mátrai Erőművet jelenleg, az „energia veszélyhelyzet” idején az ország energiaellátása miatt újraindították, és fokozott termeléssel működik. Eközben a magyar kormány úgy vélekedik, hogy a szénbányászat fokozása mellett is tudja tartani a klímacélokat, a 2030-ig vállalt szén-dioxid-kibocsátás csökkentést. Emellett a kormány kiviteli tilalmat rendelt el az energiahordozókra, köztük a szénre is.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!