8p

A debreceniek megkérdezése nélkül, a fejük fölött döntöttek a városba tervezett akkumulátorgyárról. Emiatt minden szereplő kapott egy szerepet, amiből nem tud kilépni, így kompromisszumra esély sincs. A gigaberuházást 30-40 aranykoronás termőföldekre kívánják felhúzni, rozsdaövezetbeli elhelyezésre a cívisváros szerkezete miatt nincs lehetőség. A civilek meg akarják akadályozni az építkezést.

A Debrecenbe tervezett akkumulátorgyárat a helyiek elutasítják, a döntést mégis a fejük felett hozták meg, és már nem lehet megfordítani – hangzott el azon a háttérbeszélgetésen, melyet a debreceni Civil Fórum Egyesület prominensei tartottak a Második Reformkor Alapítvány szervezésében. Gondola Zsolt, az egyesület elnöke megköszönte az alapítvány meghívását. Mint mondta, a beszélgetés egy kapcsolat kezdete két civil szervezet, azaz köztük, valamint a Vona Gábor nevével fémjelzett alapítvány között, hozzátéve, reméli, hogy az együttműködésnek lesz folytatása.

A debreceni közgyűlésben két képviselővel is rendelkező civil szervezet elnöke röviden felvázolta CATL debreceni beruházásának történetét, kiemelve, magáról a beruházásról is csak úgy értesültek, hogy „a külügyminisztérium egy államtitkára egy lapostévében bejelentette”. Már az, hogy a fejük fölött döntöttek, elindított egy ellenállást – ismertette Gondola Zsolt.

Ők ezt követően tették fel kérdéseiket az illetékeseknek, így a polgármesternek, a jegyzőnek, a vízmű igazgatójának is, de egészen a tavalyi év decemberéig nem kaptak semmilyen választ kérdéseikre. A CATL ekkor nyújtotta be a környezeti hatástanulmányt, és mint kiderült,

azok sem tudtak semmi konkrétumot a beruházásról, akik hazai szinten intézkedtek például a földterület értékesítéséről.

Gondola Zsolt emlékeztetett, három tézist állítottak fel, amire választ vártak:

  • a vízhasználat,
  • a kibocsátott anyagok ügye,
  • a külföldi munkaerő.

A civil szervezet vezetője szerint feje tetejére álltak a dolgok, mert amikor a kormányzat megkapta a lehetőséget a beruházásra, nem tájékoztatta a debrecenieket, nem kérte ki a véleményüket. Ehhez képest fordítva történt – mutatott rá Gondola –, „mindenki kapott egy szerepet, amiből nem lehet kilépni, és ez mindenféle kompromisszumot kizárt”, ezért a fideszes városvezetés sem tud mást tenni, mint védeni a beruházást.

Emlékeztetett, a debreceni civilek a bejelentés után kivonultak az utcára, ami azt eredményezte, hogy

körülbelül 4600 megkérdezett 72 százaléka elutasította a tervezett akkumulátorgyárat.

Az eredményt jelezték a városvezetésnek, melynek „bombaszerű megjelenése” volt a január 9-i közmeghallgatás, a botrányos eseményről az Átlátszó összefoglalója itt tekinthető meg:

Gondola kiemelte, az akkugyár tervét a debreceniek elutasítják, de a beruházást leállítani nem lehet, nincs lehetőség semmilyen kompromisszumra.

A civil vezető leszögezte, ahhoz képest, hogy mekkora volumenű beruházásról van szó,

„borzasztó amatőr az előkészítés”.

Példaként említette, hogy az egyik tanulmányban az szerepel, a gyár szén-dioxid-kibocsátása a városhoz viszonyítva jelentéktelen lesz. És mint kiderült, a viszonyítási számban tízszeres tévedés volt, kimaradt belőle az éves szinten 126 ezer darab kamion és 324 ezer személyautó forgalma, valamint a gázturbinák által generált szén-dioxid mértéke. Ezekkel együtt a város szén-dioxid-kibocsátásának 49 százalékát adná a gyár úgy, hogy ez még csak az első ütem.

Gondola Zsolt rámutatott, az átaluk felkért szakértők szerint a második és harmadik ütem megvalósulásával Debrecen szén-dioxid-kibocsátása megtöbbszöröződne, ami miatt az egyébként is aszályosodási folyamatban levő város hőmérséklete növekedne. Az ellenérvelők azt mondják, hogy egy erdőből álló védsávot telepítenének, ám Gondola – ismét a szakértőkre hivatkozva – azt mondta, a kiegyensúlyozáshoz egész Hajdú-Bihart be kellene erdősíteni. Sőt – tette hozzá – a Kormányhivatalnál levő állásfoglalásból az derül ki, akár ipari hó is kelethezhet a gyár miatt, a veszélyes anyagot pedig másfél naponta el kell majd szállítani.

Nem tudták meggyőzni a debrecenieket – emelte ki a Gondola, hozzátéve, civil szervezetként nem örültek a pártok megjelenésének, ugyanis

a beruházás ellenzői között a pártpreferenciák is leképeződnek,

ugyanúgy találhatók köztük a Fidesz és a baloldal szavazói is. „Számunkra az a fontos, hogy ez a beruházás ne valósuljon meg, nem az, hogy ebből ki milyen politikai eredményt kíván létrehozni” – hangsúlyozta a civil vezető.

Felvázolta, jelenleg egy erős kormánypárti városvezetés van kormányzati hátszéllel, vannak pártok, akik nem akarják a gyárat és a saját útjukat járják, illetve vannak a civilek, akik próbálnak szakmai szinten vitatkozni, de ez egyre reménytelenebb.

Gondola Zsolt rámutatott, mivel népszavazás nem lesz a kérdésben, ezért az önkormányzati választás egyik legfontosabb kérdése lesz, hogy hova fejlődik a város.

„Hagyja-e a város, hogy a városban egy ilyen környezetterhelő nagyberuházás működjön?”

– tette fel a kérdést az egyesületi elnök, aki közölte, három darab, egy kilométer hosszú gyáregységből fog állni az üzem.

Illés-Rácz Mariann önkormányzati képviselő és Gondola Zsolt, a debreceni Civil Fórum elnöke mindenképp meg akarja akadályozni a beruházás megvalósulását, az ugyanis káros a cívisvárosra. Fotó: Mfor / Dobos Zoltán
Illés-Rácz Mariann önkormányzati képviselő és Gondola Zsolt, a debreceni Civil Fórum elnöke mindenképp meg akarja akadályozni a beruházás megvalósulását, az ugyanis káros a cívisvárosra. Fotó: Mfor / Dobos Zoltán

Illés-Rácz Mariann önkormányzati képviselő a részleteket ismertetve kifejtette, Debrecen klímastratégiájának adatai szerint a város szén-dioxid-kibocsátása évente 1 millió 19 ezer tonna, a tervek szerint pedig ezt 2030-ra 44,5 százalékkal csökkentik. Ehhez képest csak a gyár tíz gázkazánja 288 ezer tonna üvegházhatású gázt bocsátana ki évente. Rámutatott, egy, az Országos Környezetvédelmi Információs Rendszer (OKIR) adatbázisából lekért adat szerepelt abban a tanulmányban, mely Debrecenre 10 millió tonnás kibocsátást mutatott ki, holott ez az OKIR-hiba akár az idősor adataival összevetve is kiütközött volna. A képviselő emlékeztetett, az egész ország szén-dioxid-kibocsátása 30 millió tonna évente.

A gázkazánok egyébként óránként (!) 12 500 köbméter gázt égetnének el, miközben a magyar háztartások éves átlagfogyasztása 1280 köbméter – mondta Illés-Rácz Mariann.

„Miféle zöld átállás az, hogy gyártunk valamit, ami majd valahol csökkenti a kibocsátást úgy, hogy az adott helyen megtöbbszörözzük?”

– tette fel a kérdést.

A vízkibocsátás kérdésében az önkormányzati képviselő felidézte, először napi 15 ezer köbméterről volt szó, majd ezt levitték 3300-6600 közé, de ez csak az első ütem. Az illetékes külügyminisztériumi államtitkár, Szilágyi Balázs azonban nemrég azt nyilatkozta, a csővezeték kapacitása 18 ezer köbméter lesz – mondta Illés-Rácz. Emlékeztetett, a nehézfémekkel szennyezett feketevízzel tervezik hűteni a hűtőtornyokat, ám szerinte ezt a fejünk fölött elpárologtatni nem lenne szabad. Az üzem vízfelhasználását tekintve a képviselő ismertette, jelenleg napi 70 ezer köbméter víz nyerhető ki a kutakból, Debrecen fogyasztása pedig egy meleg augusztusi napon 60 ezer köbméter, így a fogyasztás már most is „ki van centizve”.

A beszélgetés során felmerült, hogy a munkavállalókat honnan hoznák az akkumulátorgyárba. Gondola Zsolt szerint 2500 magyar, illetve 500 ázsiai munkavállalót alkalmazhatnának, ám mivel az üzemben nem lesz kutatás-fejlesztés, így

nem mérnököket, hanem betanított és segédmunkásokat hoznának a városba,

őket „valószínűleg nem jó szívvel fogják látni” annak ellenére, hogy Debrecenben már most is számos külföldi munkavállaló van.

A gyár területével kapcsolatban felmerült, hogy az milyen minőségű termőföldön terül el. A Debrecen környéki földek értéke 30-40 aranykorona, miközben Magyarországon az átlagos termőterület aranykorona-értéke 15-16 – közölte Illés-Rácz Mariann. Hozzátette,

ezen, a Debrecentől nyugatra eső részen nincs rossz minőségű termőföld,

a rosszabb, homokos földek a nyírségi rész felé, míg a szikesek a Hortobágy irányában találhatók. Arra a felvetésre, hogy a cívisváros körül rozsdaövezetben találhatók-e olyan területek, melyek alkalmasak lennének a beruházás megvalósítására, Gondola Zsolt úgy felelt, a város szerkezete ezt nem teszi lehetővé. Debrecen gazdasága ugyanis alapvetően mezőgazdaságra, illetve feldolgozóiparra épül.

„Ez akkora méretű, hogy nem tudnák sehol úgy elhelyezni, hogy ne érintene termőföldet”

– emelte ki a civil szervezet elnöke.

A debreceni civil vezető ennek kapcsán rámutatott, a gyár körüli széles spektrumú ellenállás egyik oka az, hogy a földkérdés hagyományosan a politikai jobboldal ügye, míg a víz, a levegő, a környezetvédelem pedig a balliberális politikai oldal vesszőparipája.

„Ez a kettő ebben az ügyben összeér”

– mutatott rá Gondola Zsolt.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!