10p

A kiskereskedelem gyenge márciusi teljesítménye annak tudható be, hogy a fogyasztók bizalmatlanok, emiatt a szabadon rendelkezésükre álló forrásaikat nem elköltik, hanem inkább félreteszik.

Mint arról beszámoltunk, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) naptárhatástól megtisztított adatai alapján 2025 márciusában az előző év azonos időszakához képest a kiskereskedelmi forgalom volumene a nyers adat szerint 0,4 százalékkal mérséklődött, naptárhatástól (és húsvéthatástól) megtisztítva 0,4 százalékkal meghaladta az előző év azonos időszakit. Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben 1,2 százalék, míg a nem élelmiszer-kiskereskedelemben 5,9 százalékkal bővült az értékesítés naptárhatástól megtisztított volumene az előző év azonos időszakához viszonyítva. A szezonális és naptárhatással kiigazított adatok szerint a kiskereskedelmi forgalom volumene 0,5 százalékkal maradt el az előző havitól. 

Az élelmiszerek iránti enyhe kereslet azért tűnik meglepőnek, mert a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) korábbi közlése szerint a március 17-étől hatályos árréscsökkentés eredményeként 905 termék átlagosan 19,3 százalékkal olcsóbban érhető el. Igaz, a KSH minden hónap 20. napján zárja le az adatfelvételét, ami azt jelenti, hogy az árrésstop csak négy napig fejthette ki a hatását.

Ám az NGM nem ezzel magyarázza a kiskereskedelmi forgalom márciusi megtorpanását. Azt a tárca szerint csupán átmeneti, technikai jelenségnek tartja, amelynek hátterében a húsvéthatás áll.

Ez az ünnep ugyanis különösen jelentős hatást gyakorol a magyar háztartások vásárlási szokásaira, az ünnepet megelőző 1-2 hétben jelentősen növekszik a háztartások fogyasztása az élelmiszer és az élelmiszer jellegű termékek esetében egyaránt – mutat rá az NGM közleménye. 2024-ben a húsvét március végére esett, míg idén április második felére, így a húsvéti nagybevásárlások hatása idén teljes egészében áprilisban érvényesült. Az NGM az online pénztárgépek adatai alapján az év eddigi legdinamikusabb növekedésére számít áprilisban, akár 5-6 százalék fölötti szinttel. A két hónapot tehát a tárca szerint együttesen kell vizsgálni, amely alapján megítélése szerint továbbra is egyértelmű a kiskereskedelmi forgalom bővülése.

Ezzel szemben az Országos Kereskedelmi Szövetségnél (OKSZ) úgy vélik, a kiskereskedelmi forgalom márciusi csökkenése a fogyasztók elbizonytalanodásának szükségszerű velejárója, amihez hozzájárult a hatósági árszabályozás bevezetése is. Kozák Tamás főtitkár emlékeztetett, az OKSZ már korábban figyelmeztetett arra, hogy az első hetek szolid vásárlási hulláma után az árrésstop pozitív hatása elmúlik, és inkább a – kormányzati beavatkozásokkal szükségszerűen együttjáró – fogyasztói elbizonytalanodás keresletcsökkentő hatása érvényesül. A bizonytalan szabályozási környezet hatására a kiskereskedők nagy többsége elhalasztja a beruházásokat, termékfejlesztéseket, mindezt előbb-utóbb a vásárlók is megérzik, így az „árrésstop” (sic!) következtében rövidtávon felszabaduló többletjövedelem nem a fogyasztást növeli, nem járul hozzá a gazdaság erősítéséhez.

Az árrésstop elérte a kívánt a hatást, az élelmiszerinfláció átmenetileg fékeződött, ez a hatás azonban ugyancsak nem lesz örökéletű, mivel a beszállítói árak is emelkednek – véli Kozák.

Az OKSZ mindezeket figyelembe véve javasolja az árrésstop tervezettnek megfelelő, május végi kivezetését. „Meggyőződésünk, hogy a fogyasztói bizalom helyreállítását és a lakossági fogyasztás növekedését a nyugodt, kiszámítható piaci környezetben zajló éles verseny szolgálja leginkább, csak így erősíthető a kiskereskedelem hozzájárulása a magyar GDP emelkedéséhez, a költségvetés hiányának mérsékléséhez” – zárul a szövetség közleménye.

Mindenesetre a márciusi kiskereskedelmi adat a piaci konszenzust is drasztikusan alulmúlta – hangsúlyozta Virovácz Péter. Az ING Bank vezető közgazdásza szerint ugyanakkor a márciusi kiskereskedelmi adat a gazdaságról alkotott összképet aligha befolyásolja, hiszen az első negyedévben a magyar gazdaság egésze – ismét – messze a várakozásokat alulteljesítve zsugorodott negyedéves bázison. Most már az is sejthető, hogy emögött részben a fogyasztás gyengélkedése állhatott.

Virovácz Péter is szerepel lapcsoportunk, a Klasszis Média május 27-ei befektetési konferenciáján:

Geopolitikai sakkjátszmák és ingadozó tőkepiacok – Hogyan pozícionáljuk befektetéseinket?
A témában a Klasszis Média május 27-én 17 órától geopolitikai szakértők, gazdasági elemzők, befektetési szakemberek részvételével tart rendezvényt.

Vegyen részt Ön is! Klasszis Befektetői Klub - részletek és jelentkezés >>

Az ING Bank vezető közgazdásza szerint az idei év első három hónapjára vonatkozó kiskereskedelmi adatból úgy tűnik, hogy a januári szintugrás után a tartós növekedés a szektorban nem tud megvalósulni. A fix bázisú index a havi csökkenéssel összhangban romlott, ami azt jelenti, hogy az értékesítési volumen csupán 0,5 százalékkal múlta felül a 2021. évi havi átlagot.

A fogyasztói bizalom a 2018-2019-es csúcsoktól továbbra is messze elmarad. A lakosság egyértelműen a megtakarításokat preferálja a költekezéssel szemben. Mindez pedig megmutatkozik a kiskereskedelem gyenge teljesítményében.

A részleteket nézve, márciusban is csökkent az élelmiszerüzletek forgalma, vagyis immáron két hónapja zsugorodik ez az alszektor. A legmeglepőbb ebben Virovácz szerint az, hogy a március közepétől bevezetett árrésstop-intézkedések sem voltak képesek fellendíteni a bolti forgalmat. Bár erre vonatkozóan talán az áprilisi adat majd komplexebb választ ad. A nem élelmiszertermék jellegű kereskedelemben márciusban növekedés volt látható havi összevetésben. Ám ez a megugrás elsősorban a használtcikkek és ruházati üzletek területéről érkezett. Utóbbiban pedig az elmúlt hónapokban nagyon nagy ingadozásokat látni.

Úgy tűnik tehát, hogy az egyszeri kifizetések, amelyekhez hozzájutott a lakosság az első negyedév végén is, már nem csapódtak le a tartós fogyasztási cikkeket árusító üzletek forgalmában. A márciusban jelentősen csökkenő üzemanyagárak mellett pedig mindenképpen meglepő, hogy az üzemanyag-forgalom tovább zsugorodott, méghozzá 0,5 százalékos egyhavi visszaesést mutatva.

A szerda reggel megjelent adattal immáron kijelenthető, hogy az erős januári teljesítmény egyszeri tényezőkre vezethető vissza, nem pedig egy trendforduló volt – mutat rá Virovácz. Ettől még az első negyedév összteljesítménye pozitív maradt, így vélhetően a fogyasztás pozitívan járult hozzá a gazdaság teljesítményéhez, csak éppen annak mértéke maradhatott el a várakozásoktól.

Regős Gábor annyiban vitatkozik elemzőtársával, hogy szerinte a gyenge adatot a kormányzat már jó előre kommunikálta, így abban nincs nagy meglepetés. A Gránit Alapkezelő vezető közgazdásza szerint a gyengeségnek részben módszertani okai vannak, de hogy a visszaesés mekkora része vezethető vissza ezekre, azt nehéz megmondani, emiatt az adat nehezen is értelmezhető, azt talán az áprilisi adattal együtt lesz érdemes nézni. A gyenge márciusi kiskereskedelmi adat mindenképpen szerepet játszott a vártnál gyengébb első negyedéves GDP-adatban.

A Regős által említett módszertani okok között az inflációs hatás már cikkünk elején említett számítása jelenik meg: az inflációt a hónap első 20 napján mérik fel, miközben az árrésstop 17-én lépett életbe, azaz az árindexet csak alig befolyásolta, a kiadások értékét viszont a hónap felében visszavetette. Ez majd a következő márciusi adatban fog nagyobb növekedést okozni. A másik módszertani kérdés pedig az NGM által is kiemelt szezonális kiigazításnál adódik. A húsvét tavaly március végére (húsvétvasárnap március 31-ére), illetve kisebb részben április elejére esett, míg idén áprilisra, azaz a nagyobb húsvéti forgalom két különböző hónapban jelent meg.

Mintha a nem-élelmiszerekre nem hatna a húsvéthatás, de itt Gránit Alapkezelő vezető közgazdásza szerint valószínűleg inkább a kiigazítóprogram sajátságai állhatnak a háttérben, viszont a nyers adat ekkora növekedése erős forgalomra utal – és itt a nyers adatok alapján is több termékkategóriában erőteljes növekedés volt – például az internetes boltoknál 11,2 százalék, a bútor, műszaki cikknél 7,7 százalék. Ez tehát arra utal, hogy ebben a termékcsoportban erős lehet a kereslet, azaz mégsem kell egyelőre temetni a fogyasztást – itt akár már a korábbi elhalasztott fogyasztás bepótlása is szóba kerülhetett.

Virovácz Péter szerint a fogyasztói bizalom a 2018-2019-es csúcsoktól továbbra is messze elmarad
Virovácz Péter szerint a fogyasztói bizalom a 2018-2019-es csúcsoktól továbbra is messze elmarad
Fotó: Klasszis Média/Dala Gábor

A fogyasztásra márciusban összességében eltérő tényezők hathattak – véli Regős. A februári reálbéremelkedés annyira nem volt erős, mint az a korábbi hónapokban megszokott volt (márciusban költik a háztartások a februári bért), bár ebben a februárban magas inflációnak is szerepe volt.

Virovácz úgy véli, az előttünk álló egy-két hónapban talán láthatunk jelentősebb bővülést a kiskereskedelemben, hiszen egyrészt a lakossági állampapírok folyamatos kifizetései még segíthetnek. Másrészt pedig az eddigi ismereteink szerint csupán május végéig érvényben lévő árrésstop is megemelheti a kiskereskedelmi forgalmat, hiszen a lakosság megpróbálhat valamelyest betárazni az olcsóbb élelmiszerekből. Ugyanakkor az év közepére ez a lendület lanyhulhat, különösen akkor, ha a vártnál érdemben alacsonyabb lesz a reálbérek növekedése. Ebben a tekintetben bár a januári adat biztató volt, a február már kevésbé volt kedvező. Vélhetően márciusban a lakosság a vásárlóerejének további zsugorodását érezhette. Ez is hozzájárulhat az óvatossági motívum fennmaradásához. 

Komolyabb lendületet a kiskereskedelmi szektor az év vége felé kaphat az életbe lépő kormányzati intézkedések (háromgyermekesek adómentessége, nyugdíjasok áfavisszatérítése – a szerk.) hatására. Az elmúlt két év fényében tehát mindenképpen kedvezőbb évet várhatunk 2025-ben a kiskereskedelemben Virovácz szerint, ám a kilátások az elmúlt hónapokhoz képest egyértelműen romlottak. Az ING Bank így idénre 3-4 százalék körüli éves átlagos növekedésre számít a szektorban, ami 1 százalékponttal alacsonyabb a korábbi előrejelzésnél.

Regős arra hívja fel a figyelmet, hogy a reálbérek növekedése valamennyire fűti a fogyasztást, de ezt az év eleji inflációs növekmény biztosan mérsékelte. Ami kérdéses, hogy ez az inflációs hatás az óvatossági motívumra hogyan hat, illetve hogy a háztartások költéseit hogyan befolyásolja az árrésstop, készleteznek-e például az olcsóbbá váló termékekből. Az infláció leküzdése tehát a Gránit Alapkezelő vezető közgazdásza szerint elengedhetetlen a fogyasztás bővüléséhez és ahhoz, hogy ez a gazdasági növekedést az idei évben húzni tudja. Erre meg is van minden esély, de azért látható, hogy vannak bőven bizonytalanságok, így az infláció letörése és a béremelkedés serkentése igenis fontos feladat – ez utóbbihoz pedig szükséges a minimálbér és a garantált bérminimum évről évre történő érdemi emelése. Áprilisban Regős szerint a mainál jó eséllyel szebb adatokat látunk majd, ám akkor is kérdés lesz, hogy ebben mennyi a húsvét hatásának szerepe.

Regős Gábor szerint az infláció leküzdése elengedhetetlen a fogyasztás bővüléséhez
Regős Gábor szerint az infláció leküzdése elengedhetetlen a fogyasztás bővüléséhez
Fotó: LinkedIn

Molnár Dániel, a Magyar Gazdaságfejlesztési Ügynökség vezető elemzője a húsvéthatás miatt áprilisban érdemi felpattanást vár a kiskereskedelemben, amelyet az infláció, kiemelten is az árrésstop nyomán az élelmiszerár-emelkedés lassulása is támogathat, miközben a jövedelmi helyzet fokozatos javulása is a fogyasztás bővülésének irányába hat.

Az Ersténél is részben az áprilisi hosszabb hétvégék miatt várnak javulást, miközben a reálbéremelkedés indukálhat kedvezőbb adatokat az év további részében – tolmácsolta bankja véleményét Nagy János makrogazdasági elemző. Hozzátéve: a fogyasztás bővülése ugyanakkor – ahogy az elmúlt években – tovább tolódhat a termékek felől a szolgáltatások irányába.

(Csabai Károly szerzői oldala itt érhető el.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!