3p

Csatlakozzon az év egyik legfontosabb egészségügyi szakmai eseményéhez,
ahol a finanszírozási kihívásoktól kezdve a menedzserbetegségek kezelésén át egészen a legújabb digitális egészségügyi megoldásokig minden fontos témát érintünk!

Egészséggazdaság - Menedzser egészség 2025. március 27-én
Merkely Bélával, Kóka Jánossal, Kulja Andrással, Zacher Gáborral
és más neves szakértőkkel - jelentkezzen március 3-ig kedvezményes áron!

Részletek és jelentkezés itt!

Nagyon nagy baj egyelőre nincs Németországban, de egyes iparágak valóban komoly problémákkal küzdenek, és ez ránk is rossz hatással van.

Arról, hogy Németországban gazdasági válság van, a német sajtó is tényként ír, de azért helyén kell kezelni a problémát – erről lapcsoportunk, a Klasszis Média újságírója, Wéber Balázs beszélt a Partizán műsorában, amely a német politikai és gazdasági válság hátterével foglalkozott.

Mint mondta, a német makrogazdasági mutatók többsége egyelőre nem ad okot komoly aggodalomra. A GDP tavaly ugyan 0,3 százalékkal csökkent, az idei évre pedig 0,2 százalékos mínuszt jósol Berlin, jövőre azonban már újbóli növekedést vár.

Igaz, egyes elemzőintézetek inkább stagnálás közeli állapotot jósolnak 2025-re – mindezt bel- és külpolitikai történések is érdemben befolyásolhatják. Jövő februárban Németországban előrehozott választásokat tartanak, az Egyesült Államokban a megválasztott elnök, Donald Trump vámháborút kezdhet az EU-val, és akkor még nem beszéltünk az ukrajnai válság esetleges eszkalációjának negatív hatásairól.

Wéber Balázs, Feledy Botond, a Partizán műsorvezetője és Várkonyi Gábor autópiaci szakértő beszélt a válság hátteréről és a kiutakról
Wéber Balázs, Feledy Botond, a Partizán műsorvezetője és Várkonyi Gábor autópiaci szakértő beszélt a válság hátteréről és a kiutakról
Fotó: Youtube/Partizán

Tény ugyanakkor, hogy egyes német iparágak – autóipar (a Volkswagen válsága), gépipar, vegyipar – nehéz helyzetbe kerültek. Ennek oka – mondta munkatársunk – egyrészt  az energiaárak megugrása, amelynek oka főleg az ukrajnai háború és a leválás az orosz gázról. A magas energiaárak elsősorban a nagy energiaigényű iparágakat (például a vegyipart) hozzák nehéz helyzetbe, hiszen emiatt elszállnak a gyártási költségek.    

A további okok között említette a fogyasztás és az ipari megrendelések visszaesését, valamint az export stagnálását vagy szűkülését a versenyképességi problémák és a növekvő verseny (kínai konkurensek előretörése) miatt. Múlt évben a német export több mint egy százalékkal csökkent.

Ami a magyar szálat illeti, Németország Magyarország messze legjelentősebb kereskedelmi partnere és exportpiaca – tavaly a magyar export több mint negyede ment Németországba, a magyar importnak pedig több mint ötöde érkezett Németországból.   

Az itteni német cégek mintegy 300 ezer embernek adnak munkát, a legnagyobb német vállalatok, elsősorban az autógyárak pedig kulcsfontosságú tényezői a magyar iparnak – ezeket „egyébként” az Orbán-kormány bőkezűen támogatta az elmúlt mintegy másfél évtizedben adókedvezményekkel és egyedi kormánydöntésekkel nyújtott dotációval, hívta fel a figyelmet munkatársunk.

Összegezve: a magyar gazdaság problémáit nem lehet csak Németország problémáival magyarázni, ugyanakkor ezer szállal kötődünk a német gazdasághoz, tehát nekünk is nagyon fontos lenne a mielőbbi talpra állása.

A beszélgetést, amelyben szó esik a német autóipar válságának okairól, a német-magyar politikai-üzleti összefonódásról és a kilátásokról, az alábbi videóban tekinthetik meg (01:41:30-tól).        

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!