3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Durva alkatrészhiány lesz a nagy kereslet miatt.

A Roland Berger német tanácsadócég tanulmánya szerint a globális ellátási láncok fokozott volatilitása a jövőben is fennmarad, ez pedig jelentős következményekkel jár majd az építőiparra és építőipari gépekre nézve. A geopolitikai, a strukturális, a környezeti, illetve a működési és reputációs hatások miatt alkatrészhiányra kell számítani. Emiatt a gép- és alkatrészárak az egekbe szökhetnek. A nyersanyagárak emelkedésével együtt ez a folyamat a lakossági és üzleti építkezések további drágulásához vezet.

Daruból is kevés lehet. Depositphotos
Daruból is kevés lehet. Depositphotos

A kompakt építőipari gépek iránti magas kereslet alkatrészhiányt és drágulást idéz elő. Az érettnek számító észak-amerikai és nyugat-európai piacok vizsgálatakor kiderült, hogy az építőipari gépek iránti kereslet még mindig növekvő tendenciát mutat. A sokszorozódó munkaerő-költségek, az elöregedő (és fogyatkozó) munkaerő és a biztonságra helyezett egyre nagyobb hangsúly hozzájárul ahhoz, hogy az építőipari vállalatok minél több feladatot próbálnak gépesíteni.

"Az érett piacok jellegéből adódóan az Egyesült Államokban és Európában az építőipar inkább a javításra és karbantartásra, nem pedig a zöldmezős infrastruktúrára összpontosít, ami jelentősen elősegíti a kompakt gépek értékesítését. A gépvezérlő rendszerek, az épületinformációs modellezés (BIM) integrálása és az önvezető gépek használata mind ezen hatások miatt terjedt el ennyire gyorsan" - fogalmaz Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere.

"A szén-dioxid-mentesítés és a dízelmotoroktól való eltávolodás szintén hatást gyakorol az iparra, bár az alternatív üzemanyaggal működő építőipari berendezésekre való átállás a még legjobb esetben is csak gyerekcipőben jár" - tette hozzá a szakértő.

Mit tehetnek a vállalatok?
Az elmúlt időszakban számos vállalat hozott azonnali ellenintézkedéseket a hiány leküzdésére. Az eredetiberendezés-gyártók (OEM-ek) és az autóipari beszállítók egyre inkább megértik, hogy a jelenlegi válsághelyzetek kezeléséhez szervezeti változtatásokra is szükség van, a félvezetőhiány kezelésére például dedikált munkacsoportokat hoznak létre. A strukturált munkacsoportok bevezetése és ehhez kapcsolódó változások szervezetben való rögzítése jó első lépés, tekintettel a jelenlegi és hosszú távú változékonyságra. Emellett a rugalmas termelési sémák, a termékportfólió priorizálása, a beszállítói skálázás, az ellátási lánc átláthatósága és az ellátási kockázatértékelések további széles körben elfogadott ellenintézkedések.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!