Az egy héttel korábbi elemzésünkben várt minimális árcsökkenést láthattuk a magyar üzemanyagpiacon a mögöttünk hagyott héten, ennek köszönhetően a benzin elérte a lélektani 600-as szintet, míg a gázolaj néhány forinttal felette maradt. Hétfőtől a Mol bejelentése szerint újabb 3 forintos árcsökkentés jön, amivel a 95-ös benzin ára 597 forintra csökken, míg a gázolaj 603-ra.
A hazai árak változása ezúttal nem volt elég ahhoz, hogy az európai sorrendben megtartsuk a helyünket. Az előző héthez képest egy országban ugyanis olcsóbb lett a benzin. Emiatt a korábbi nyolcadik helyezés után most a 9. legolcsóbb benzinnel büszkélkedhet az ország.
Az egy helynyi változás azért következett be, mert a horvátoknál alacsonyabbak lettek kicsit az árak. Így a dél-nyugati szomszédjaink a regionális rangsorban is előztek.
Miközben a benzinnél az egy pozíciónyi változás ellenére továbbra is igen kedvező az összkép, a gázolaj esetében egészen más a helyzet. Az uniós rangsorban az egy héttel korábbi pozícióhoz képest három helyet csúsztunk hátrébb.
Ráadásul a régiós országokban a magyarországinál rendre olcsóbb lett ez az üzemanyagtípus. Így a lapunk által készített rangsorban ismét a második legdrágább dízellel „büszkélkedhetünk”. Igaz, ebben a rangsorban minimális az államok között a különbség, más kérdés, hogy a szerdán kezdődött, majd a hét végéig tartó forintgyengülés miatt a pozíciónk várhatóan a jövő héten sem fog javulni.
Lehet egy kis árcsökkenés
A forint, ahogy az euró ellenében, úgy a dollárral szemben is gyengült, hiszen egy hete 355 alatt volt, pénteken pedig a 360-as szintet közelítette a keresztárfolyam. Részben ennek is betudható, hogy a hazai üzemanyag-kereskedők nem tudtak komolyabb árcsökkentést végrehajtani, hiszen az árfolyam változása miatt drágult az import.
A forint gyengülésével párhuzamosan egyébként az árupiacon is hasonló mozgást látunk, azt persze érdemes megjegyezni, hogy közvetlen kapcsolat nincs a különböző termékek ármozgása között. Ha mindenképpen magyarázatot keresünk a mozgásra, akkor azt lehet mondani, hogy az amerikai gazdaság lassulása egyre biztosabb, a csütörtökön publikált tengerentúli GDP-adat is ezt tükrözte. A gyengébb gazdasági teljesítmény pedig a kockázatkerülést erősíti, illetve alacsonyabb olajpiaci keresletet feltételez.
A várható alacsonyabb kereslet így magyarázat arra, hogy az olajpiacon miért csökkennek a tőzsdei árak, az viszont meglepő, hogy az Európában irányadó Brent és az amerikai WTI közötti különbség közel egy éve nem látott módon beszűkült.
Egyébként a héten mindkét olajfajta ára csökkent, és december óta nem látott gyengülést jegyeztek fel a nyersolajnál. Ennek hátterében többek között az Egyesült Államok üzemanyagkészleteinek meglepő növekedése miatt esett vissza. A benzinkészletek 2 millió hordóval nőttek, szemben a hétfői ünnepnap (Memorial Day) hétvégéje előtti 400 ezer hordós szinttel. A Citi elemzői arról írtak, hogy az Egyesült Államokban a nyári utazási szezon a Memorial Day hétvégével kezdetét vette, az első jelek erős vezetési és repülési aktivitást jeleztek. Ugyanakkor az üzemanyag-felhasználás visszafogottabbnak tűnik, ami hatékonyságnövekedést jelent.
Az európai piacokon a pénteken publikált inflációs adat (eurózóna inflációja) hozott izgalmakat, az ugyanis a várakozásoknál és az előző havi számnál is magasabb lett. Mindez azzal járhat, hogy az Európai Központi Bank a júniusi kamatvágás után óvatos lehet, így az olcsóbb hitelek aligha fogják a fogyasztást pörgetni.
Az olaj piacán nagy meglepetést elvileg ugyan nem tartogat, de fontosnak tartják az OPEC+ vasárnapi találkozóját, ahol a termelői csoport egy olyan komplex megállapodáson dolgozik, amely lehetővé tenné, hogy 2025-ig meghosszabbíthassa a jelentős olajkitermelés-csökkentések egy részét. Az elmúlt hetek áresése, illetve a hónapok óta tapasztalt mérsékeltebb kereslet miatt a kitermelés további korlátozása egyébként papírformának látszik. A szakértők szerint egy átmeneti időszakban az áresés sem lenne feltétlen az OPEC-tagállamok ellenére. Ez ugyanis segíthetne letörni a nyugati országokban tapasztalható inflációt. Ha az árakat megszelídítik, akkor a jegybankok előtt megnyílik a tér a kamatcsökkenésre, ez pedig a kereslet és az árak későbbi emelkedését idézheti elő.
A mostani mérsékeltebb kereslet miatti nemzetközi ármérséklődésnek köszönhetően a magyarországi üzemanyagárak várakozásunk szerint a következő héten csökkenhetnek. Igaz drasztikus áresésre nem számítunk, de ha a forint nem áll a földbe, akkor mind a két üzemanyagfajta 5-6 forinttal olcsóbb lehet.