4p

Míg országos átlagban márciusban jelentősen visszaesett a belföldi turizmus az elképesztő árak miatt, addig a felcsúti géniusz szállodáiban egyre több a vendég.

Február után márciusban is bezuhant a belföldi turizmus: a KSH adatai szerint az év második hónapjában a belföldi vendégek száma 11, a vendégéjszakáké 13 százalékkal csökkent az előző év azonos hónapjához képest, míg márciusban a vendégek száma 11, a vendégéjszakáké pedig már 17 százalékkal csökkent.

Ezt egyértelműen az infláció okozza. A KSH adatai szerint ugyanis a turizmusban még márciusban is jelentősen emelkedtek az árak. Csak februárról márciusra 3,2 százalékos emelkedést mértek a belföldi üdülésben, míg éves szinten, tehát tavaly márciushoz képest 24,4 százalékos az infláció és növekedő tendenciát mutat. Miközben tehát az élelmiszereknél már az infláció nagyon lassú fékezéséről szólnak a hírek, addig a turizmusban ez még egyáltalán nem következett be.

A visszaesés persze nem minden szállodát egységesen sújt az országban, akadnak olyan kivételek, amelyek még ilyen különösen nehéz gazdasági helyzetben is növekedni tudnak.

A Hunguest Hotels szállodáiban eltöltött vendégéjszakák száma márciusban 5 százalékkal nőtt 2022 azonos hónapjához képest, a belföldi vendégkör esetében is növekedést értünk el. Az természetesen érzékelhető, hogy az utazni vágyóknak egyre fontosabbá válik, hogy a legtöbbet kapják a pénzükért, ezért folyamatosan dolgozunk azon, hogy a legjobb ajánlatokat kínáljuk, így például május 5-től 20 százalékos kedvezménnyel foglalhatnak előrefizetés nélkül májusra és júniusra a hozzánk érkezők

- közölte lapunkkal a Hunguest Hotels.

A Mészáros Lőrinc felcsúti milliárdos érdekeltségébe tartozó szállodalánc a légitársaságoktól ismert dinamikus árazást alkalmazza, így egy szoba ára függ a foglalás időpontjától, a rendelkezésre álló kapacitástól és az ellátás típusától is. A gazdasági változásokat és a piaci mozgásokat természetesen lekövetik az áraik, egyből azonban nem engednek: a megfelelő ár-érték arányból.

A ceglédi Hotel Aquarell szálloda. Fotó: Hunguest Hotels
A ceglédi Hotel Aquarell szálloda. Fotó: Hunguest Hotels

Az országosan tapasztalható keresleti visszaesés ellenére a Hunguest éppen arra készül, hogy sorra átadja a jelentős részben közpénzből felújított szállodáit. A büki hotel nyugati szárnya a napokban nyitja meg kapuit, a következő hónapban pedig elkészül a hévízi és a gyulai szálloda is, továbbá üzemelés mellett zajlik az egerszalóki és a szegedi szálláshely fejlesztése. A nyári hónapokban pedig a belföldi turizmus erősödésére számítanak.

A Danubius Hotels szállodaláncnak ellenben felemásak a tapasztalatai.

Általánosságban azt mondhatjuk, hogy nem tapasztaljuk a magyar vendégek számának nagyfokú csökkenését. Tény, hogy a Hotel Bükben, ha csak ez év márciusát nézzük, kevesebb magyar vendég foglalt, mint tavaly, azonban még mindig dupla annyian, mint a Covid előtt 2019-ben. Míg márciusban a magyar vendégek aránya 2022-ben 63 százalék volt, idén 44 százalékra esett vissza. Azonban 2019-ben ez csak 22 százalék volt. 

- válaszolta lapunknak Fabriczki Petra, Danubius Hotels kommunikációs igazgatója.

Ugyanakkor áprilisra már jelentősen több magyar vendég foglalt náluk a márciusihoz képest és ez igaz a következő nyári időszakra is. A szállodaláncál átlagosan 25-30 százalékos euróban mért átlagárnövekedés jellemző és kereslet alapú árazással dolgoznak.

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének jelentéséből is az derült ki, hogy tavalyhoz képest a belföldi vendégéjszakák száma 12,9 százalékkal, 2019-hez viszonyítva pedig 16,6 százalékkal kevesebb. Vagyis a koronavírus-járvány előtti utolsó csúcsévvel összehasoníltva még nagyobb a visszaesés.

Arra is felhívták a figyelmet, hogy nem csak a magyar vendég lett kevesebb, hanem a magyar szálloda is: idén márciusban országos szinten összesen 848 szálloda üzemelt a 2022 márciusi 881, illetve a 2019 márciusi 945 hotellel szemben. A csökkenés egyik oka szerintük a koronavírus okozta bezárások, másrészről pedig az eltérő módszertan miatti eltérések. A KSH ugyanis tavaly nyár óta már a kormányzati felügyelet alatt álló Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) által létrehozott és működtetett Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) adatait használja a saját korábbi adatgyűjtése helyett.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!