3p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Újabb mélyponton áll a dízelautók népszerűsége: tavaly a forgalomba helyezett új személygépkocsiknak mindössze 20 százaléka működött gázolajjal.
 

A JóAutók.hu keresési statisztikái szerint a potenciális vevőknek is mindössze 21 százaléka keresett dízelmotoros személyautókat, miközben a keresések 56 százaléka benzines, 23 százaléka pedig hibrid vagy teljesen elektromos autókra irányult 2019-ben.

Immár hetedik éve tart a dízelautók visszaszorulásának trendje a hazai autópiacokon. Ez idő alatt a dízelautók aránya a forgalomba helyezett új személyautók körében 46-ról 20 százalékra zuhant, miközben az importált járművek közötti részarányuk 66-ról 46 százalékra csökkent.

Mi tette tönkre a dízelautókba vetett hitet?

A dízelmotorral szemben tapasztalható bizalomvesztés több okra vezethető vissza. Egyrészt az elmúlt évek során a tulajdonosok széles köre szerezhetett negatív tapasztalatot arról, hogy főként az idősebb, gyakran bizonytalan külföldi előélettel rendelkező dízelautóknak jóval magasabb lehet a javítási költsége. Másrészt egyre több nyugati nagyvárosban vezetnek be komoly korlátozásokat a dízelüzemű személyautókkal szemben, ami növeli a bizonytalanságot a járművek jövőbeli használhatóságát illetően. Emellett az utóbbi években a gázolaj ára gyakran 30-40 forinttal is a benzinár felett mozgott, ami csökkentette a dízelautóknak a kedvezőbb üzemanyag-fogyasztásból származó költségelőnyét is.

Egyedül a használtautó-import az a szegmens, ahol továbbra is magas, 45 százalékos a dízelautók részaránya – mutat rá Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Ennek az az elsődleges oka, hogy a nyugat-európai környezetvédelmi intézkedések hatására az idősebb, euro5-nél alacsonyabb besorolású autók a korábbinál akár 15-20 százalékkal olcsóbban érhetők el ezeken a piacokon. Tekintettel arra, hogy emiatt a használtautó-import összetétele jelentősen eltolódik az idősebb, erősen szennyező járművek irányába, szükség van a jelenlegi szabályozás szigorítására, ami elsősorban a korszerűbb, műszaki és környezetvédelmi jellemzőkkel rendelkező használt autók irányába mozdítja el a behozatalt.

A vásárlók preferenciájának megváltozását jól mutatják a JóAutók.hu keresési statisztikái is. 2019-ben az üzemanyag szerinti személyautó-kereséseknek mindössze 21 százaléka irányult dízelautókra, miközben a benzines keresések aránya 56 százalék volt. A portálon szereplő autóhirdetések nyomán pedig a benzines autókat hirdetők átlagosan csaknem kétszer annyi telefonos érdeklődésre számíthattak, mint dízelautót hirdető társaik.

A dízeltől elpártolók egyre nagyobb része ugyanakkor már nem a benzines, hanem a részben vagy egészben elektromos hajtású járművek irányába mozdul: a keresések 23 százaléka ezt a szegmenset célozza. Bár a jelenlegi árak még a kapcsolódó támogatások mellett is sok potenciális vásárlót visszatartanak az alternatív hajtású járművektől, azok térnyerése folyamatos: míg 2018-ban 7 700 részben vagy teljesen elektromos új autót adtak el Magyarországon, tavaly ez a szám már meghaladta a 12 100-at, ami a teljes újautó-értékesítés 8 százalékát teszi ki.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!