5p

Összeomlik a magyar egészségügy?
Mennyi pénz hiányzik a rendszerből?
Mitől lesznek rövidebb várólisták?
Csak a magánegészségügyre számíthatunk?
Online Klasszis Klub élőben Rékassy Balázzsal

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a szakértőtől!

2024. szeptember 18. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Úgy tűnik, az olaj áremelkedése kifulladt, a hét végére komolyabb visszaesést láthattunk. Amennyiben ez kitartana a jövő hét elején, úgy az Mfor Üzemanyagár-figyelő aktuális előrejelzése szerint ez fordulatot hozna a hazai kutaknál is, és ismét a 610 forintos szintet vehetnék célba az árak.

Érdekes folyamatok zajlottak a nemzetközi piacokon, ezek azonban egyáltalán nem tükröződtek a végtermékek áraiban. Egy hete ugyanis a korábbi tőzsdei pánik éles fordulatot vett és a részvénypiacon kilőttek az árak, a befektetők túlzónak találták a recessziós félelmeket, ráadásul a japán piacról induló pánik is elült. (A tőzsdei történésekről laptársunk, a Privátbankár közölt korábban elemzést.) Mindez az árupiacokon is visszaköszönt, hiszen a befektetők azt remélték, hogy így mind az olaj, mind a finomított terméknél áremelkedés jöhet. Az emelkedés azonban nem tartott sokáig, így az üzemanyagok ára sem drágult végül.

Az Európai Unió országainak árait összegző Weekly Oil Bulletin listáján a magyar pozíció így is romlott. Egy héttel ezelőtt csak nyolc olyan ország volt, ahol olcsóbban adták a 95-ös benzint, a néhány nappal ezelőtti árak alapján viszont tíz.

Mindez azzal járt, hogy a régióban is romlott a magyar pozíció. Egy helyet rontottunk, Szlovéniában átlagosan ismét kicsit olcsóbb lett ez az üzemanyagfajta. Érdemes ugyanakkor megemlíteni, hogy aki a nyár végén a horvát tengerpartra készül, annak érdemes a határ magyar oldalán tankolni, mert azon átkelve a régió legdrágább üzemanyagával találkozhatunk.

A gázolaj esetén szomorú dolog történt. Nem elég, hogy a magyar pozíció eleve rosszabb, mint a benzin esetén, ám az egy héttel korábbi szinthez képest két helyet sikerült rontani, így ezúttal 16 olyan országot is találunk az EU-ban, ahol olcsóbban lehet dízelt tankolni. Amennyiben a hosszú hétvégét követően nem lesz változás, úgy borítékolható, hogy Nagy Márton vagy az általa vezetett Nemzetgazdasági Minisztérium augusztus végén ismét műsorra tűzi a „lehúzós benzinkutak” történetét.

Mindez egyébként azt jelenti, hogy benzinben legdrágább horvát kutak a gázolaj esetén kicsivel a magyar árak alatt adják ezt az üzemanyagfajtát. Így szarkasztikusan fogalmazva az osztrákokkal vagyunk versenyben a legdrágább gázolaj címért.

Esni kezdett az olaj, de a hosszú hétvégén ebből semmit sem fogunk látni

A nyári időszakban sokkal többen indulnak útnak, mint az év más szakaszában, ez azzal is jár, hogy az autósok a drágább üzemanyagokat is kénytelenek megvenni. Ez a szezonálisan magasabb kereslet itthon az augusztus 20-i időszakot követően ül le, és térnek vissza a dolgok lassan a szokásos kerékvágásba. Így hiába vezetett be néhány hónapja gyakorlatilag napi árazást a Mol a nagykereskedelmi termékeket illetően, gyakorlatilag semmi esélye, hogy jövő szerda előtt árcsökkentés jöjjön.

Az olajár csökkenése a kutakon is jelentkezhet
Az olajár csökkenése a kutakon is jelentkezhet
Fotó: Depositphotos

Utána viszont reménykedhetnek az autósok, mert pénteken erősebb áresést láthattunk az olaj tőzsdei jegyzésében, amit a finomított termékek árai is követni kezdtek. Így, ha a nálunk munkaszüneti napnak számító hétfői vagy keddi napon trend kitart, akkor jó eséllyel lehet a jövő heti első munkanapon változás a benzinkutak áraiban.

Az olajpiacon persze elég kiszámíthatatlan, hogy miként alakulnak majd a folyamatok. A cikkünk elején említett enyhülő recessziós félelmek ugyanis egyértelműen emelkedő jegyzést produkáltak, ám több ezzel ellentétesen ható tényező is látható. Így a közel-keleti események ugyan továbbra is aggodalomra adnak okot, ám miután Irán továbbra sem támadta meg Izraelt, a befektetők egy része abban bízik, hogy erre a következő hetekben sem kerül sor. Így a geopolitikai szintéren inkább némi megnyugvás, mint további eszkaláció látható.

Az áresést ugyanakkor az indította el, hogy a friss kínai adatok szerint az ottani finomítók a gyenge üzemanyag-kereslet miatt a múlt hónapban jelentősen csökkentették a kőolaj feldolgozás ütemét. Ráadásul nem ez volt az egyetlen negatív hír a távol-keleti ország kapcsán, hiszen a hét elején a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) a világ legnagyobb olajimportőrének számító ország gazdasági nehézségeire hivatkozva csökkentette idei keresleti kilátásokat. Emellett kisebb mértékben az is lefelé nyomta az árakat, hogy a líbiai Waha Oil Company újraindította a szállításokat az Es Sider kikötőjéből, miután befejezték az ottani csővezeték karbantartási munkálatait.

A fentiek miatt az Európában irányadó Brent olaj ára a múlt heti 82 dollár feletti csúcsokról a pénteki erősebb esésnek köszönhetően 79 dollár alá került. Ezt mérsékelten a finomított termékek tőzsdei jegyzése is követte.

A fentiek miatt az Mfor Üzemanyagár-figyelő aktuális előrejelzése szerint a jövő héten kisebb áresés jöhet a hazai kutakon. Ugyanakkor ennek mértéke, ahogy arról cikkünkben már írtunk, erősen függ a hét elején látható piaci mozgásoktól. Várakozásunk szerint a jövő héten mind a benzin, mind a gázolaj megközelítheti majd a 610 forintos árszintet a magyarországi kutakon.

(A grafikonok a cikkünk megjelenésekor aktuális adatokat mutatja, ez azonban később frissülhet.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!