Soha ennyi autó nem volt még az utakon; ez biztos bevételt jelent a szervizeknek, de a különböző kategóriák más és más bevételt jelentenek. A Bosch megbízásából készült, már tízedik éve futó kutatássorozat alapján 2008 óta folyamatosan nő a független szervizek forgalma, és bár 201 és 2014 között stagnálás érződött, 2018-ban már a lakosság 78 százaléka ilyen műhelyekben javíttatja autóját. A márkafüggetlen szerelőműhelyek felé fordulás tíz éve erősödő tendencia: amíg 2008-ban még csak az autók 58 százalékát vitték ilyen műhelyekbe, ez a szám folyamatosan nőtt az idei csúcsig, miközben a márkaszervizek folyamatosan szorulnak vissza. Eközben azok aránya is fokozatosan csökkent, akik maguk javítják autójukat.
Öreg autónak? Minek?
Érdemes a független szervizek között is különbséget tenni. Ma már nem az alkatrészek cseréje és azok beszerzése a meghatározó a szervizekben, hanem a diagnosztikai berendezések korszerűsége és az általuk vizsgálható autómárkák száma, illetve a naprakész szaktudás is. A választást pedig gyakran az autó életkora befolyásolja: amíg az öt évnél fiatalabb autók 78 százalékát márkaszervizbe viszik (ezek több mint fele garanciális javítás), addig a 6-10 év közötti autóknak már csak a 32 százalékát.
Ez azonban nem az átlag, a magyar autósok között felfedezhető tendencia szerint egyre idősebb autókkal jár a többség. 11 éve emelkedik a hazai autópark átlagéletkora: a kutatási adatok alapján az autópark átlagos életkora 2018 első negyedévében 13,9 év, 0,7 évvel magasabb a két évvel ezelőtt mértnél. Ennek elsősorban a 2008-as válság és annak következtében az új autó vásárlások tartós visszaesése az oka. Ugyanakkor a folyamat az utóbbi években lelassult és a 2012-es mélypontot követően, 2014 óta egyre inkább érezhető az új-autópiac fellendülése.
A Magyar Lízingszövetség tavalyi adatai alapján például év első tizenegy hónapjában 105 421 új autó talált gazdára, ami 21,4 százalékos emelkedést jelent éves összevetésben a személyautók piacán látható kimagasló növekedésben több tényező játszik szerepet. Egyrészt a lakossági fogyasztás bővülése segíti a növekedést, finanszírozási szempontból pedig az is látható, hogy az alacsony kamatkörnyezet és a kedvező jövőbeni kilátások miatt a lakosság bátrabban vásárol lízingkonstrukció segítségével új autót – mondta Tóth Zoltán, a szervezet főtitkára.
A 11 és 20 év közti autóknak már csak 10 százalékát javíttatják a márkaszervizben, 84 százalékukat a márkafüggetlen műhelyekben. Az elektromos autók elterjedése lesz a következő évek legnagyobb technológiai forradalma az autóiparban, amely amellett, hogy fenntarthatóbbá teszi a közlekedést, valószínűleg a szervizek számára is kihívást jelent majd.