5p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A vezetők viselkedése alapjaiban formálhatja át azt, hogy a dolgozók hogyan állnak az elvégzendő munkához – a káros viselkedési minták pedig egyenesen rossz hangulathoz és pocsék munkamorálhoz vezethetnek. A Harvard Business Review szaklap összeszedte, mely főnöki viselkedési formák hatnak kifejezetten negatívan a beosztottakra.

A negatív nyelvezet

A testbeszéd fontossága aligha hír mostanra bárkinek is, azonban ahogy a beszédközpontú mesterséges intelligencia egyre jobban felfejlődik, a kutatások egyértelműen arra mutattak rá, hogy az érzelmek közvetítésében rendkívül fontos az, hogy milyen szavakat választunk. Emiatt a vezetőknek rendkívül nagy a felelőssége, hiszen a rosszul megválasztott szavak könnyen demoralizálhatják a dolgozókat, legyen bármilyen élénk a hozzájuk csatolt testbeszéd.

Ez azonban nem minden, ugyanis a pandémia által átformált világban minden eddiginél többet kommunikálunk írásban - az ezen csatornán át érkező üzenetek esetében pedig azért különösen fontos a megfelelő szavak választása, mert a kísérő gesztusok nélkül ezek durvábbnak és bántóbbnak tűnhetnek, mint szánták őket.

Hirtelen és szokatlan cselekedetek

Bár a spontán és gyors döntések sokszor komoly szerepet játszanak a siker felé vezető úton az üzleti életben, egy csapatot irányító vezetőben ezek a tulajdonságok azonban nem mindig olyan előnyösek. A kiszámíthatatlanság bizonytalanságot szül, a bizonytalan dolgozók pedig könnyebben kezdenek el szorongani, hiszen nem tudják, hogy mire számíthatnak.

Képünk illusztráció. (Forrás: Pexels)
Képünk illusztráció. (Forrás: Pexels)

A járvány egyébként is felforgatta a megszokott mindennapokat, alapjaiban átalakítva sok mindent, amit eddig biztosnak hittünk. A Harvard Business Review szakértői ezért azt tanácsolják a vezetőknek, hogy tartsák kordában személyiségük impulzív részét, és törekedjenek arra, hogy egy állandó, megbízható pontot biztosítsanak egy olyan világban, ahol szinte minden megváltozott.

Mit jelent mindez a gyakorlatban? Egyértelmű kommunikációt, kijelölt feladatokat és elvárásokat, jól megszervezett megbeszéléseket, tervezhető munkaórákat, valamint a lehető legkevesebb hirtelen változtatást.

Az érzelmi hullámvasút mindenkit megvisel

Az utolsó dolog, amire a dolgozók vágynak a nehéz időkben az, hogy „felüljenek” a főnök érzelmi hullámvasútjára. Bár ezt könnyebb mondani, mint megtenni, a menedzsereknek igenis komoly felelőssége van abban, hogy tudják kezelni a rájuk nehezedő nyomást, és ne a környezetük lássa kárát a hangulat-ingadozásuknak – így sokszor pont azt kell megtenniük, ami a legnehezebb: felölteni a pókerarcot és lenyelni a csípős kommenteket.

A túlzott érzelmesség tekintetében könnyebb helyzetben vannak azok a vezetők, akik egyébként is nyugodtabbak és kiegyensúlyozottabbak, hiszen az ő feladatuk elsősorban az, hogy az alkalmazottak által megszokott viselkedési formákat megőrizzék a járvány időszakában is. Azon menedzserek esetében, akik sokkal inkább érzelmi alapon, reaktívan döntenek, jelentős tudatosságra lesz szükség ahhoz, hogy megtanulják, ebben az időszakban nekik kell a beosztottak stabil pillérének lenni.

A túlzott pesszimizmus csak árt

Olyan világban élünk – különösen a nyugati országokban –, amely megbélyegzi és elítéli a pesszimizmust, egészen úgy kezelve azt, mintha pszichológiai probléma lenne. Valójában azonban az egészséges pesszimizmus alulértékelt, mivel ennek segítségével a vezetők könnyebben észlelhetik és megelőzhetik a potenciális veszélyeket, minimalizálhatják a kockázatokat, és elkerülhetik az arrogáns és túl magabiztos döntéseket.

Mindezt szem előtt tartva azonban a járvány időszakához hasonló, szorongással teli időkben ez az óvatos és negatív gondolkodásmód károssá válhat, és egy pesszimista menedzser mindenkit elbizonytalaníthat maga körül.

A szakértők ezért azt javasolják, hogy még ha nincs is sok oka a vezetőknek az optimizmusra, akkor is törekedniük kell arra, hogy ne legyenek nyíltan negatívak, hiszen ez a szorongás a közvetlen környezetet is demoralizálni fogja. Emellett fontos arra is emlékezni, hogy a megviselt, bizonytalan dolgozók sokszor pont a főnökeiktől várják a pozitív visszacsatolást – ennek hiánya pedig csak lejjebb taszíthatja őket a negatív spirálban.

Empátia nélkül nem megy

Talán a legnagyobb hiba, amelyet a menedzser a stresszes időkben elkövethet az, hogyha figyelmen kívül hagyja a csapata érzéseit – ez különösen akkor fordul elő gyakran, hogyha a vezető túlságosan koncentrál arra, hogy saját magát kontroll alatt tartsa. A szakértők szerint bár az egyértelmű, hogy hosszútávon mindig helyes az, ha a vezető megpróbálja megérteni a saját érzéseit és szorongását, azt nem teheti meg, hogy csak magával törődik. Egyszerűen fogalmazva a kulcs az empátia – igazán sikeres menedzser csak az lesz, aki elsősorban az őt körülvevő emberek szükségleteire koncentrál, és csak másodsorban saját magára.

Mindez összeszedve szinte túlzott elvárásnak tűnhet, így a HBR legfontosabb pontként azt emelte ki, hogy a vezetőknek leginkább arra kell emlékeznie, hogy a legnehezebb időkben sokszor fontosabb a dolgozók jólétét és stresszszintjét szem előtt tartani, mint az elvégzett munkát. A szorongás csak szorongást szül, és azok, akiknek a nyakában ott liheg egy kimerült, kikészült főnök, több hibát fognak véteni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!