8p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Úgy tűnik, kormánya járványban megkopott népszerűségét a miniszterelnök azzal is próbálja visszaszerezni – s ezzel a jövő tavasszal esedékes választásokon való újabb győzelmét megalapozni –, hogy az Európa-szerte már eddig is példátlanul hosszú, immár bizonyosan augusztus végéig tartó hiteltörlesztési moratóriumot egészen 2022 közepéig, vagyis az új kormány megalakulásáig meghosszabbítaná. Mit sem törődve azzal, hogy az a bankoknak – szövetségük friss előrejelzése szerint – 400 milliárd forintnál is nagyobb veszteséget okozhat. Vagyis többet buknának, mint amennyi volt a teljes 2020-as nyereségük. Jegyzet.

Kezdjük a tényekkel. 

  • 2020. március 11-én rendelték el a globális veszélyhelyzetet, s az Orbán-kormány alig egy héttel később, a gazdaságvédelmi intézkedések keretében máris döntött arról, hogy a március 18-án éjfélig keletkezett hiteladósságok – ezek pontos részletezésétől most eltekintenék – után átmenetileg, 2020. december 31-éig nem kell fizetni a havi törlesztőrészletet. 
  • Ezt a határidőt aztán tavaly szeptember 19-én, vélhetően a közelgő harmadik hullám láttán a kormány további fél évvel, 2021. június 30-áig meghosszabbította. Igaz, nem mindenkinek, hanem csak a gyermeket nevelő családoknak, a nyugdíjasoknak, a munkanélkülieknek, a közfoglalkoztatottaknak, valamint a legalább 25 százalékos árbevétel-csökkenést elszenvedő vállalkozásoknak. Ám szinte napra pontosan három hónappal később – tizenkét nappal az óév-zárás előtt – Orbán Viktor már azt jelentette be, hogy mindenkinek jár a további könnyítés.
  • Idén május 20-án aztán Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter azt közölte, újabb két hónappal, immár 2021. augusztus 31-éig kitolják a hitelmoratórium hatályát, de egyúttal jelezte, a kormányzat hosszabb átmeneti időszakot szeretne.

„Azért hosszabbítottuk meg most 2 hónappal, hogy időt hagyjunk magunknak és a bankoknak arra, hogy egy élesnek ígérkező vitát lezárjunk és eldöntsük és kitárgyaljuk, hogy mi lesz a hitelmoratórium után” – mondta a második hosszabbításról hozott kormánydöntés másnapján Orbán a szokásos, péntek reggeli Kossuth rádiós interjújában. Mert ahogy néhány nappal korábban Tállai András, a Pénzügyminisztérium parlamenti államtitkára Világgazdaságnak adott nyilatkozatából megtudtuk: a Magyar Bankszövetséggel és a Magyar Nemzeti Bankkal (MNB) folytatott egyeztetéseket követően dönt a kormány a hitelmoratórium sorsáról. A Portfolio.hu értesülése pedig már arról szólt, hogy a kormány azt szeretné elérni, aki akarja, annak egészen 2022. június 30-áig ne kelljen fizetnie a havi törlesztőrészleteket.

„Láttuk a Bankszövetség javaslatait, azok szerintem nem fogadhatók el” – tette egyértelművé Orbán az említett rádiós interjújában. Tulajdonképpen kenterbe verve ezzel Tállait, aki a már idézett nyilatkozatában üdvözlendőnek tartotta, hogy „a Magyar Bankszövetség a napokban jelezte, támogatja, hogy a moratórium meghosszabbításában a rászorulók, a koronavírus-járványban jelentős károkat elszenvedő családok és vállalkozások kaphassanak további, célzott segítséget.” A kormányfő a rádióban azzal érvelt, „nem vagyunk abban a helyzetben, hogy a kispénzű emberek egyszerűen lemondjanak a hitelmoratórium lehetőségéről, mert ez sok ezer, esetenként több tízezer forint havi törlesztést is jelentést. Értem a bankárok érveit is, de azt hiszem, most nem azoknak kell elsőbbséget adni és a szakmai szempontokat is mérlegeljük, de alapvetően most kifejezetten a munkából élő emberek érdekeiből kell kiindulnunk.” 

Márpedig ez egyáltalán nem mond ellent annak, amit a bankok akarnak, nevezetesen csak a rászorulóknak dobjanak mentőövet. Az ő potenciális körüket az MNB ügyvezető igazgatója, Fábián Gergely saccolta meg április végén: eszerint a teljes háztartási hitelállomány 10 (és a vállalati 12) százaléka tekinthető pénzügyileg "kifeszítettnek", sérülékenynek a moratórium szempontjából – vagyis amelyek törlesztése nehézségekbe ütközhet.

Orbán Viktor szerint a Bankszövetség javaslatai nem fogadhatók el. Fotó: MTI
Orbán Viktor szerint a Bankszövetség javaslatai nem fogadhatók el. Fotó: MTI

„A bankoknak kétségkívül komoly terhet jelentett, hogy az elmúlt egy évben mindenki szabadon dönthetett arról, nem fizeti az esedékes törlesztőrészleteket” – volt hajlandó elismerni Orbán az interjújában. 

Nos, a banki terhek lehetséges mértékéről tavaly májusban két héten belül két becslés is nyilvánosságra került. Előbb Csányi Sándor, az OTP Bank elnök-vezérigazgatója végén úgy vélte, a moratórium 50-55 milliárd forintos veszteséget jelent a bankszektornak, majd az Erste Bank elnök-vezérigazgatója, Jelasity Radován a Magyar Bankszövetség elnökeként már közel száz milliárd forintos várható bukóról beszélt.

Azóta egészen tegnapig egyetlen további szám sem hangzott el. Szerdán azonban sokkoló adatot tett közzé a Magyar Bankszövetség: „előrejelzések szerint a hiteltörlesztési moratóriumok összesített, várható költsége meghaladja a 400 milliárd forintot”.

Csak viszonyításként: a legutolsó békeévben, azaz a koronavírus-járvány előtti esztendőben, 2019-ben érték el a hazai hitelintézetek a kétszintű bankrendszer 1987 óta íródó történetének legnagyobb, közel 700 milliárd forintos összesített nettó nyereségét az MNB adatai szerint. 2020-ban viszont, amelyet már az első két és fél hónap kivételével a Covid terhelt, 390 milliárdos profit jött össze. Vagyis nagyjából annyi, amennyit tehát szövetségük szerint veszíthetnek a bankok a moratóriumon azáltal, hogy az átmeneti törlesztési stopot kapott hitelekre felszámított kamattól elestek, méghozzá végleg, hiszen a meg nem fizetett törlesztőrészleteit nem lehet kamatostól követelni a moratórium lejárta után.

Kerestük a Bankszövetséget, hogyan jött ki ez a 400 milliárdot is meghaladó veszteség-becslés, de azt a választ kaptuk, hogy ez az illetékes munkacsoport számítása és egyébként is most minden idegszálukkal a kormánnyal való tárgyalásokra összpontosítanak. (Mindenesetre annyit azért megtudtunk, hogy a számítás azon alapul, a moratórium az MNB szerint 2020-ban közel 2 ezer milliárd forintot hagyott a háztartásoknál és a vállalatoknál, az idei első félévi etap pedig mintegy 600 milliárdot.)

A moratóriumban lévő lakossági hitelállomány aránya hiteltípus szerint

Álláspontjukat azonban szerdai közleményükben egyértelművé tették: „A moratórium meghatározó célja és benne a bankszektor alapvető feladata az, hogy célzott és hatékony segítséget nyújtson kifejezetten a rászorulóknak. Ezen a célon túlmutató programot a Bankszövetség a továbbiakban szakmailag nem támogathat, hiszen nem indokolható a bankszektor extra költségviselése olyan ügyfelek után, akik megfelelő jövedelemmel és/vagy elegendő tartalékkal rendelkeznek vállalt kötelezettségeik teljesítéséhez. A gazdaság gyors újraindítását, a bankszektor hitelezési aktivitásának fenntartását a szakmai és a társadalmi szempontok együttes figyelembevétele garantálja.” Utóbbi mondat célzásként is felfogható: amennyiben a kormány további terheket tesz a bankokra, akkor lábon lőheti magát, mivel a bankok kevésbé lehetnek majd képesek hiteleikkel finanszírozni a gazdaság normális mederbe való visszatérését.

Kétséges azonban, hogy ez az eshetőség jobb belátásra készteti-e Orbánt, akinek tettei már többször is megmutatták, a bankok érdekeit kész nem figyelembe venni a pártja és kormánya iránti népszerűség növelése érdekében. Emlékezzünk csak a banki különadó bevezetésére: azt Orbán 2010. június 10-én hirdette meg a frissen megalakult kormánya 29 pontos azon gazdasági akcióterve részeként, amely a gazdaság talpraállítását célozta. Déja-vu érzése van az embernek: ahogy most, úgy 11 éve is fontos volt a banki finanszírozás a GDP csökkenő tendenciájának megfordításához, mégis terhet raktak a bankokra. 

A moratóriumban lévő vállalati hitelállomány a hét legnagyobb ágazatban

Azt pedig csak halkan jegyzem meg: Orbán 2010 közepi ígérete szerint három évig lett volna a bankadó, ám az még mindig, 11 év múltán is él. Sőt tavaly tavasszal még járványügyi különadót is kiróttak a bankokra, 2020 végéig 55 milliárd forintot kellett befizetniük a költségvetésbe, három egyenlő részletben, igaz, azt legalább a következő öt évben egyenlő mértékben levonva a bankadóból visszakapják – legalábbis a kormány ígérete szerint.

Orbán szerint a hitelmoratórium felszámolása és kivezetése komoly szakmai kérdés. Mégis úgy tűnik, inkább politikai: azzal, hogy „egészen véletlenül” pont 2022. június 30-áig tolná ki a kormány a június 30. után már Európa-rekorderré váló hazai moratóriumot (aznap fut ki ugyanis a magyar mellett még élő ciprusi könnyítés), nem kell nagy ördöngősség annak kitalálásához, mire gyúr. De azért írjuk le: a járványhelyzetben megtépázott népszerűségű pártját minél jobb színben feltüntetni, hogy a jövő tavasszal esedékes választásokon elég szavazatot kapjon az újabb győzelemhez. S hogy kiktől, ahhoz is adott fogódzót a kormányfő a Kossuth Rádióban, kihangsúlyozva, hogy a moratórium „a középosztálynak és a kisebb pénzű embereknek” (ők Orbán megfogalmazása szerint a munkából élő emberek és a nyugdíjasok) jelentett segítséget.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!