Megint megcsinálta azt a kivételes bravúrt a közmédia, hogy a beérkező mintegy 120 milliárd forintos költségvetési támogatás ellenére veszteséges lett 2023-ban, valamint a nézettsége is csökkent. A Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) beszámolójából kiderült:
- 2023-ban a hat közszolgálati tévéadó együtt, a tévézésre fordított idő 9,4 százalékát tudhatta magáénak, ami 13,8 százalékos csökkenést jelent,
- Az M1 aktuális teljes napra 2,7 százalékos, főműsoridőben 1,9 százalékos részesedést ért el. Csökkenése az előző év azonos időszakához képest teljes napra 10 százalék, főműsoridőben 5 százalék.
Persze nincs könnyű dolga a közmédiának, ugyanis a magyar piacon 111 magyar nyelvű adó verseng a nézők figyelméért. Ugyanakkor a közszolgálati csatornáknál nincs nézettségi célkitűzés, a költségvetésből akkor is ömlik a pénz, ha senki sem nézi a műsorokat. Tavaly pedig ömlött is a közpénz rendesen: a büdzséből 109 milliárd forint érkezett, de ennyi pénz sem volt elég, mert 4,6 milliárd forintos veszteséggel zártak.
Sokáig úgy nézett ki, hogy túl sok pénzt kap a közmédia és többlettel fognak zárni. Az év első felében 1,6 milliárd forint nyereséggel végeztek, ez 2023 szeptemberig tovább hízott, már 2,8 milliárd forint maradt a tárban. Októbertől decemberig viszont fordult a kocka, és végül csak sikerült tetemes mínuszt összehozni.
Ez lehetett volna még rosszabb is, ugyanis 405 forintos euróval készítették a költségvetési tervet, de a forint ennél kicsivel erősebben teljesített, így a devizás kiadások csökkentek. Egyéb utakon még érkezett közpénz az MTVA-hoz, így összességében 119 milliárd forintot dobtak össze az adófizető állampolgárok.
Egészen elképesztő pénzeket égetnek el. Az anyagjellegű ráfordítások soron mutatják ki a film és műsorgyártás költségeit, a sugárzási díjak és közvetítővonali költségeket, valamint a műsorgyártással közvetlenül kapcsolódó szolgáltatásokat: ez összességében 70 milliárd forintba került, ez 6 milliárd forinttal több, mint 2022-ben. A költségeket magyarázza a kiugróan magas infláció.
Az alig nézett műsorok elkészítésén viszont rengetegen dolgoznak, ami természetesen rettenetesen sokba is kerül. A foglalkoztatottak száma meghaladja a kétezer főt, rájuk pedig összesen 24,1 milliárd forintot kellett elkölteni. Az átlagkereset így 500-700 ezer forint között alakulhatott.
A közmédiának nemcsak költségvetési bevételei, hanem kereskedelmi bevételei is vannak, de ebből csak néhány napig tudna működni. Mindössze ötmilliárd forintot sikerült begyűjteni a piacról, ennek jelentős része a reklámokból van, ezek jelentős része pedig állami reklám. Az állami média reklámfelületeit is a Mészáros Lőrinc-közeli Atmedia értékesítőházhoz tartozó Media Services Company Kft. árulja.
Már az idei első negyedéves mutatókat is publikálták. Bár az ország költségvetési helyzete ingatag, a közmédiánál 2024 is a pénzbőség éve. Az MTVA 15 milliárd forintnál is több pénzből gazdálkodhat 2024-ben, mint tavaly: 142 milliárdból. Ebből egyelőre annyi látszik, hogy a büdzséből érkezett mintegy 36 milliárd forint, abből mintegy 20 milliárd elment az anyagjellegű kiadásokra, 7 milliárd pedig a bérekre. A mérleg egyelőre pozitív, nem sikerült minden fillért elkölteni, így 2,2 milliárd forintos pluszt mutat a számláló.