3p

Ugyan a kőolaj beszerzése elvileg sokkal egyszerűbb, mint a földgázé, miután a szállítása egyszerűbb, van egy speciális ok, ami miatt Magyarország, illetve a Mol csak komoly nehézségek árán tudná felváltani az onnan érkező energiahordozót.

A Dunai Finomító működését alapvetően oroszországi keverék kőolaj (REB) feldolgozására tervezték: jelenleg más típusú kőolajat legfeljebb 35 százalékos arányban tud felhasználni a Mol. Egy esetleges, az orosz kőolajra és kőolaj-termékekre bevezetett embargó jelentős hatással lenne a finomító működésére és az ellátásbiztonságra, hiszen az eltérő minőségű kőolaj-keverék minőségi, mennyiségi és operációs következményekkel járna, amely teljesítménycsökkenéshez és finomítói meghibásodásokhoz vezethet, közölte ma a magyar olajtársaság.

A vállalat szerint elvileg megoldható, hogy a százhalombattai finomítót átállítsák más típusú olajra, ám ennek átfutási ideje és költsége óriási terhet róna a vállalatra, arról nem beszélve, hogy az átállás alatt akár ellátási nehézségek is felléphetnek.

Mint írják: „A Dunai Finomító működését át lehet állítani arra, hogy teljesen rugalmasan és fenntarthatóan dolgozzon fel 100 százalékban alternatív típusú kőolajokat, azonban ennek átfutási ideje a kockázatok minimalizálásával akár 2-4 év is lehet, és több száz millió dolláros beszerzési és beruházási többletköltséggel járna. Ezzel együtt, a teljes logisztikai háttér átdolgozására is szükség lesz, kezelve az időszakos termeléskiesések által okozott problémákat.”

Az ukrajnai háború miatt szinte napi szinten felmerül az esetleges importkorlátozás, amely a vállalat és így az ország számára is bizonyos fokú kockázatot jelent. A Mol szerint abban az esetben, ha az orosz export keverék szállítása nem lehetséges a Barátság-kőolajvezetéken keresztül, az Adria-kőolajvezetékkel láthatók el a Mol-csoport szárazföldi finomítói: a magyarországi Dunai Finomító és a szlovákiai Slovnaft Finomító.

Mint a vállalat közleményében írja, a Mol eddig 170 millió dollárt fordított arra, hogy csökkentse Magyarországon az orosz kőolaj bedolgozás arányát, megnövelte az Adria kőolajvezeték fogadóképességét, és szélesítette a tengeri szállítási lehetőségeket is, hogy el tudja látni mind a százhalombattai, mind a pozsonyi finomítókat. Az Adria vezeték elméleti kapacitása havonta 1100 kilotonna, azonban ebből jelen pillanatban csak 900 kilotonna áll rendelkezésre, a maximális kapacitás eléréséhez a horvát olajvezeték-üzemeltetőnek, a Janaf-nak is jelentős, legalább egy évig tartó beruházásokat kellene végrehajtania.

A Mol arra is kitért a csütörtökön kiadott közleményében, hogy az esetleges kőolajembargó mellett vélhetőleg az oroszországi eredetű dízel üzemanyag EU-ba irányuló behozatala is korlátozás alá kerülne, ami évente mintegy 30 milliárd liter dízel kiesését jelenti elsősorban a közép-európai régióban. Ennek pótlása az érintett országokban külön feladatot fog jelenteni, és átmeneti ellátási zavarok keletkezhetnének.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!