5p

Túléli Budapest a következő öt évet is kormánytámogatás nélkül?
Milyen kapcsolatot lehet kialakítani a Fidesszel, Magyar Péterrel és Karácsony Gergellyel?
Online Klasszis Klub élőben Vitézy Dáviddal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 13. 16:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A jelek szerint az Orbán-kormány nem akar változtatni az évek alatt bevett szokásán, még akkor sem, ha annak létjogosultságát még békeidőben is vitatták, a kiszámíthatatlansággal övezett években pedig egyenesen baklövésnek tartják többen. 

Az Orbán Viktor vezette kormány 2010-es hatalomra kerülése után számos területen gyökeres változásokat eszközölt: gondolhatunk itt akár a szociális ellátások rendszerére vagy a nyugdíjrendszerre, ám az állam működését sem hagyta érintetlenül. Ennek egyik pontja volt az, hogy az addig megszokottól eltérő ütemezéssel állítják össze a következő évi költségvetéseket, ahogy az előző évi zárszámadásának is más határidőre kellett a parlament elé kerülnie. 

Az addigi gyakorlat szerint a zárszámadások nyár végén, augusztusban, a költségvetési törvényjavaslatok pedig októberben kerültek a T. Ház plénuma elé. Ez abból a szempontból logikus menetrendnek tűnt, hogy előbb mindenki számára megismerhetővé váltak az előző évi költségvetések, maradványok, hiányok, ami megalapozta a pontosabb tervezhetőséget. Ráadásul az októberi büdzsékészítés idején kisebb kockázatok övezték a következő évi kilátásokat, így a valósághoz közelebb álló GDP-vel és inflációval lehetett tervezni. 

Nem tanulnak a múltból. Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd
Nem tanulnak a múltból. Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

Ehhez képest 2012-ben úgy döntött a kormány, hogy a kiszámíthatóság jegyében már nyár elején összeállítja a következő évi, 2013-as költségvetést, ami 2012 júniusában került a parlament elé. Az akkor esedékes, 2011. évi zárszámadást is már az új menetrend szerint, 2012 októberében nyújtották be. Innentől kezdve pedig jöhetett bármi, fellendülés, koronavírus-járvány, orosz-ukrán háború, Orbán Viktor tartotta magát ehhez a menetrendhez, amivel tavalyig még nem is volt igazán nagy gond. Bár már a koronavírus-járvány idején is megmutatkozott a nagyfokú bizonytalanság hátulütője, a rendeleti kormányzás és a Magyar Közlönyben megjelent rendeletek révén ide-oda tudta tologatni a kívánt forrásokat, hol elvéve bizonyos előirányzatoktól, hol megtámogatva egyes fontosabb és sürgősebb feladatokat. 

Tavaly azonban az orosz-ukrán háború február végi kitörése nyomán évtizedek óta nem látott bizonytalanság lett úrrá a gazdaságban, a magyar kormány mégis ragaszkodott a költségvetés korai elfogadásához. Ennek pedig meg is lett a böjtje, hiszen decemberben folyamatos kormányzása óta először kellett új költségvetést alkotnia a 2010-ben hatalomra került Orbán-kormánynak. Bár ezt is faramuci módon kivitelezte a kormány: rendeleti úton jelentette meg és tette hivatalossá, a parlament pedig majd csak február végén fogja tárgyalni a már hatályban lévő büdzsét. 

Ám cikkünknek most nem is a rendeleti költségvetés a fő témája, sokkal inkább az, hogy a kormány nem tanult a tavalyi hibájából és idén is ragaszkodik a büdzsé korai elfogadásához. Pedig a bizonytalanságok idén sem lettek kevesebbek a tavalyihoz képest, főként, mert azok elsősorban a még mindig zajló háborúval és a kormány iránti bizalmatlansággal, az általa EU-val vívott csatározáshoz kapcsolódnak. 

Az Országgyűlés tavaszi ülésszakának törvényalkotási terve szerint a 2024. évre vonatkozó költségvetési törvényjavaslat májusban kerül a parlament elé, az elfogadása pedig júniusban történhet meg. 

Így jelen állás szerint nagyon könnyen elfordulhat az, hogy a kormány túlzottan bizakodó és optimista hozzáállása a makrogazdasági kérdésekhez ismét egy rendkívüli helyzet elé állítja a hazai döntéshozókat, amennyiben idén is drasztikusan eltér majd a tényadat a kormányzati várakozástól.

A kormány ugyanis 15 százalékos inflációval és 1,5 százalékos gazdasági növekedéssel számol 2023-ra, ami az optimistább várakozások közé sorolható. Tavaly év végén ugyanis a Magyar Nemzeti Bank 15 és 19,5 százalék közé jelezte az idei inflációt, a gazdaság növekedést pedig 0,5-1,5 százalék közé tette.

Ennél szűk két hónappal frissebb és aktuálisabb az Európai Bizottság előrejelzése, mely szerint a magyar gazdásg a kormány által várthoz képest feleannyira sem fog bővülni, 0,6 százalékkal, s az inflációt is magasabbra, 16,4 százalékosra várja.

A Nemzeti Valutalap még ennél is frissebb - minapi - prognózisa szerint a magyar GDP mindössze 0,5 százalékkal tud bővülni idén, az inflációt pedig 17,7 százalékra teszi éves átlagban.

Jól látható, hogy a kormány várakozása az egyik legoptimistább, ám még a mértékadó szervezetek előrejelzéseire sem lehet garanciát vállalni. Noha egy prognózis esetében sem történhet ilyen, most az energiaárak alakulása és az ukrán háború miatti bizonytalanság következtében még annyira sem biztos, hogy a tényadatok a prognózisok körüli szűk sávban alakulnak majd. Ilyen körülmények között pedig a kormány indoklása a korai költségvetéssel kapcsolatban sem tudja még annyira sem megállni a helyét, mint békeidőben. Nevezetesen a korábban már említett kiszámíthatóság biztosítása. Joggal vetődik fel a kérdés, hogy ennyire nagy bizonytalanságok közepette egy felelős kormánytól nem lenne-e célravezetőbb magatartás visszatérni a költségvetés őszi összeállításához és elfogadásához. Hiszen láttuk tavaly - és azelőtt is -, mi történt: rendeletekkel, ad hoc jellegű kormányzással és döntésekkel alakították egyik napról a másikra emberek, vállalkozások százezreinek a sorsát. Ilyen kormányzás mellett a kiszámíthatóság is csupán pusztába kiáltott szó.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!