4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

2024 januárjában ugyan az adóemelések fájdalmasan érintik majd az autósokat, ám az Mfor Üzemanyagár-figyelő szerint most komoly esély nyílt arra, hogy addig jelentős áresést lássunk a hazai kutaknál. Mind az alapanyagok, mind a forint kedvező irányba mozdult, ennek a következő héten az árakban is tükröződnie kell.

Hetente jelentkező elemzésünkben, az Mfor Üzemanyagár-figyelő legutóbbi anyagában a nyersolaj, a finomított termékek és a devizák mozgása alapján előrevetítettük az üzemanyagok érezhető áresését. Úgy tűnik, a következő időszakban ez a folyamat folytatódhat: immár az lenne a meglepő, ha a gázolaj nem menne 600 forint alá.

Érdemes kiemelni, hogy az árak csökkenése ellenére a magyar kutaknál fizetendő összeg nem számít kifejezetten alacsonynak. Sőt, miután a magyarországi folyamatok általános nemzetközi trendet követnek, ezért uniós összevetésben a 95-ös üzemanyag esetén továbbra is az európai középmezőnyben vagyunk.

Ha a régiós képet nézzük, akkor még elgondolkodtatóbb a kialakult helyzet. Hiszen a magas infláció és a gyenge vásárlóerő ellenére kifejezetten magasak a hazai árak. Jellemző, hogy Csehországban vagy Ausztriában is olcsóbban lehet 95-ös benzint tankolni, és a magyar áraknál csak Szlovákiában látunk magasabbakat.

Talán nem meglepő, hogy a dízel esetén sem állunk jobban, ennél az üzemanyagfajtánál is Európa középmezőnyében vannak a magyarországi árak.

Mivel a gázolaj és a benzin közötti olló elkezdett zárulni, ez arra utal, hogy előbbi üzemanyagnál nagyobb mértékű áresés volt. Éppen ezért érdekes megnézni, hogy ebben mennyire volt lehetett benne az üzemanyag-forgalmazókra, elsősorban a Molra gyakorolt kormányzati informális nyomás, és mennyiben követtük a nemzetközi trendeket.

A fenti ábrából kiderül, hogy a régiós országokban az elmúlt hónapokban a magyarhoz hasonló ármozgások történtek. Egyetlen kivétel Lengyelország volt, ahol a választások előtt politikai megrendelésre jelentősen nyomták le az árakat, majd a kormánypárt bukását követően megkezdődött a piaci konszolidáció. (A témáról a lenti cikkben írtunk bővebben.)

Érdemi különbség ugyan nincs, de a magyar kutaknál minimálisan magasabb volt az árcsökkenés mértéke euróban számolva, mint a többi régiós országban. Igaz ebben az is szerepet játszhat, hogy a magyar fizetőeszköz jól teljesített és például az euróval szemben 390 feletti szintről 375 körülre jött le

Meddig eshet az ár?

Ahogy korábbi elemzéseinkben, ezúttal is próbálunk kitekintést adni a várható folyamatokra. Ezek közül a legfontosabbnak a nyersolaj árának masszív esése számít. Pénteken ugyan minimálisan drágult a Brent, ám heti szinten így is nagyon komoly csökkenést láthattunk a tőzsdei jegyzéseknél. Mind az Európában irányadó Brent, mind az amerikai WTI az elmúlt négy hét során értékének mintegy hatodát veszítette el, és az árak heti összevetésben a negyedik hete csökkennek.

Valószínűleg lesz minek örülni a benzinkutakon. Fotó: Depositphotos
Valószínűleg lesz minek örülni a benzinkutakon. Fotó: Depositphotos

Az OPEC+ tagjai hiába fogták vissza a kitermelésüket, a rajtuk kívülálló országok kínálata a vártnál sokkal erősebb volt, ami így ellensúlyozta a szaúdi és az oroszok termelésének visszafogását. A tőzsdei jegyzés csütörtökön esett igazán látványosan, amikor az egy nappal korábbi 80 dollár körüli szinthez képest nagyjából 5 százalékkal zuhantak az árak. Ez a látványos hanyatlás főként az amerikai nyersolajkészletek meredek emelkedése és a rekordszinten fennmaradó termelésnek volt betudható. Ráadásul közben a kínai kereslet olvadásának jelei is aggodalmakat váltottak ki.

Egyes elemzők ugyanakkor továbbra is óvatosak, hiszen a Közel-Keleten fokozódó feszültségek fényében komoly bizonytalanságok vannak a piacon. Ezek akár a közeljövőben is megzavarhatják az olajellátást, különösen akkor, ha az Egyesült Államok és a Hamászt támogató Irán között tovább éleződik az ellentét. A további áresés ellen hathat, hogy mivel a Brent hordónkénti ára 80 dollár alatt van, elemzők arra számítanak, hogy az OPEC+, elsősorban Szaúd-Arábia és Oroszország, 2024-ig meghosszabbítja önkéntes csökkentéseit.

A magyar autósokat persze elsősorban az érdekli, hogy a pénteki 77-78 dollár körüli olajár a magyar kutaknál milyen árakat eredményezhet majd? Tekintve, hogy a forint elég stabilnak tűnik, ezért, ha az alapanyagok ára nem pattan vissza látványosan, akkor nem lenne meglepetés, ha két lépésben 2-3 százalékos árcsökkenést látnánk, vagyis 12-15 forinttal olcsóbb lenne mindkét üzemanyagfajta. Ez a benzin esetén 575 körüli szintet jelenthetne, míg a gázolaj esetén 590-595-ös literenkénti árat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!