4p

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2024 januárjában ugyan az adóemelések fájdalmasan érintik majd az autósokat, ám az Mfor Üzemanyagár-figyelő szerint most komoly esély nyílt arra, hogy addig jelentős áresést lássunk a hazai kutaknál. Mind az alapanyagok, mind a forint kedvező irányba mozdult, ennek a következő héten az árakban is tükröződnie kell.

Hetente jelentkező elemzésünkben, az Mfor Üzemanyagár-figyelő legutóbbi anyagában a nyersolaj, a finomított termékek és a devizák mozgása alapján előrevetítettük az üzemanyagok érezhető áresését. Úgy tűnik, a következő időszakban ez a folyamat folytatódhat: immár az lenne a meglepő, ha a gázolaj nem menne 600 forint alá.

Érdemes kiemelni, hogy az árak csökkenése ellenére a magyar kutaknál fizetendő összeg nem számít kifejezetten alacsonynak. Sőt, miután a magyarországi folyamatok általános nemzetközi trendet követnek, ezért uniós összevetésben a 95-ös üzemanyag esetén továbbra is az európai középmezőnyben vagyunk.

Ha a régiós képet nézzük, akkor még elgondolkodtatóbb a kialakult helyzet. Hiszen a magas infláció és a gyenge vásárlóerő ellenére kifejezetten magasak a hazai árak. Jellemző, hogy Csehországban vagy Ausztriában is olcsóbban lehet 95-ös benzint tankolni, és a magyar áraknál csak Szlovákiában látunk magasabbakat.

Talán nem meglepő, hogy a dízel esetén sem állunk jobban, ennél az üzemanyagfajtánál is Európa középmezőnyében vannak a magyarországi árak.

Mivel a gázolaj és a benzin közötti olló elkezdett zárulni, ez arra utal, hogy előbbi üzemanyagnál nagyobb mértékű áresés volt. Éppen ezért érdekes megnézni, hogy ebben mennyire volt lehetett benne az üzemanyag-forgalmazókra, elsősorban a Molra gyakorolt kormányzati informális nyomás, és mennyiben követtük a nemzetközi trendeket.

A fenti ábrából kiderül, hogy a régiós országokban az elmúlt hónapokban a magyarhoz hasonló ármozgások történtek. Egyetlen kivétel Lengyelország volt, ahol a választások előtt politikai megrendelésre jelentősen nyomták le az árakat, majd a kormánypárt bukását követően megkezdődött a piaci konszolidáció. (A témáról a lenti cikkben írtunk bővebben.)

Érdemi különbség ugyan nincs, de a magyar kutaknál minimálisan magasabb volt az árcsökkenés mértéke euróban számolva, mint a többi régiós országban. Igaz ebben az is szerepet játszhat, hogy a magyar fizetőeszköz jól teljesített és például az euróval szemben 390 feletti szintről 375 körülre jött le

Meddig eshet az ár?

Ahogy korábbi elemzéseinkben, ezúttal is próbálunk kitekintést adni a várható folyamatokra. Ezek közül a legfontosabbnak a nyersolaj árának masszív esése számít. Pénteken ugyan minimálisan drágult a Brent, ám heti szinten így is nagyon komoly csökkenést láthattunk a tőzsdei jegyzéseknél. Mind az Európában irányadó Brent, mind az amerikai WTI az elmúlt négy hét során értékének mintegy hatodát veszítette el, és az árak heti összevetésben a negyedik hete csökkennek.

Valószínűleg lesz minek örülni a benzinkutakon. Fotó: Depositphotos
Valószínűleg lesz minek örülni a benzinkutakon. Fotó: Depositphotos

Az OPEC+ tagjai hiába fogták vissza a kitermelésüket, a rajtuk kívülálló országok kínálata a vártnál sokkal erősebb volt, ami így ellensúlyozta a szaúdi és az oroszok termelésének visszafogását. A tőzsdei jegyzés csütörtökön esett igazán látványosan, amikor az egy nappal korábbi 80 dollár körüli szinthez képest nagyjából 5 százalékkal zuhantak az árak. Ez a látványos hanyatlás főként az amerikai nyersolajkészletek meredek emelkedése és a rekordszinten fennmaradó termelésnek volt betudható. Ráadásul közben a kínai kereslet olvadásának jelei is aggodalmakat váltottak ki.

Egyes elemzők ugyanakkor továbbra is óvatosak, hiszen a Közel-Keleten fokozódó feszültségek fényében komoly bizonytalanságok vannak a piacon. Ezek akár a közeljövőben is megzavarhatják az olajellátást, különösen akkor, ha az Egyesült Államok és a Hamászt támogató Irán között tovább éleződik az ellentét. A további áresés ellen hathat, hogy mivel a Brent hordónkénti ára 80 dollár alatt van, elemzők arra számítanak, hogy az OPEC+, elsősorban Szaúd-Arábia és Oroszország, 2024-ig meghosszabbítja önkéntes csökkentéseit.

A magyar autósokat persze elsősorban az érdekli, hogy a pénteki 77-78 dollár körüli olajár a magyar kutaknál milyen árakat eredményezhet majd? Tekintve, hogy a forint elég stabilnak tűnik, ezért, ha az alapanyagok ára nem pattan vissza látványosan, akkor nem lenne meglepetés, ha két lépésben 2-3 százalékos árcsökkenést látnánk, vagyis 12-15 forinttal olcsóbb lenne mindkét üzemanyagfajta. Ez a benzin esetén 575 körüli szintet jelenthetne, míg a gázolaj esetén 590-595-ös literenkénti árat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!