5p

Nemcsak nominálisan, hanem arányaiban tekintve is másfél évtizedes csúcson van a hazai nyugdíjkassza hiánya. Az úgynevezett „nyugdíjreform” kifulladt, és a kilátások sem jók.

2023-ban a nyugdíjkassza járulékbevételekkel nem fedezett kiadásainak aránya meghaladja a Gyurcsány–Bajnai-kormányok utolsó éveiben mértet – számította ki lapunk. Mint arról hétfőn beszámoltunk, a legfrissebb államháztartási adatok szerint 2023-ban a nyugdíjkiadások 5760 milliárd forintra rúgtak. Ezzel szemben a társadalombiztosítási járulékok (tb) Nyugdíjbiztosítási Alapot megillető részéből 2399 milliárd, míg a szociális hozzájárulási adó (szocho) Nyugdíjbiztosítási Alapot megillető részéből 1902 milliárd forint bevétel származott. Emellett egyéb járulékbevételből (megállapodás alapján fizetett járulék, egyszerűsített foglalkoztatás utáni közteher) egy, a másik két forráshoz képest gyakorlatilag elhanyagolható, 46 milliárd forintos bevétele származott a nyugdíjkasszának.

Így a Nyugdíjbiztosítási Alap a tavalyi évben 1413 milliárd forint olyan nyugdíjszerű kiadást fizetett ki, mellyel szemben nem állnak járulékbevételek.

Ezt az összeget persze nem lehet a „levegőben lógva” hagyni. A 2023-as költségvetési törvénybe ezért eredetileg egy 1072 milliárd forintos kompenzációt is beépítettek, ami azt jelenti, hogy a büdzsé egyéb bevételi forrásaiból tervezték fedezni a járulékbevételek és a nyugdíjkiadások negatívumát.

Nos, ez az 1072 milliárdos mínusz hízott 1413 milliárdra.

Varga Mihálynak fejfájást okozhat a nyugdíjkassza hiányának pótlása. Fotó: MTI / Filep István
Varga Mihálynak fejfájást okozhat a nyugdíjkassza hiányának pótlása. Fotó: MTI / Filep István

Hogy ezt az irdatlan összeget helyén tudjuk kezelni, érdemes hosszú távon visszatekinteni, a historikus adatok ugyanis reális képet adnak arról mi is történt úgynevezett „nyugdíjreform” címén az elmúlt másfél évtizedben. Mivel a nyugdíjrendszer azóta számos kisebb-nagyobb változtatáson esett át, ezért annak érdekében, hogy összehasonlító adatokat kapjunk, az alábbi szabályokat vettük figyelembe:

  • a nyugdíjkassza kiadásainál csak a nyugellátásokat vettük figyelembe, azaz az öregségi nyugdíjat, a Nők 40 program nyugdíjait, az árvaellátást, özvegyi nyugdíjat, rokkantsági, baleseti nyugdíjat, korkedvezményes és korengedményes nyugdíjat, tizenharmadik havi nyugdíjat, nyugdíjprémiumot;
  • a nyugdíjkassza bevételeinél csak a Nyugdíjbiztosítási Alapba közvetlenül befolyó adó- és járulékbevételeket vettük figyelembe, így figyelmen kívül hagytuk a költségvetés más fejezeteiből vagy magánnyugdíjpénztárakból befolyt összegeket.

Tizenharmadik havi nyugdíjat a költségvetésből 2009-ig fizettek, ez ekkor 82 milliárd forintnyi kiadást jelentett. A juttatást 2021-ben kezdték visszaépíteni, abban az évben egyheti, majd 2022-ben, közvetlenül a választások előtt a többi háromheti juttatást is megkapták idős honfitársaink, ami 2021-ben 80 milliárd, 2022-ben pedig 363 milliárd forint kiadás volt. 2023-ra pontos adat még nincs, de – figyelembe véve a normál nyugdíjak havi összesen 429 milliárd forintot kitevő összegét – ezt a tavalyi évre 423 milliárd forintra tippeljük.

Nyugdíjprémium fizetésére öt alkalommal került sor: 2022-ben ez 21 milliárd forintnyi kiadást jelentett; 2021-ben minden arra jogosultnak egységesen 80 ezer forintot fizettek, ez a büdzsét 171 milliárd forinttal terhelte meg; 2019-ben 46 milliárd, 2018-ban 36 milliárd, 2017-ben pedig 24 milliárd forint volt a kassza kiadása ilyen címen.

A nyugdíjalapot azonban nem ezek a kiadások tették tönkre, a rendszeres nyugdíjkiadások ugyanis – főleg az utóbbi 3-4 évben – bőven meghaladják a járulékbevételeket.

A nyugdíjkassza járulékbevételeinek és egyenlegének változását az alábbi grafikonon szemléltetjük:

Ami az ábrából szembetűnő, az egyrészt az, hogy az utóbbi öt évben megnyúlt az oszlopok hosszúsága, azaz a nyugdíjszerű kiadások összege a korábbi 3200 milliárd forintról 2019 óta hogyan emelkedett rohamosan csaknem 5800 milliárdra.

A másik pedig az, hogyan fogyott el az úgynevezett „nyugdíjreform”. Emlékezetes, Orbán Viktorék milyen „szelíd erőszakkal” terelték át a járulékfizetőket a kötelező magánnyugdíjpénztári tagságból az állami nyugdíjrendszerbe. Ennek során a 3000 milliárd forintra rúgó magánnyugdíjpénztári vagyon zöme visszakerült az államhoz (ez volt a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap), a pénztáraknál levő nagyjából 1600 milliárd forintnyi állampapír pedig „elenyészett” (hiszen az állam saját magának nem tartozhat), így ez a lépés az államadósságot is csökkentette. Ez a pénz azonban elfogyott.

A kassza kiadása az inflációkövető nyugdíjemelés, az időskori ellátásban részesülők számának emelkedése, illetve a már említett tizenharmadik havi nyugdíj és nyugdíjprémium miatt egyre növekedett, ám azt a fizetésemelésekből, illetve a kata beszántásából származó járulékbevétel-növekedés sem volt képes fedezni, sőt a hiány aránya is egyre növekszik. Olyannyira, hogy a tavalyi évben már meghaladta a kormányváltás előtti évek legrosszabb adatát is. Vagyis ha a nyugdíjasok helyzete nem is, de a nyugdíjkassza állapota „gyúcsánalattjobbvót”.

A nyugdíjkassza járulékbevételekkel nem fedezett kiadásainak százalékos arányát ez a diagram szemlélteti:

És a kilátások sem jók. A demográfiai trendek szerint a nyugdíjasok száma egyre nő, miközben a munkaerőpiaci elemzők egyöntetű véleménye, hogy a piac feszített, kevés tartalék van benne, így a járulékfizetők számának növekedése finoman szólva is kétséges.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!