7p

A munkába járás költségtérítésének megemelése, illetve a vármegye- és országbérletek bevezetése miatt az alkalmazottak is, de a cégek hr-esei és pénzügyesei is előkapták a „kockás füzetet” és a számológépet. Kinek, hogyan éri meg, illetve nem éri meg? Cikkünkben mi is igyekszünk segítséget nyújtani nekik.

Orbán Viktor unalomig ismételt klisékkel teletűzdelt évértékelő beszédének tulajdonképpen egyetlen új eleme volt: a vármegye- és országbérlet bejelentése. A miniszterelnök közölte, május 1-jétől egész vármegyére kiterjedő vármegye-, illetve országosan érvényes országbérletet vezetnek be, mellyel a MÁV-csoport járatain (MÁV, Volánbusz, GYSEV, illetve a HÉV-vonalak, de utóbbin csak Budapest közigazgatási határáig) korlátlan alkalommal és viszonylatban lehet majd utazni. A MÁV-csoport közleménye viszont később tisztázta, helyjegyköteles (feláras) vagy első osztályú vasúti utazásra e bérletek nem lesznek használhatók, még a különbözet kifizetésével sem.

A vármegyebérlet teljes ára havi 9450, az országbérlet pedig ennek a duplája, 18 900 forint lesz, amit kedvezményesen vásárolhatnak meg azok, akik más bérlettípus esetén is jogosultak a kedvezményre. Így például a nappali és esti tagozatos diákok 90 százalékkal olcsóbban szerezhetik be az új bérlettípusokat.

Igazságtalanság lenne, ha nem írnánk le:

a kormányfő által megszabott árak valóban csábítóak.

A MÁV és a Volánbusz díjszabása szerint jelenleg az 5 kilométeren belül érvényes 30 napos bérlet ára 5940, az 5 és 10 kilométer közötti sávban 9580 forint, majd újabb 5 kilométerenként növekedve rendre 11 900, 14 200, 17 800, illetve 21 400 forintot kérnek a bérletért. Azaz

a vármegyebérlet ára olcsóbb lesz, mint a 10 kilométeres, illetve az országos bérlet ára kevesebb, mint egy 25 kilométeren túli viszonylatra szóló havi bérlet.

A munkavállaló pedig örül, mert így például járási székhelyen élve nemcsak munkába tud menni például a vármegyeszékhelyre, hanem a másik városban levő kórházba is el tud jutni kétheti kivizsgálásra, valamint a három településsel arrébb lakó kuzinhoz is el tud menni hétvégente látogatóba anélkül, hogy újabb busz- vagy vonatjegyet kellene vennie.

Az országbérletet (most még) nem fizetheti a cég!

A munkaadó számára azonban nem ilyen egyszerű a képlet. A köztudatban él az a szabály, hogy „a cég fizeti a bérlet 86 százalékát”, de az ezt szabályozó kormányrendelet ennél fifikásabb. A szabályozás két esetben engedi az elszámolást:

„bármely menetjegy vagy bérlet, amelyről a feltüntetett viszonylat alapján megállapítható, hogy alkalmas napi munkába járásra és hazautazásra”, vagy

„országosnál kisebb területi érvényességű bérlet, amely meghatározott területen érvényes, továbbá alkalmas és szükséges a napi munkába járásra és hazautazásra történő felhasználásra”.

Vizsgáljuk meg a két lehetőséget!

Az első eset előírja a viszonylatot, de elég az, hogy alkalmas legyen munkába járásra. Vagyis Kovács apuka a Volánbusz Piripócs, Kossuth utcai megállójától a megyeszékhely buszpályaudvaráig megváltott bérletének 86 százalékát akkor is térítenie kell a cégnek, ha Kovács apuka ezen a viszonylaton néha csak óvodába viszi a gyerekét.

A második eset viszont rögzíti, hogy semmilyen országos bérlet nem elszámolható a munkaadó felé, ugyanakkor alkalmasnak és szükségesnek is kell lennie a munkába járásra. Ezzel az országbérlet kifizethetőségét ki is lőttük (a jelen szabályozás szerint, persze nem kizárt, hogy egy kormányrendelettel május 1-jétől lehetővé teszik ennek az elszámolását), a szükségesség követelménye pedig azt írja elő, hogy azt tényleg munkába járáshoz használja a munkavállaló. Viszont ez a pont nem írja elő a viszonylat megjelölését (tipikusan ilyenek a helyi, illetve a regionális bérletek, valamint a leendő vármegyebérlet). Vagyis, ha valaki az egyik megyéből a másikba jár dolgozni, két vármegyebérletet kell vennie, ezt – ellentétben az országossal – ugyanis a meghatározott mértékben térítheti a munkaadó.

Vajon változtatnak a szabályon, hogy az országbérlet is téríthető legyen? Fotó: Wikipedia
Vajon változtatnak a szabályon, hogy az országbérlet is téríthető legyen? Fotó: Wikipedia

A munkaadó tehát előkapja a melósok listáját, a kockás papírt és a számológépet, majd újratervez. Megnézi, kinek milyen távra szól a bérlete, hány vármegyén megy keresztül a busz, és számol.

Annak a munkavállalónak, aki dolgozni

  • 5 kilométeren belülről jár be, semmiképp nem éri meg sem az egy, sem a két vármegyebérlet;
  • 5-10 kilométerről és azonos vármegyéből jár be, már éppen megéri a vármegyebérlet (a különbség havi szinten 130 forint);
  • 5-10 kilométerről, de másik vármegyéből jár be, nem éri meg a (két) vármegyebérlet;
  • 10-25 kilométerről és azonos vármegyéből jár be, megéri a vármegyebérlet;
  • 10-25 kilométerről, de másik vármegyéből jár be, nem éri meg a (két) vármegyebérlet;
  • 25 kilométeren túlról jár be, mindenképp megéri az akár két vármegyebérlet is.

Felmerül a kérdés: mi a helyzet akkor, ha az ingázás kettőnél több vármegyét érint? Egy Tatabánya-Budapest viszonylat vonaton és buszon is érinti Fejér vármegyét is. A pontos szabályozás egyelőre nem ismert, az új bérletfajták bevezetéséről hozott kormányhatározat egyelőre csak felhívta Lázár János építési és közlekedési minisztert, hogy a szükséges jogszabályi és egyéb változtatásokat készítse elő. Ám a MÁV-csoport már idézett közleménye azt írja, hogy

„az utasoknak mindig arra a területre érvényes bérlettel kell rendelkezniük, amely vármegyében a kiindulási és a célállomásuk van”.

Ez alapján azt feltételezzük, a több vármegyén átívelő ingázás esetén is elegendő lesz két vármegyebérlet vagy (ha a kabinet addig változtat a költségtérítésről szóló kormányrendeleten) az országbérlet megvásárlása.

Na, és a kilométerpénz?

Rendelettel emelte meg a kabinet a munkába járás költségtérítésének szja-mentes határát kilométerenként 30 forintra. Az emelés indokolt is volt, hiszen ennek összege 2017 óta volt változatlanul kilométerenként 15, előtte pedig 9 forint volt. A NAV által elszámolható benzinár már 2016 végén is 352, a gázolajár pedig 367 forint volt, vagyis egy százon 7 litert fogyasztó autó kilométerenként körülbelül 25 forintnyi üzemanyagot emésztett fel. Vagyis

a 15 forintos költségtérítés az üzemanyag nagyjából 60 százalékára volt elég.

A mostani, literenként átlagosan 607 forintos benzin-, illetve 621 forintos dízelár, valamint továbbra is 7 literes átlagfogyasztás mellett kilométerenként nagyjából 43 forintnyi üzemanyagot eszik meg az autó, tehát

a 30 forintos „kilométerpénz” már az üzemanyagköltség 69 százalékát fedezi.

Ezzel kapcsolatban a személyi jövedelemadóról szóló törvény azt mondja ki, hogy a kilométerpénz adómentesen adható, a költségtérítésről szóló kormányrendelet pedig ezt annyiban pontosítja, hogy ennek 60 százaléka jár, ha

  • a lakás és a munkahely között nincs közösségi közlekedés, vagy
  • a lakás és a munkahely között hosszú várakozással van közösségi közlekedés, vagy
  • a munkavállaló mozgáskorlátozott vagy súlyosan fogyatékos, ezért nem képes igénybe venni a közösségi közlekedést, vagy
  • 10 évnél fiatalabb gyermeke van, akit bölcsődébe, óvodába, iskolába visz.

Az szja-mentes határ és az előbbiekben felvázolt 60 százalékos kötelező arány közötti különbségről a munkáltató dönthet.

Így tehát az biztos, hogy a 86 százalékos bérlettérítés szinte biztosan jobban meg fogja érni a munkavállalóknak, mint a legjobb esetben is csupán 69 százalékos térítésű benzinpénz. Ez különösen igaz lesz a nagyobb, 25 kilométernél távolabbról ingázó foglalkoztatottak esetében.

A vármegye- és országbérletek részletszabályait Lázár János egyelőre még nem ismertette, de az új bérletfajták bevezetéséig még van csaknem két hónap. Azonban annak érdekében, hogy a térítési szabályokra a munkaadók is fel tudjanak készülni, az előbbiekben ismertetett kérdőjeleket a tárcának mihamarabb meg kell válaszolnia.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!