Új állandó rovattal jelentkezünk ezentúl péntekenként délelőtt, az Mfor Üzemanyagár-figyelővel. Ezentúl minden héten körbenézünk a szomszédos és az uniós országokban, hogy összehasonítsuk, milyen árakon kell tankolniuk a magyar autósoknak. Első körképünkben egy igencsak fájdalmas helyzet rajzolódik ki.
Augusztus első napjaihoz képest a második héten érezhető áremelkedést láthattunk, nem csak a magyar kutaknál, de gyakorlatilag az összes európai uniós országban. Az Eurostat statisztikái szerint mind a gázolaj, mind a 95-ös benzin az északi és a nyugat-európai országokban drágább, míg a keleti végeken alacsonyabb árakat láthatunk.
Az árak ilyen típusú alakulása nem független az életszínvonaltól, bár Magyarország ebből a szempontból kilóg a sorból. Az itthoni fizetések ugyanis az egyik legalacsonyabb szinten vannak a közösségen belül, hiszen az uniós statisztikák szerint csak Romániában és Bulgáriában marad el a hazaitól a nettó havi átlagkereset. Figyelemre méltó az is, hogy míg Ausztriában az átlagfizetés 1 millió 100 ezer forint volt tavaly, addig nálunk 331 602 forintot kerestek havonta. Ezzel szemben a magyar és az osztrák benzinkutaknál gyakorlatilag ugyanolyan összeget kell egy liter üzemanyagért fizetni.
A benzin tekintetében a szlovák autósok járnak a legrosszabbul a régióban, de az első háromban ott vannak a magyar árak is. A dízelnél pedig Ausztriával karöltve a Magyarországon kell a legtöbbet fizetni.
Augusztus második hetének üzemanyagdrágulása egyébként elsősorban az olajárak emelkedésével magyarázható, hiszen akkor a korábbi 83 dollár körüli szintről 87 dollár fölé ugrott a hordónkénti jegyzés. Emellett az árak változásában szerepe van a szezonális ingadozásoknak és a dollár korábbi megugrásának is.
Az üzemanyagok kapcsán az olajárakra érdemes fókuszálni, hiszen annak alakulása döntően meghatározza a kutaknál végül fizetendő összeget. Ebből a szempontból pozitívumot jelent, hogy az augusztus eleje óta látható emelkedés az utóbbi napokban megtorpant, és a Brent korrigálni kezdett a tőzsdéken. Az elmúlt hetekben a kínálattal kapcsolatos aggodalmak miatt meredeken emelkedtek a jegyzések, hiszen augusztus elején a piac legnagyobb szereplője Szaúd-Arábia visszafogta a kitermelését, és ehhez a korlátozáshoz Oroszország is csatlakozott. Eközben viszont a recessziós félelmek ellenére sem csökkent a kereslet.
A hét második felében viszont pont ezek a tényezők és az inflációs aggodalmak mozgatták a piacokat. A kínai gazdasági növekedés lassulása és a további amerikai kamatemelések lehetősége ugyanis mind abba az irányba mutatnak, hogy a kereslet a korábban vártnál gyengébb lehet, amire spekulálva már most elkezdtek mérséklődni a tőzsdéken az árak. Kínában folyamatosan érkeznek olyan statisztikák, amelyek azt jelzik, hogy a végletekig túlpörgetett építőipar és ingatlanpiac megreccsent, nem véletlen vannak a fizetésképtelenség szélén a szektor óriásai és az őket finanszírozó bankok. Mindez aligha fog egy nyugati szintű pénzügyi összeomlással járni, ám az egyértelmű, hogy a korábbi trendek aligha tarthatóak fent. Peking gondjait jelzi az is, hogy rekordon áll a városi fiatalok munkanélkülisége Kínában. Ezek mind azt jelzik, hogy a világ második legnagyobb országában a közeljövőben a korábbiaknál alacsonyabb kereslet lesz az olajra.
A piacra emellett komoly hatással lehet az amerikai kamatszint is, ami nem fog gyorsan csökkenni. Erre is számos jelet láthattunk az utóbbi időszakban, a legfrissebb ilyen adat a csütörtöki munkanélküliségi számok voltak, amelyek azt mutatták, hogy a vártnál jóval kevesebben jelentkeztek munkanélküli segélyért. A még mindig feszes munkaerőpiacból pedig arra lehet következtetni, hogy az amerikai jegybank, a Fed a gazdaság lehűtését célzó kamatemelési ciklusát még akár folytathatja is, de ha mégsem, az első csökkentésre akkor is még jó ideig várni kell.
A fentiek miatt a múlt héten látott lokális, 87 dollár feletti csúcsról a Brent 84 dollár alá csúszott vissza. Ez pedig előrevetíti, hogy a jövő héten megúszhatjuk az újabb áremeléseket. A helyzetet persze befolyásolhatja az utazási kedv, hiszen a nyári időszakban részben emiatt láthatunk szezonálisan magasabb árakat. Emellett a forint árfolyamát is érdemes fél szemmel figyelni, hiszen, ha tovább gyengül az árfolyam (elsősorban a dollárral szemben), akkor a hazai kutaknál nem lesz árcsökkentés.