4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Miközben a hazai átlagbér jócskán elmarad az osztráktól, a benzinkutaknál hasonló összeget kell fizetni Magyarországon és Ausztriában is, derül ki új sorozatunkból az Mfor Üzemanyagár-figyelőből. A kutaknál egyébként Európa-szerte drágulás volt az utóbbi időben.

Új állandó rovattal jelentkezünk ezentúl péntekenként délelőtt, az Mfor Üzemanyagár-figyelővel. Ezentúl minden héten körbenézünk a szomszédos és az uniós országokban, hogy összehasonítsuk, milyen árakon kell tankolniuk a magyar autósoknak. Első körképünkben egy igencsak fájdalmas helyzet rajzolódik ki.

Augusztus első napjaihoz képest a második héten érezhető áremelkedést láthattunk, nem csak a magyar kutaknál, de gyakorlatilag az összes európai uniós országban. Az Eurostat statisztikái szerint mind a gázolaj, mind a 95-ös benzin az északi és a nyugat-európai országokban drágább, míg a keleti végeken alacsonyabb árakat láthatunk.

Az árak ilyen típusú alakulása nem független az életszínvonaltól, bár Magyarország ebből a szempontból kilóg a sorból. Az itthoni fizetések ugyanis az egyik legalacsonyabb szinten vannak a közösségen belül, hiszen az uniós statisztikák szerint csak Romániában és Bulgáriában marad el a hazaitól a nettó havi átlagkereset. Figyelemre méltó az is, hogy míg Ausztriában az átlagfizetés 1 millió 100 ezer forint volt tavaly, addig nálunk 331 602 forintot kerestek havonta. Ezzel szemben a magyar és az osztrák benzinkutaknál gyakorlatilag ugyanolyan összeget kell egy liter üzemanyagért fizetni.

A benzin tekintetében a szlovák autósok járnak a legrosszabbul a régióban, de az első háromban ott vannak a magyar árak is. A dízelnél pedig Ausztriával karöltve a Magyarországon kell a legtöbbet fizetni.

Augusztus második hetének üzemanyagdrágulása egyébként elsősorban az olajárak emelkedésével magyarázható, hiszen akkor a korábbi 83 dollár körüli szintről 87 dollár fölé ugrott a hordónkénti jegyzés. Emellett az árak változásában szerepe van a szezonális ingadozásoknak és a dollár korábbi megugrásának is.

Az üzemanyagok kapcsán az olajárakra érdemes fókuszálni, hiszen annak alakulása döntően meghatározza a kutaknál végül fizetendő összeget. Ebből a szempontból pozitívumot jelent, hogy az augusztus eleje óta látható emelkedés az utóbbi napokban megtorpant, és a Brent korrigálni kezdett a tőzsdéken. Az elmúlt hetekben a kínálattal kapcsolatos aggodalmak miatt meredeken emelkedtek a jegyzések, hiszen augusztus elején a piac legnagyobb szereplője Szaúd-Arábia visszafogta a kitermelését, és ehhez a korlátozáshoz Oroszország is csatlakozott. Eközben viszont a recessziós félelmek ellenére sem csökkent a kereslet.

Nincs szerencséje a magyar autósoknak, a fizetésekhez képest nagyon drágán tankolhatnak. Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Nincs szerencséje a magyar autósoknak, a fizetésekhez képest nagyon drágán tankolhatnak. Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A hét második felében viszont pont ezek a tényezők és az inflációs aggodalmak mozgatták a piacokat. A kínai gazdasági növekedés lassulása és a további amerikai kamatemelések lehetősége ugyanis mind abba az irányba mutatnak, hogy a kereslet a korábban vártnál gyengébb lehet, amire spekulálva már most elkezdtek mérséklődni a tőzsdéken az árak. Kínában folyamatosan érkeznek olyan statisztikák, amelyek azt jelzik, hogy a végletekig túlpörgetett építőipar és ingatlanpiac megreccsent, nem véletlen vannak a fizetésképtelenség szélén a szektor óriásai és az őket finanszírozó bankok. Mindez aligha fog egy nyugati szintű pénzügyi összeomlással járni, ám az egyértelmű, hogy a korábbi trendek aligha tarthatóak fent. Peking gondjait jelzi az is, hogy rekordon áll a városi fiatalok munkanélkülisége Kínában. Ezek mind azt jelzik, hogy a világ második legnagyobb országában a közeljövőben a korábbiaknál alacsonyabb kereslet lesz az olajra.

A piacra emellett komoly hatással lehet az amerikai kamatszint is, ami nem fog gyorsan csökkenni. Erre is számos jelet láthattunk az utóbbi időszakban, a legfrissebb ilyen adat a csütörtöki munkanélküliségi számok voltak, amelyek azt mutatták, hogy a vártnál jóval kevesebben jelentkeztek munkanélküli segélyért. A még mindig feszes munkaerőpiacból pedig arra lehet következtetni, hogy az amerikai jegybank, a Fed a gazdaság lehűtését célzó kamatemelési ciklusát még akár folytathatja is, de ha mégsem, az első csökkentésre akkor is még jó ideig várni kell.

A fentiek miatt a múlt héten látott lokális, 87 dollár feletti csúcsról a Brent 84 dollár alá csúszott vissza. Ez pedig előrevetíti, hogy a jövő héten megúszhatjuk az újabb áremeléseket. A helyzetet persze befolyásolhatja az utazási kedv, hiszen a nyári időszakban részben emiatt láthatunk szezonálisan magasabb árakat. Emellett a forint árfolyamát is érdemes fél szemmel figyelni, hiszen, ha tovább gyengül az árfolyam (elsősorban a dollárral szemben), akkor a hazai kutaknál nem lesz árcsökkentés.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!