6p

Pánikroham indult az üzemanyagért, miután a hétvégén egyre több helyen fogytak ki a kutak, és álhírek is terjedni kezdtek. A kormány már Brüsszelre mutogat, míg a szakértők egyértelműen a politikailag motivált piacromboló árstopot teszik felelőssé a kialakult helyzetért.

Hétfőre pánikvásárlásba kezdtek a töltőállomásokon az autósok, miután a hétvégén egyre több helyen fogyott el az üzemanyag, és sok kút kénytelen volt bezárni. Ahol van üzemanyag, ott kilométeres sorok alakultak ki. A helyzet odáig fajult, hogy Kecskeméten vasárnap 15 benzinkút közül állítólag egyiken sem volt üzemanyag, de Pécsről, Nyíregyházáról, Miskolcról és más nagyvárosokból is hasonló hírek érkeztek. Budapesten sem jobb a helyzet, a legtöbb kútnál csak prémium üzemanyagot lehet tankolni, de van, ahol már az is elfogyott.

Ha netán van is üzemanyag a kútnál, kígyózó sorok állnak. Fotó: Depositphotos
Ha netán van is üzemanyag a kútnál, kígyózó sorok állnak. Fotó: Depositphotos

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a múlt heti Kormányinfón kijelentette: bár az üzemanyagár-stopot december 31-ig meghosszabbította a kormány, az addig tartható fenn, amíg az ellátásbiztonság nincs veszélyben, és a Mol képes garantálni a kereslet biztonságos kielégítését. Amennyiben ez veszélybe kerül, kénytelenek lesznek változtatni a kedvezményes rendszeren. Mivel a múlt hét végére érzékelhetően fokozódott a benzinhiány a kutakon, terjedni kezdett az az álhír, hogy a hétvégén kivezetik a benzinárstopot, ami óriási vásárlási hullámot indított el.

A Mol hétfőig csupán annyit közölt, hogy minden erejükkel az ország ellátásán dolgoznak, és csúcsra járatják a logisztikai kapacitásukat.

A kormányzat eközben próbálja a ma életbe lépett uniós olajembargóra fogni a hiányt, azt állítván, hogy a brüsszeli szankciók már most megnehezítik Magyarország kőolajellátását.

Az általunk megkérdezett energetikai szakértők szerint azonban a politikailag erősen motivált benzinárstop tette tönkre a hazai üzemanyagpiacot, komoly hiányt okozva ezzel. A szakértők egyetértettek abban, hogy az árkorlátozást ebben a formában be sem kellett volna vezetni, de ha már megtették, már régen meg kellett volna szüntetni. Nyár óta már a Mol elnök-vezérigazgatója, Hernádi Zsolt is többször elmondta, hogy az árstop kivezetése segítene az ellátási problémákon, ma pedig nem mástól, mint magától Matolcsy György jegybankelnöktől érkezett az újabb kritika a kormány felé.

A kormány azonban ezeket a hangokat eddig nem akarta meghallani, októberben is ráhúzott még egy pár hónapos hosszabbítást az árstopra. A lapunknak nyilatkozó szakértők - Holoda Attila és Pletser Tamás - több fontos tényezőt is kiemeltek a helyzet megértéséhez.

A hiány fő okozója, hogy jelenleg a Mol egyedül kénytelen ellátni a benzinkutakat, holott a hatósági árak bevezetése előtt csupán a 70 százalékukat szolgálta ki. A Molon kívül jelenleg nincsenek olyan nagykereskedők, akik külföldről hoznak be üzemanyagot, hiszen a hatósági ár miatt jobban megéri nekik a környező országokban értékesíteni, míg itthon a 480 forintos árral veszteséget termelnének. Mindez egyértelműen az árstop negatív következménye, ha pedig azt a kormány nem vezeti ki, akkor a jelenleginél is komolyabb zavarok lehetnek.

Azonban nemcsak az ellátandó kutak száma növekedett, a relatív olcsóság miatt a hazai üzemanyag-fogyasztás is jelentősen megnőtt:

„Az elmúlt években átlagosan 5 millió liter üzemanyag fogyott naponta Magyarországon, az utóbbi időben azonban az árstop hatására 8 millió is gazdára talál, míg tavasszal, amikor az emberek megrohamozták a kutakat, akkor ez közel 15 millió literre ment fel”

– mondta Holoda Attila a lapunknak a múlt héten adott interjúban.

További problémát okoz, hogy a finomítók karbantartásával kapcsolatos problémák miatt a Mol sem tud teljes kapacitással besegíteni a korábban más nagykereskedőkkel szerződött benzinkutak ellátásába. Sőt, az utóbbi időszakban gyakorlatilag egyáltalán nem szállít nekik. Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu benzinárfigyelő oldal ügyvezetője a hvg.hu-nak viszont már úgy nyilatkozott, hogy információi szerint

a Mol a mai napon ismét megpróbálja újraindítani a júliusban karbantartás miatt leállított százhalombattai olajfinomítót, ami, ha sikerül, átmenetileg mérsékelheti a hiányt.

A szakértők szerint emellett az sem igaz, hogy az orosz nyersolaj mai naptól hatályos európai behozatalának tilalma okozna máris gondokat az ellátásban. Az unió ugyanis kivételt tett a közép- és kelet-európai tagállamokba importált, csővezetéken érkező nyersolajokkal, így jelenleg számunkra semmilyen változás nem történt.

Az igaz azonban, hogy e kivételt csak azzal a feltétellel engedélyezték, hogy február 5-e után – miután életbe lép a finomított termékek kereskedelmére vonatkozó embargó is – az orosz nyersolajból előállított termékeket e kivételezett országok kizárólag a hazai piacaikon értékesíthetik. Ez később tényleg gondot okozhat a Mol számára, amely a százhalombattai Dunai Finomító és leányvállalata, a Slovnaft pozsonyi finomítójának összehangolt működésével látja el a hazai piacot és a környező országokat üzemanyaggal.

„Tehát február 5-től tilos lesz minden orosz olajból előállított termékkel kereskedni, ezért a Mol Szlovákia és Magyarország között sem tudja az eddigi módon, optimálisan elosztani a legyártott üzemanyagot, ami tovább növelheti az árstop miatt hazánkban kialakult ellátási problémákat” – monda el Pletser Tamás laptársunk, a Privátbankár számára adott, ma reggel megjelent interjúban.

A szakértők messzemenőkig egyetértettek abban, hogy amennyiben a kormány mindenképpen segíteni akar, azt célzott támogatásokkal tegye, ne a kiskereskedelmi árak szabályozásával, ne a piac szétverésével. A piaci folyamatokat meg kellene tartani, és bizonyos csoportokat közvetlenül támogatni, ha az üzemanyag esetében erre egyáltalán szükség van.

Pletser Tamás kiemelte, hogy szerinte előbb-utóbb mindenképp vissza kell állítani a korábbi, tavaly november 15-e előtt teljesen jól működő kiskereskedelmi piacot, amelyben az elmúlt egy év mérhetetlen károkat okozott. Miután visszaáll a piaci verseny, a kevesebb megmaradt szereplő a kisebb verseny miatt viszont vaskosabban fog árazni. Így a fogyasztók 1-2 év alatt a 480 forint/liter adta árelőnyt szépen visszaadják a szolgáltatóknak. Hangsúlyozta:

„Nem lennék meglepve, ha nálunk lenne hamarosan az adók és járulékok nélküli legmagasabb üzemanyagár Európában. Így végül sokkal rosszabbul járunk majd, mint árstop nélkül.”

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!