3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Úgy tűnik, hiába gondolták azt a kutasok, hogy a hatósági árak eltörlését követően sokat javul a helyzetük, a gyakorlat egészen mást mutat. Az év elején ugyanis a gázolajforgalomban komoly visszaesést láthattunk.

Az üzemanyagok ársapkájának decemberi eltörlése után az autósok számára keserű tapasztalatot jelentett az árak emelkedése. Már csak azért is, mert hirtelen a nemzetközi piaci árakhoz képest is plusz teret kaptak a nyakukba. Hetekig ugyanis a környező országokkal összevetve a legdrágább üzemanyagot Magyarországon lehetett vásárolni.

Ennek okairól korábban hosszabb elemzést írtunk, több tényező is közrejátszott benne, így például a rekordmagas áfa, a készlethiány miatt így ösztönözni kívánt import, de az is, hogy a korábban „kivéreztetett” kutasok próbáltak plusz bevételhez jutni. Az adók ugyan nem csökkentek, ám az import megindult és a november végi, december elejei nyomasztó áruhiányon túlléptünk. Így januárban már megindult bizonyos fokú árverseny a töltőállomások között, és voltak hetek, amikor ugyan a nagykereskedelmi árak emelkedtek, ám az autósok ezt mégsem észlelték.

Mint a most publikált adatokból kiderült, ebben vélhetőleg nem az játszott közre, hogy a benzinkutak „jó fejek” akartak lenni, hanem a piaci folyamatokra reagáltak. Az év első hónapjában ugyanis a benzinforgalom kisebb, míg a gázolajforgalom erőteljesebben visszaesett. A benzin esetében jó eséllyel a magasabb árak játszottak közre, a korábbinál literenként 150 forinttal többe kerülő nafta valószínűleg többeket tudatosabb járműhasználatra ösztönzött. Az autósok spórolása miatti mérsékeltebb autóforgalom időnként még Budapesten is érezhető volt.

A gázolaj esetében valószínűleg több ok is közrejátszott a jelentősebb visszaesésben. Feltételezhető, hogy az árnak ennél az üzemanyagtípusnál is volt szerepe, és a hazai autósok egy része próbált takarékoskodni. Már csak azért is, mert a hatósági ár elengedését követően itt még nagyobb volt az áremelkedés mértéke. Ugyanakkor az is erősen közrejátszhatott, hogy a nemzetközi fuvarozók a drága magyar dízel helyett más országban tankoltak, így az ő vásárlásaikkal csökkent a forgalom. A teherautók tankolása kapcsán már csak azért is megalapozott lehet a feltételezésünk, mert a tavalyi havi adatokon is meglátszódott, hogy mikor vehettek árstopos üzemanyagot, és mikor terelték őket át a piaci áras kategóriába.

A legnagyobb nyertes megint az állam lett

A magasabb árak az autósoknak és a fuvarozóknak is érvágást jelent, nem úgy az államnak. A fogyasztás ugyan visszaesett, ám az áremelkedés miatt a százalékos formában meghatározott adón, így az áfán jelentős többletbevételt realizáltak. A gázolaj esetében a tíz százalék feletti visszaesést bőven ellensúlyozta a hatósági ár eltörlésekor bekövetkezett 30 százalék feletti áremelkedés.

A decemberi lépés előtt a forgalom egy érdemleges részét már visszaterelték a piaci áras kategóriába és a végén csak a magyar rendszámú, magánszemélyek tulajdonában lévő 3,5 tonnánál kisebb járművek tankolhattak kedvezményes áron, így az állam már korábban növelni tudta a bevételeit. Ugyanakkor a hatósági ár teljes kivezetése is további 30-40 milliárd forint pluszbevételt hozhatott a költségvetés számára.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!