3p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Miközben a kanyarban már ott van a svéd és finn NATO-csatlakozás, fontos észben tartani, hogy a svédek nagyon komoly fegyverarzenállal érkeznek a szövetségbe.

Laptársunk, a Privátbankár.hu cikke szerint a svéd hadiiparral néhány egészen különleges fegyver is „házon belülre” kerülhet, ezek közül a legérdekesebb talán egy dízeles, elsőre kissé elmaradottnak tartott tengeralattjáró, a HSwMS Gotland.

Az atomhajtáshoz képest elmaradottnak tartott, dízelmeghajtású, amerikai mércével kicsi, 1996-ban szolgálatba állított 1600 tonnás tengeralattjáró még egy 2005-ös hadgyakorlaton került szembe az amerikai USS Ronald Reagan repülőgéphordozó vezette flottaegységgel és a tengeralattjárók elleni hadviselésre felkészített kísérőhajókkal. A Gotland a gyakorlat alatt többször is szimulált torpedótalálatot ért el a Ronald Reaganen, miközben egyetlen egyszer sem sikerült felfedezniük és ellencsapást mérniük rá az amerikai hajóknak és repülőgépeknek.

Csendes gyilkos

A Privátbankár.hu cikke szerint a Gotland-osztályú svéd tengeralattjárókat (ebből a Gotlandon kívül még kettőt épített meg Svédország) teljesen más elvekből kiindulva tervezték, mint a hidegháború kihívásaira született amerikai atomtengeralattjárókat, amelyek hónapokra is el tudtak merülni.

A Gotlandon egy Stirling-, más néven hőlégmotor dolgozik, amelyben a dugattyút nem az üzemanyag égése hajtja közvetlenül, hanem az olaj a motoron kívül, szinte ideális hatásfokkal ég el, a dugattyút pedig az így keletkező hő mozgatja meg – írja a portál. A Gotland esetében ez a dízelmotor a hajó akkumulátorait tölti, az égéshez szükséges oxigént pedig folyékony formában tárolják, így a hajó hetekig a víz alatt tud maradni, ahol rövid időszakokra csak akkumulátorait használva is képes akár 20 csomós sebességre.

A portál magyarázata szerint a robbanások, és ezáltal vibrációk nélkül működő Stirling-motor szinte semmilyen, kívülről felfedezhető zajt nem kelt (ez az egyik fő módja a tengeralattjárók detektálásának), a hajóban pedig minden mozgó alkatrész rezgéselnyelő gumibakokkal van gondosan rögzítve. A hajótest szonárhullámokat, a torony radarhullámokat elnyelő bevonattal van ellátva, és van rajta 27 elektromágnes is, amelyek az elektromágneses anomáliákat kereső detektorokat (MAD) hivatottak átverni.

Ezek révén a Gotlandok szinte felfedezhetetlenek a víz alatt, és ugyan nem tudnak cirkálórakétákat indítani, de torpedóvetőikkel és aknáikkal bármilyen flottának félelmetes ellenfelei lehetnek, mint a 2005-ös példa is mutatja. A háromból két tengeralattjárón az elmúlt években egy ráncfelvarrást is végrehajtottak, számos rendszert cseréltek modernebbre.

A svédek programozható gránátjairól, bemérhetetlen szuperágyúiról, és a haderő más érdekességeiről laptársunk, a Privátbankár.hu cikkében olvashatnak tovább.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!