7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ha már új költségvetést kell összerakni, akkor a sport területéhez kapcsolódó előirányzatokon is foghat vastagabban a ceruza?

Nincs könnyű helyzetben az, aki az idei évi költségvetést, illetve a 2022 utolsó napjaiban végrehajtott változtatásokat szeretné követni, vagy épp magyarázatot kapni arra, miért került egy-egy előirányzatra akár lényegesen eltérő összeg a tavaly júniusban összerakott dokumentumban szereplőhöz képest. Az Orbán-kormány a rendeleti kormányzás adta jogával élve 2022 utolsó napjaiban drasztikusan átírta és a Magyar Közlönyben rendeletként tette közzé a 2023-as év költségvetését. Hogy ez mennyire átláthatatlan, szakmaiatlan, abba most nem kívánunk részletesen belemenni, de elég árulkodó az, hogy a rendeleti költségvetés - formai jellege és vélhetően a terjedelmi korlátok miatt - sem tartalmaz olyan kulcsfontosságú mellékleteket, melyekben indoklást találhatnánk a módosításokra. Vagy épp arra, hogy egy-egy homályos előirányzat pontosan mit foglal magába, milyen tételek kerültek ki onnan a költségvetés újratervezése során.

Ebből kifolyólag nem a legegyszerűbb tisztán látni a sport területére áramló pénzeket illetően sem. Noha a teljes sportbüdzsé nagyságáról vélhetően akkor kapunk képet, ha a kormány ígéretéhez híven a benyújtja a parlamentnek a módosított költségvetést, arra már most választ kaphatunk, hogy a tervezett kiadások egy jelentős hányadát hogyan módosította a kabinet.

A honvédelmi tárca kezelésébe tartozó terület ugyanis alapvető sportszakmai feladatokra is kap pénzt a különféle beruházási projektek és az államkasszából elmaradó bevételként megjelentő tao-támogatások mellett. A júniusban benyújtott és elfogadott költségvetés alapján számításaink szerint mindent egybevéve 385 milliárd forintot tervezett elkölteni a kormány a sport területén, amiből 139 milliárd az az összeg, ami tao címén az államkassza helyett különböző sportszervezeteknél, egyesületeknél landol.

Válságban is fontos a sport. Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Válságban is fontos a sport. Fotó: MTI/Máthé Zoltán

A rendeleti költségvetés és az egyéb ismert információk alapján kijelenthető, nem a sporton fog spórolni az Orbán-kormány idén. Igaz, ez nem lehet túlzottan meglepő azok után, hogy a koronavírus-járvány okozta gazdasági nehézségek idején is előszeretettel osztogatott milliárdokat erre a területre. Sőt, többet adtak, mint például munkahelyek megőrzésére is.

Becslésünk szerint idén a sportkassza legalább 415 milliárd forintra rúghat, a beazonosítható tételek összesítése után.

Ennek során komoly nehézséget jelentett a rendeleti büdzsé már említett szűkre szabott jellege, hiszen gyakorlatilag a sportlétesítmény-beruházások, fejlesztések mind valamelyik mellékletben találhatók meg.

Az viszont biztos, hogy alapvető feladatokra - vagyis azon önálló előirányzatokra, melyek a költségvetés állandó részét képezik - 9 százalékkal többet: 167,2 milliárd helyett 182,6 milliárdot fognak elkölteni.

A büdzsé ezen részén jelentős pénzmozgatások történtek, mutatjuk is a kiemelkedőket:

  • A versenysport és szakmai feladatok támogatása előirányzaton a korábbi 28,7 milliárd helyett már 58,4 milliárd forint szerepel, ami 103 százalékos növekedés.
  • 55 százalékkal többet kapnak támogatásként a kiemelt sportegyesületek is: 8,7 milliárd helyett 13,6 milliárd forintot.
  • Ötödével nőtt a némileg megfoghatatlan tartalmú "sportági fejlesztési koncepciók megvalósításával összefüggő feladatok támogatása" előirányzat: 27,8 milliárd után 33,6 milliárdot pántlikáztak fel erre a célra.
  • Említésre méltó még az autó-motorsport támogatása előirányzat is, ahol a korábbi 16,5 milliárd után 19,6 milliárd forint szerepel.

Egy soron ugyanakkor jelentősen megvágták az előirányzatot: a kiemelt nemzetközi sportesemény stratégiára 29,6 milliárd helyett 13,4 milliárd juthat idén. Ám korai azt gondolni, hogy esetleg megtakarítás állna a csökkentés hátterében.

A kormány tavaly ugyanis némiképp átalakította a sportért felelős szervezeti struktúrát, jelentős feladatkört leosztva a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetirodának. Így egyáltalán nem meglepő, hogy a fejezet egy új előirányzattal gyarapodott a rendeleti költségvetésben: kiemelt nemzetközi sportesemények és egyéb kiemelt állami rendezvények lebonyolítása. Az összeg nem kevés: 60,5 milliárd forint.

A kiemelt nemzetközi sportesemények pályázatáért és a stratégiáért a honvédelmi tárca maradt felelős, míg a lebonyolítást megkapta a Rogán vezette kabinetiroda. Ez pedig megmagyarázza azt, hogy miért csökkent 55 százalékkal a HM-nél szereplő előirányzat összege - minden jel szerint a "hiányzó" 16 milliárd forinttal a kabinetiroda fog gazdálkodni. Bár fejezeti indoklás nélkül ez csak egy óvatos becslés arra vonatkozóan, hogy mennyi jut a kabinetiroda előirányzatán szereplő 60 milliárd forintból a sporteseményekre és mennyi az állami rendezvényekre.

A kivételesen nagy előirányzat csökkentésére tehát van válasz, ám, hogy mi indokolja az emeléseket, annak indoka egyelőre nem derül ki. Akad azonban néhány lehetőség:

  • egyrészt a megugró energiaárak, a gazdaság visszafogottabb teljesítmény és a magas inflációs környezet ezen kiadások növekedését is indokolhatja,
  • másrészt a költségvetés átalakítása során megszüntethettek egyes előirányzatokat, azokat mások alá vonva, így növelve az előirányzat eredeti összegét.

Ami az átalakításokat illeti, szembeötlő, hogy a Nemzeti Sportközpontok már nem szerepel a dokumentumban, helyette viszont feltűnt a Nemzeti Sportinfrastruktúra Ügynökség, melyre 18,9 milliárdot irányzott elő a kormány. Ez egyébként jóval kevesebb a Nemzeti Sportközpontokra júniusban szánt 31,9 milliárdnál. Igaz, ennek kicsit több mint egyharmada felhalmozási kiadásként volt szerepeltetve, vagyis valamilyen értékteremtő fejlesztést, beruházást fedezett. A két szervezet működési költsége nagyjából egyforma: 19,1 és 17,2 milliárdról van szó.

Teljesen hiányoznak a rendeleti költségvetésből a saját előirányzaton szereplő létesítményfejlesztések, -beruházások, mint például a karcagi sportcsarnok beruházása. Igaz, ezek döntő része a magasépítési programok fejezeten belül szerepelt, illetve annak fejezeti indoklása részletezte a projekteket.

Az, hogy az egyedi magasépítési beruházások előirányzatát csak minimálisan, 215 milliárdról 202 milliárdra csökkentették, a programszerű magasépés beruházások előirányzata pedig változatlanul 15,1 milliárd forint, arra enged következtetni, hogy a sportberuházásokon nagyon nem tudnak spórolni. Egyedül a hajdúnánási MotoGP-pályáról lehet tudni, hogy azt átmenetileg felfüggesztették. Hasonlót azonban nem lehet megtenni az atlétikai stadionnal vagy épp a Kovács Katalin kajak-kenu akadémiával. Így becslésünk szerint ilyen létesítményekre a korábbi 72,5 milliárd után 70,7 milliárdot kell költenie a kormánynak idén.

Emellé vehetjük még a tao-támogatás 139 milliárd forintját és így megkapjuk a 415 milliárd forintos összköltséget.

Összefoglalva tehát, a júniusban beállított 385 milliárd forintos sportkiadás az újratervezett költségvetésben becslésünk szerint legalább 415 milliárd forintos lehet. Természetesen, amikor a parlament elé kerül a teljes dokumentáció, újabb és ezúttal még részletesebb összegzést készítünk.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!