Politikai szempontból tavaly is nagyon megérte a kormánynak teleplakátolni az országot, de anyagi szempontból ezúttal az állami megrendelésekkel amúgy szintén gazdagon ellátott, francia hátterű JCDecaux Hungary Zrt. plakátcégnél örülhetnek a legjobban a 2022-es eredménynek - derül ki a nagyobb plakátcégek beszámolóiból.
Az év legemlékezetesebb plakátján egy hatalmas bomba volt látható szankciók felirattal, amivel a kormány azt sugallta, hogy nem az ukrajnai orosz invázió vagy a rossz kormányzati döntések, hanem az EU-s szankciók kényszerítették térdre a magyar gazdaságot. A szankciós nemzeti konzultációra és a plakátkampányra közel 8 milliárd forintot fizetett ki a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda, ezért meglepő, hogy árbevétel alapján ugyan továbbra is Mészáros Lőrinc plakátcégei vezetik a piacot, nyereségben viszont legyőzte a francia multi.
A közterületi reklámpiac legnagyobb szereplője továbbra is a Publimont Kft., az egykori Simicska-cég ma már Mészáros Lőrinc cégbirodalmának része: 2021-ban 12,8 milliárd forint árbevételt értek el, amiből 4,4 milliárd forint profit jött össze, tavaly viszont csak 11,8 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak, amiből 509 millió forint profit jött össze.
A Társaság az üzleti év során jelentős összeget fordított a beruházásokra. Mivel a településkép védelméről szóló törvény alapján 2023. év végével az óriásplakátok jelenlegi formájukban eltűnnek a közterületi piacról, a Társaság nagyfokú erőfeszítéseket tett ezek kiváltására/pótlására, a törvénynek megfelelő reklámeszköz rendszer kiépítésére. A tárgyévi beruházások értéke 779 millió forint volt, ezzel jelentősen nőtt az eszközállomány
- közölte a cég.
Itt arra a törvényi módosításra utalnak, hogy idén szilveszterig kell elbonatni a 14 négyzetméteres óriásplakátokat szerte az országban.
A Publimont az egyik tulajdonosa a Mahir Cityposter Kft.-nek is, amely szintén meghatározó szereplője a piacnak, hiszen például mintegy 1250 darab hirdetőoszlop tartozik a céghez, amely 2021-ben 1,4 milliárd forintos forgalom mellett 205,5 millió forintos nyereségnek örülhetett, tavaly viszont 1,1 milliárd forintra csökkent a bevétel és 150,7 millió forintra a nyereség.
Jean-Claude Decaux 1964-ben megépítette az első utasvárót, amely egyszerre volt funkcionális utcabútor és hirdetési felület. Az alapító elkötelezett abban, hogy a városlakók, a hirdetők és az önkormányzat érdekét is egyszerre szolgálja. Azóta is ezt a stratégiát követjük; minőségi szolgáltatásaink révén azt kívánjuk elérni, hogy fenntarthatóbb, vonzóbb és korszerűbb városaink legyenek, mindezt a hirdetésekből finanszírozva
- vall magáról a JCDecaux, amelynek magyarországi leánycége 2022-ben rekordévet futott.
Beszámolója alapján ugyanis a 2021-es 6,3 milliárd forintos forgalmat 8 milliárd forintra növelték, így már csak 4 milliárd forinttal vannak lemaradva Mészáros Lőrinc cége mögött, míg a nyereség 1,2 milliárd forintról 2,1 milliárd forintra ugrott, ami bőven meghaladja a Publimont profitját. A 2,1 milliárd forintot pedig osztalék formájában ki is veszik a cégből. A cég ráadásul kedvezőbb helyzetben van, a szektorban ugyanis már évek óta arra készülnek, hogy az óriásplakátok helyét a kisebb utaci plexik mögött elhelyezett hirdetések veszik át, ebben pedig a JCD jóval erősebb, mint a Publimont.
Szépen zárkózik fel a két nagy mögé a Garancsi István tulajdonában is lévő ESMA Reklám Zrt. a maga 3,2 milliárd forintos forgalmával, amiből 480 millió forintos profitot is sikerült elkönyvelni. A rekord eddig a tavalyi 420 millió forintos nyereség, és a 2019-es 2,7 milliárd forintos bevétel volt. Osztalékot viszont nem fizetnek. Ez a cég gyakorolja a magyarországi áramszolgáltatók közvilágítási és egyéb eszközeinek kizárólagos reklámcélú hasznosítására vonatkozó jogosultságait.
Arról pedig a kormánypárti Magyar Nemzet számolt be hosszasan, hogy rekordbevételt ért el a bukott kampányévben a baloldalhoz közeli plakátcég. A Hungaroplakát Reklám Kft.-ről van szó, az említett rekord pedig 1,5 milliárd forintot jelent, ami a Publimont forgalmának a nyolcada. A nyereség pedig 12,3 millió forint, de ezt már nem írták bele a Magyar Nemzet cikkébe. Még 2021-ben egy új, németországi bejegyzésű vállalat (EMI Investment GmbH) jelent meg tulajdonosként a Hungaroplakát Reklám Kft.-t birtokló Hajdú Vagyonkezelőnél. A Hungaroplakátot évtizedekig Bleuer István vitte, akit baloldali kötődésűnek tartottak.