5p

Mészáros Lőrinc plakátcégei ugyan uralják a piacot, de a francia hátterű JCDecaux nyeresége ezúttal nagyobb lett. A baloldalhoz kötött plakátcég a sor végén kullog.

Politikai szempontból tavaly is nagyon megérte a kormánynak teleplakátolni az országot, de anyagi szempontból ezúttal az állami megrendelésekkel amúgy szintén gazdagon ellátott, francia hátterű JCDecaux Hungary Zrt. plakátcégnél örülhetnek a legjobban a 2022-es eredménynek - derül ki a nagyobb plakátcégek beszámolóiból.

Az év legemlékezetesebb plakátján egy hatalmas bomba volt látható szankciók felirattal, amivel a kormány azt sugallta, hogy nem az ukrajnai orosz invázió vagy a rossz kormányzati döntések, hanem az EU-s szankciók kényszerítették térdre a magyar gazdaságot. A szankciós nemzeti konzultációra és a plakátkampányra közel 8 milliárd forintot fizetett ki a Rogán Antal vezette Miniszterelnöki Kabinetiroda, ezért meglepő, hogy árbevétel alapján ugyan továbbra is Mészáros Lőrinc plakátcégei vezetik a piacot, nyereségben viszont legyőzte a francia multi.

A közterületi reklámpiac legnagyobb szereplője továbbra is a Publimont Kft., az egykori Simicska-cég ma már Mészáros Lőrinc cégbirodalmának része: 2021-ban 12,8 milliárd forint árbevételt értek el, amiből 4,4 milliárd forint profit jött össze, tavaly viszont csak 11,8 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak, amiből 509 millió forint profit jött össze.

A Társaság az üzleti év során jelentős összeget fordított a beruházásokra. Mivel a településkép védelméről szóló törvény alapján 2023. év végével az óriásplakátok jelenlegi formájukban eltűnnek a közterületi piacról, a Társaság nagyfokú erőfeszítéseket tett ezek kiváltására/pótlására, a törvénynek megfelelő reklámeszköz rendszer kiépítésére. A tárgyévi beruházások értéke 779 millió forint volt, ezzel jelentősen nőtt az eszközállomány

- közölte a cég.

Itt arra a törvényi módosításra utalnak, hogy idén szilveszterig kell elbonatni a 14 négyzetméteres óriásplakátokat szerte az országban.

A nemzeti konzultációt hirdető plakát (b) Budapesten, a XI. kerületi Pannonhalmi úton 2022. október 19-én. A brüsszeli szankciókról szóló konzultáció ívén hét kérdés szerepel az Oroszországgal szemben már bevezetett, illetve tervezett szankciós lépésekről, illetve azok következményeiről. Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd
A nemzeti konzultációt hirdető plakát (b) Budapesten, a XI. kerületi Pannonhalmi úton 2022. október 19-én. A brüsszeli szankciókról szóló konzultáció ívén hét kérdés szerepel az Oroszországgal szemben már bevezetett, illetve tervezett szankciós lépésekről, illetve azok következményeiről. Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

A Publimont az egyik tulajdonosa a Mahir Cityposter Kft.-nek is, amely szintén meghatározó szereplője a piacnak, hiszen például mintegy 1250 darab hirdetőoszlop tartozik a céghez, amely 2021-ben 1,4 milliárd forintos forgalom mellett 205,5 millió forintos nyereségnek örülhetett, tavaly viszont 1,1 milliárd forintra csökkent a bevétel és 150,7 millió forintra a nyereség.

Jean-Claude Decaux 1964-ben megépítette az első utasvárót, amely egyszerre volt funkcionális utcabútor és hirdetési felület. Az alapító elkötelezett abban, hogy a városlakók, a hirdetők és az önkormányzat érdekét is egyszerre szolgálja. Azóta is ezt a stratégiát követjük; minőségi szolgáltatásaink révén azt kívánjuk elérni, hogy fenntarthatóbb, vonzóbb és korszerűbb városaink legyenek, mindezt a hirdetésekből finanszírozva

- vall magáról a JCDecaux, amelynek magyarországi leánycége 2022-ben rekordévet futott.

Beszámolója alapján ugyanis a 2021-es 6,3 milliárd forintos forgalmat 8 milliárd forintra növelték, így már csak 4 milliárd forinttal vannak lemaradva Mészáros Lőrinc cége mögött, míg a nyereség 1,2 milliárd forintról 2,1 milliárd forintra ugrott, ami bőven meghaladja a Publimont profitját. A 2,1 milliárd forintot pedig osztalék formájában ki is veszik a cégből. A cég ráadásul kedvezőbb helyzetben van, a szektorban ugyanis már évek óta arra készülnek, hogy az óriásplakátok helyét a kisebb utaci plexik mögött elhelyezett hirdetések veszik át, ebben pedig a JCD jóval erősebb, mint a Publimont.

 

Szépen zárkózik fel a két nagy mögé a Garancsi István tulajdonában is lévő ESMA Reklám Zrt. a maga 3,2 milliárd forintos forgalmával, amiből 480 millió forintos profitot is sikerült elkönyvelni. A rekord eddig a tavalyi 420 millió forintos nyereség, és a 2019-es 2,7 milliárd forintos bevétel volt. Osztalékot viszont nem fizetnek. Ez a cég gyakorolja a magyarországi áramszolgáltatók közvilágítási és egyéb eszközeinek kizárólagos reklámcélú hasznosítására vonatkozó jogosultságait.

Arról pedig a kormánypárti Magyar Nemzet számolt be hosszasan, hogy rekordbevételt ért el a bukott kampányévben a baloldalhoz közeli plakátcég. A Hungaroplakát Reklám Kft.-ről van szó, az említett rekord pedig 1,5 milliárd forintot jelent, ami a Publimont forgalmának a nyolcada. A nyereség pedig 12,3 millió forint, de ezt már nem írták bele a Magyar Nemzet cikkébe. Még 2021-ben egy új, németországi bejegyzésű vállalat (EMI Investment GmbH) jelent meg tulajdonosként a Hungaroplakát Reklám Kft.-t birtokló Hajdú Vagyonkezelőnél. A Hungaroplakátot évtizedekig Bleuer István vitte, akit baloldali kötődésűnek tartottak.

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!