8p

Síbiztosítási kisokos.

2021-ben a novembertől március végéig tartó síszezonban már 587 ezer magyar kereste fel a legnépszerűbb európai terepeket; a tavalyelőtti évben pontosan 40 ezerrel több honfitársunk csatolta fel a sílécét vagy a snowboardját, mint a 2017-es szezonban - derül ki Laurent Vanat svájci gazdasági elemző évente megjelenő, nemzetközi síturizmusról készített tanulmányából

A becslések szerint a hazai síelők és snowboardozók több mint kétharmada köt utasbiztosítást, ráadásul az óvatosság most különösen indokolt: a legfrissebb statisztikák szerint ugyanis a biztosító átlagosan harmadával többet, mintegy 200 ezer forintot fizetett ki idén a síbiztosítással rendelkező károsultak számára. Egy extrém síbaleset költsége azonban akár duplájára, közel 4 millió forintra is drágulhatott az elmúlt években. De mire is fizet egy naponta és fejenként durván ezer forintba kerülő síbiztosítás?

Veszélyes üzem. Fotó: Depositphotos
Veszélyes üzem. Fotó: Depositphotos

Az elmúlt egy évben harmadával, átlagosan 200 ezer forintra nőtt az utasbiztosítási károk összege

Talán már meg sem lepődünk azon, hogy az elmúlt egy évben felpörgő infláció a síbiztosítások piacát sem kímélte. Míg ugyanis a tavalyi szezonban az UNION Biztosító átlagosan 150 ezer forintot fizetett ki a síelés során megbetegedő vagy balesetet szenvedő ügyfelek ellátására, illetve a különböző anyagi károkra (például a poggyász vagy a sífelszerelés eltűnésére, vagy az autó meghibásodására), addig a biztosító legfrissebb statisztikái szerint az idei szezonban már 50 ezer forinttal többet, átlagosan 200 ezer forintot teljesített az UNION minden egyes kárbejelentés után.

Az egyes esetek között persze milliós különbségek is lehetnek, és időnként még ennél is nagyobb volt az infláció mértéke - mutatják az UNION Biztosító statisztikái.

„Ausztriában például extrém áremelkedésekkel találkozhatunk: az a helikopteres mentés, ami 2019-ben még 4 ezer euró, azaz mai árfolyamon mintegy másfélmillió forint volt, az idén februárban már 8-10 ezer euróba, azaz akár közel 4 millió forintba is kerülhetett. Nyugati szomszédunknál a magánellátók is drágultak 2019-hez képest, igaz, az előbbinél kisebb mértékben, mintegy 25-30 százalékkal” - mondja Szabó Tamás, az UNION utasbiztosítási üzletágának vezetője. „Amennyiben nincs Európai Egészségbiztosítási Kártyánk– és azt kiegészítő síbiztosításunkülönösen drága hely Ausztria: egy járóbeteg-ellátás 500-700 euróra, míg egy műtét átlagosan 16 ezer euróra rúg” - teszi hozzá.

5500 euró egy kóláért és egy csokiért - mire figyelj, ha a legnépszerűbb síterepekre készülsz?

A magyar síelők és snowboardozók körében Ausztria a legnépszerűbb, amit Olaszország, Szlovákia, Franciaország pályái követnek, és mostanában kezd népszerűvé válni Szlovénia is. Ausztriában jellemzően állami ellátók üzemelnek a sípályák mellett, ezek kisebb összegű – 500 euró alatti – ellátások esetén az ingyenesen kiváltható Európai Egészségbiztosítási Kártyát (EEK) részesítik előnyben, ezért az utasbiztosítás mellett érdemes ezt is magunknál tartani.

“Nyugati szomszédunknál azonban a helikopteres mentés sok helyen magánkézben van, ami miatt gyakran indokolatlan esetben is így viszik le a síelőket a hegyről. Nemrég például egy fiatal fiúnak leesett a vércukra a sípályán, a magánszolgáltató helikoptere pedig 5500 euróért (mintegy kétmillió forintért) vitte le a hegyről, hogy adjon neki egy kólát és egy szelet csokit. Egyre gyakoribb az is, hogy a sízők a pályák hivatalos zárása után, utolsó csúszásként eltévednek. Egy ilyen esetben a sífelvonót üzemeltető társaság akár több százezer forintot is elkérhet azért, hogy a bajba jutott síelőt lehozza a hegyről” - mondja Szabó Tamás, az UNION utasbiztosítási üzletágának vezetője.

Franciaországban a komolyabb sérülések esetén állami intézmények látják el a sérülteket, tehát ott is hasznát vehetjük az EEK-nak, viszont az ellátás költsége 30 százalék önrészt tartalmaz, amit csak az utasbiztosítás fedez. Szlovákiában pedig idén jelentek meg a síterepek mellett a magánellátók, amelyek nem fogadják el az EEK-t, ráadásul északi szomszédunknál a költségek nemzetközi viszonylatban is igen magasak.

Súlyos összegek vándorolhatnak ki a zsebünkből, ha nincs biztosításunk. De mit fizethetnek a biztosítók akkor, ha van?

Ha a hüttéből a (magán)kórház felé lejt a pálya…

Egy komolyabb sérülés esetén

  • például egy Ausztriában – gyakran a már említett magánszolgáltatók által – elvégzett helikopteres mentés díja 3-4 millió forint, de még a mentővel vagy a motoros szánnal történő szállításra is kifizethet a biztosító kétszázezer forintot,
  • a legdurvább tétel pedig az UNION Biztosítónál a január-márciusi időszakban heti 4-8 alkalommal előforduló kórházi sürgősségi ellátás (például egy válltörés vagy egy térdsérülés után); az egyik korábbi szezonban egy felkartörés miatt elvégzett azonnali műtétre 17 ezer eurót, azaz több mint 6 millió forintot fizetett ki erre a biztosító a magánellátó részére.
  • A Magyarországra történő hazaszállítás díja pedig körülbelül 300 ezer forint.

Ha „tilosban” jársz…

Sokan szeretnek a zsúfolt pályáktól távolabb, nyílt hegyoldalakon síelni. A pályán kívüli síelés – amit sokszor „szűzhósízésnek” vagy „terepsízésnek” is hívnak – különösen veszélyes, extrém sportnak számít. Aki a lesiklásnak ezt a típusát választja, ellenőrizze, hogy a síbiztosítása védelmet nyújt-e a freeride vagy nem kijelölt síterületen történő síelésre, snowboardozásra is!

„A pályán kívülről kizárólag speciális felszerelés segítségével, gyakran csak mentőhelikopterrel tudják lehozni a sérülteket, mivel nem biztos, hogy a terep motoros szánnal megközelíthető. Ezek a mentések általában kétszer annyiba kerülnek, mint egy kijelölt pályáról való lejutás” - mondja Szabó Tamás, az UNION utasbiztosítási üzletágának vezetője.

A sípályán is kell a „KGFB”

Idén januárban nagy visszhangot váltott ki itthon, hogy a hírek szerint a Magyar Biztosítók Szövetsége (Mabisz) arra figyelmezteti az Olaszországba készülő síelőket, hogy ne utazzanak felelősségbiztosítási kiegészítés nélkül, mert az olasz síterepeken 2022. január 1-től bevezették a síelők számára kötelező felelősségbiztosítást.

Az legtöbb síbiztosítás azonban már tartalmaz felelősségbiztosítást.

Ugyanis nemcsak elszenvedői, de okozói is lehetünk egy síbalesetnek, ebben az esetben pedig előfordulhat, hogy valaki megsérül miattunk. Ekkor ugyanúgy anyagi felelősség terhel minket, mint ha vezetés közben okozunk balesetet. Erre az esetre találták ki a felelősségbiztosítást, amely a KGFB-hez hasonló.

„Minden évben számos olyan esettel találkozunk, amikor ügyfeleink személyi sérüléses kárt okoznak a lesiklás során. Ilyenkor jellemzően a kárt szenvedett fél – akár több millió forintos – orvosi ellátásának költségeit fizetjük, valamint egy meghatározott összegig a sérült személy ruházatára és felszerelésére is kiterjedhet a biztosítás. Átlagosan egymillió forint körüli összeget szoktunk fizetni ezekben az esetekben, ügyfeleink a legtöbbször a síelési szabályok megsértése miatti gázolás okán keletkezett károk miatt vették igénybe a biztosítást” - jegyzi meg az UNION utasbiztosítási üzletágának vezetője.

Ha elveszítjük a kütyüt vagy megsérül a felszerelés

A téli sportok nem tartoznak a legolcsóbb hobbik közé: a sí- vagy snowboard felszerelés a lécektől a védőeszközökön át a kiegészítőkig és a ruházatig simán belekerül több százezer forintba. Ráadásul a legtöbben már ki se teszik a lécüket a pályára különböző műszaki cikkek – mobiltelefon, GoPro fejkamera vagy akár egy táblagép – nélkül. Ha a saját vagy bérelt felszerelést, ruházatot, vagy a nálunk lévő műszaki cikket valamilyen kár éri – például egy síbalesetben megsérülnek, vagy az utazás alatt ellopják őket –, a megfelelő síbiztosítás ezekre is fizet.

Ha előbb véget ér, vagy el sem kezdődik a síszünet

A gyerekkel utazók jól tudják, hogy a régóta várt szabadság akár az utolsó pillanatban is meghiúsulhat, vagy előbb véget érhet – egy betegség vagy egy baleset miatt. Az útlemondás védelmet is tartalmazó síbiztosítás azonban kártalanít minket, így nem bukjuk el a síbérletre vagy a szállásra kifizetett több száz eurót. Arról nem is beszélve, hogy rajtunk kívül álló ok – például az extrém időjárás vagy a lavinaveszély – miatt a sípálya üzemeltetője lezárhatja a pályát, az útlemondás védelmet is tartalmazó síbiztosítás azonban ekkor is kártalanít.

Ha cserbenhagy az autó

Az is előfordulhat, hogy útban a sípálya felé balesetet szenvedünk, vagy lerobban az autónk. Az autó assistance birtokában ilyenkor a biztosítónk megszervezi és fizeti helyettünk többek között a helyszíni javíttatást vagy a szervizbe szállítást, a csereautó bérlését vagy a hazautazást, sőt, akár még a szállást is a javítás idejére.Ne feledjük: az utasbiztosítást okostelefonon vagy tableten is pár perc alatt megköthetjük, akár indulás előtt is.

A biztosítás pedig azonnal érvényes, miután bankkártyával kifizettük a díját.

Mindenképp figyelembe kell vennünk, hogy a biztosító mindig a konkrét utasbiztosítási szerződésben foglaltak szerint térít, ezért az általunk választott csomagtól, az utasbiztosításra vonatkozó biztosítási szerződési feltételektől függ, hogy pontosan mire és milyen összegben terjed ki a biztosításunk - derül ki az UNION Biztosító legfrissebb blogcikkéből.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!