A világkereskedelem vártnál gyengébb tavalyi teljesítménye után jelentősen rontotta idei és jövő évi növekedési előrejelzését a Kereskedelmi Világszervezet (WTO), amely arra figyelmeztetett, hogy egyre sürgetőbb a kereskedelmi feszültségek megoldása.
A multilaterális szervezet Genfben kedden kiadott szokásos éves jelentésében hangsúlyozta, hogy a kereskedelmet visszafogta az új vámtarifák és megtorló intézkedések bevezetése, a gazdasági növekedés lassulása, a pénzpiacok volatilitása és a fejlett országok monetáris politikájának szigorítása tavaly.
A WTO szakértői immár arra számítanak, hogy a tavalyi 3 százalékos növekedés után idén 2,6 százalékkal, jövőre pedig újra 3 százalékkal bővül a világkereskedelem, miközben a világgazdaság a tavalyi 2,9 százalék után 2019-ben és 2020-ban is csak 2,6-2,6 százalékkal növekedhet. Tavaly szeptemberben még úgy becsülték, hogy 2018-ban 3,9 százalékkal, 2019-ben pedig 3,7 százalékkal bővülhet a világkereskedelem.
Tavalyelőtt, 2017-ben 4,7 százalékkal nőtt a globális kereskedelem, 2011 óta a leggyorsabb ütemben, ami különösen a beruházások és a fogyasztás növekedésének volt köszönhető.
Nem meglepetés
"Ezek a kilátások senkit nem lephetnek meg, tekintettel a kereskedelmi feszültségek kiéleződésére. A kereskedelem nem tudja teljes egészében betölteni a gazdasági növekedés hajtóerejének szerepét, amikor ilyen nagy a bizonytalanság" - mutatott rá Roberto Azevedo, a WTO főigazgatója a jelentést kísérő közleményében.
Azevedo megjegyezte, természetesen vannak más okok is, de a legerősebb tényező a kereskedelmi feszültségek kiéleződése, és különösen nagy a jelentősége az Egyesült Államok és a Kína közötti viszálynak. A főigazgató ugyanakkor nem válaszolt a Nagy-Britannia európai uniós tagságának megszüntetése által kiváltott hatást feszegető kérdésre.
Ennél rosszabb is lehet?
Robert Koopman, a WTO főközgazdásza kifejtette, lehet, hogy a legrosszabb még hátravan. Sokkal nagyobb hatása lehet annak, ha Donald Trump amerikai elnök beváltja azt a fenyegetését, hogy idén pótvámokat vet ki a külföldről behozott autókra. Az Egyesült Államok és a Kína közötti kereskedelmi forgalom a világkereskedelem 3 százalékát teszi ki, a globális autókereskedés viszont mintegy 8 százalékot hasít ki a világkereskedelemből.
Bár tavaly a világkereskedelem volumene lassan nőtt, dollárban kifejezett értéke 10 százalékkal, 19 ezer 480 milliárdra gyarapodott, részben az olajárak 20 százalékos emelkedésének hatására. A szolgáltatások kereskedelmének értéke 8 százalékkal, 5800 milliárd dollárra kúszott fel, a növekedést Ázsia importjának erős bővülése hajtotta.
A WTO elemzői arra figyelmeztettek, hogy az új előrejelzés rendkívül bizonytalan, a világkereskedelem növekedésére megadott 2,6 százalék csupán felezőpontja a az 1,3 százaléktól 4,0 százalékig terjedő sávnak. A valóságban majd attól függ a tényleges érték, hogy a kereskedelmi feszültségek enyhülnek-e vagy erősödnek.