4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Komoly kockázatot hordoz magában, ha hat év múlva, azaz pont Matolcsy György ma kezdődő újabb MNB-elnöki periódusának a végére az államadósságot száz százalékban belföldről, kizárólag magyarok finanszíroznák.

Kétség sem férhet hozzá, mennyire üdvözlendő, ha egy ország fizetőeszköze nincs kitéve a külföldi devizaárfolyamok ingadozásainak. Ennek keserű igazát a hazai devizahitelesek is megtapasztalhatták, amikor a 2008 őszén kirobbant válság miatt meglódultak a törlesztőrészletek. Azok a tetőpontjukon 70 százalékkal voltak magasabbak a békebelieknél – számszerűsítette a hátrányokat Matolcsy György kedden a parlament gazdasági bizottsága előtt.

Jókora felárat kell rátenni
Jókora felárat kell rátenni

Ebből a szempontból nagyon is logikusnak és vonzónak tűnik az a lehetőség, amit a Magyar Nemzeti Bank vázolt fel a szerdán ismertetett versenyképességi csomagjában. Nevezetesen, hogy a magyar államadósság száz százaléka forintban legyen. Jelenleg ettől nagyjából 20 százalékpontnyira vagyunk – ennyi a deviza részaránya az ország teljes adósságán belül. Ezt kéne felszámolni, ami Matolcsy szerint a következő hat évben megvalósítható. Azt, hogy ezt a régi-új jegybankelnök pont a március 4-én kezdődő újabb mandátuma alatt akarja elérni, teljesen érthető, az lenne a sportszerűtlen, ha ezzel a leendő utódját terhelné meg (igaz, ezzel a babér learatásának a lehetőségéről is lemondana).

Csakhogy nem szabad átesni a ló túloldalára, az sem jó, ha egy ország államadóssága kizárólag hazai fizetőeszközben van – vélik szakértők. Ha nincs deviza, akkor a három kockázat közül kétségtelenül az egyiket, az árfolyamok elmozdulását el lehet felejteni. Marad azonban a másik kettő: a kamatok változásának, valamint annak a rizikója, ha nem sikerül az adósságot megtestesítő értékpapírok lejártakor annyi új instrumentumot értékesíteni, amennyi fedezi az állam finanszírozási igényét – ezt nevezi a szakzsargon megújítási kockázatnak.

Mindkét utóbbi rizikófaktor csökkenthető, ha minél több csatornán keresztül van lehetősége az államnak forrást bevonni: egyrészt a hazai intézményi befektetőktől (mindenekelőtt bankoktól, biztosítóktól, alapoktól, nyugdíjpénztáraktól), másrészt a magyar lakosságtól, harmadrészt külföldről. Hogy milyen hátrányt okozhat, ha ez az utóbbi lehetőség megszűnik, annak érzékeltetéséhez tételezzük fel, hogy a forintkamatok felmennek. Mondjuk azért, mert a 3 százalékos inflációs cél tartása, elérése érdekében az MNB szigorít – aminek a megkezdésére éppen e hónaptól lehet számítani. Ma még az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) megteheti, hogy ha a devizakamatok nem emelkednek, akkor az ily módon a forinthoz képest olcsóbbá vált forrás arányát növeli, ezzel enyhítve a forintkamatok növekedése okozta terhet. Ahogy azt tette is az utóbbi évtizedekben az ÁKK. Ez jó módszere a kamatkockázatok kiegyenlítésének.

Ha viszont csak forintban lesz az adósság, akkor erre már nem lesz mód. Márpedig a közgazdasági logika szerint biztosra vehető, hogy a kamatok emelkedni fognak, amennyiben nő a lakosság kereslete a forint állampapírok iránt. Ahogy azt a kormány megcélozta, Varga Mihály pénzügyminiszter szerint ugyanis 5 éven belül szeretnék megduplázni a lakosság kezében lévő, 2018 végén 5800 milliárd forintot kitett, hazai fizetőeszközben denominált állampapír-állományt.

Éppen a kamatkiadások elszaladását vetíti előre az, hogy mennyivel drágábban adja el már most is az állam az értékpapírjait a lakosságnak, mint amennyiért azokat például a kereskedelmi bankok lejegyzik. Míg például az utóbbiak 2,5 százalékos kamattal (és múlt csütörtökön 2,21 százalékos átlaghozammal) jutottak hozzá a 2024-ben lejáró államkötvényekhez az ÁKK aukcióin, addig a magánszemélyek által megvásárolható hasonló, ötéves futamidejű állampapír kamata több mint dupla akkora, 4,5 százalék, miután a 2018. évi 2,8 százalékos átlagos inflációt 1,7 százalékos kamatprémium fejeli meg. Ekkora kamatfelárral képes az állam a lakosságot még nagyobb mértékű állampapír-vásárlásra ösztönözni, s lehet, hogy a jövőben még több mézet kell tennie a madzagra, hogy teljesüljön a már említett állományduplázási célja. Hogy ez összességében az új, immár devizamentes rendszerben mekkora többlet kamatkiadást okoz a büdzsének, azt ma még nehéz megbecsülni, de félő, nagyon is vaskos összegekről lesz szó.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!