5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Közbeszerzést írtak ki a romos állapotban leledző börgöndi repülőtér terveire, de a drága ajánlatok miatt egyik cég sem lett befutó, így csak később kezdődhet meg a felújítás is. A közbeszerzést újra kiírják.

Bár a börgöndi repülőtér jelenleg áldatlan állapotban van, de nem ezért történt 2023 szeptemberében a 28. Börgöndi Légiparádén az a kettős tragédia, amiben egy tapasztalt édesapa és fia lezuhant repülőgépükkel. Akkor már megszületett az állami döntés, hogy felújítják az egykor honvédségi tulajdonú repteret. Sőt, még 2021-ben jelentette be az akkori innovációs és technológiai miniszter, Palkovics László, hogy Magyarország egyik legrégebbi repülőterét felfejlesztik. Akkor az is elhangzott, hogy már 2015-ben 10–15 milliárd forint közé saccolták a megújulás összköltségét.

Ám a malmok lassan őrölnek, a tervezési feladatokra irányuló pályázatot csak 2023 végén hirdették meg, amire négy cég pályázott.

Ám a közbeszerzés eredménytelen lett, mert még a legkedvezőbb ajánlatot adó összeg is magasabb, mint a rendelkezésre álló anyagi fedezet, ezért Székesfehérvár Megyei Jogú Város Közgyűlése Pénzügyi, Költségvetési, Jogi Bizottsága egyiket sem fogadta el – derül ki az Európai Unió közbeszerzési értesítőjéből.

Még a tervezésre sincs meg az elegendő pénz. Fotó: MTI
Még a tervezésre sincs meg az elegendő pénz. Fotó: MTI

Az értesítő így fogalmaz az okról, amiért nem választottak nyertest: „A vevő döntése a nem elegendő finanszírozás miatt”. Azaz úgy tűnik, az államtól kapott forrás szűkössége hátráltatja a felújításhoz szükséges tervezési fázist.

A nem uniós forrásokból megvalósuló pályázatot a Börgönd repülőterét érintő mély- és magasépítési kivitelezéssel kapcsolatos mérnöki tervezési szolgáltatásokra, a repülőtér és ipari terület feltárására, valamint tervdokumentációjának elkészítésére írták ki.

A közbeszerzésen nem nyertes ajánlattevők a következők voltak:

  • A Stúdió '90 Építésztervező Kft.
  • Utiber Közúti Beruházó Kft.
  • TSPC Mérnökiroda Kft.

Pedig az A Stúdió '90 honlapján ezt írja: "A különböző tervezési munkálatok elvégzése folyamán a Megrendelő igényeinek lehető legnagyobb mértékű teljesítése mellett kiemelt figyelmet fordítunk a gazdaságossági szempontok maximális figyelembe vételével történő tervezésre." Referenciáik között szerepel többek között a szolnoki MH 86 Helikopterbázis Hajózó Trenázs, a Magyar Honvédség Egészségügyi Központja, a kiskunfélegyházi HM Arzenál Fegyvergyár, vagy a budapesti Corvin áruház tervei. 

Az Utiber referenciái között szerepel a Monostori híd, a Megyeri híd és számtalan forgalmi csomópont tervezése. 

A kormányközeli West-Bau érdekeltségébe tartozó TSPC Mérnökiroda nevéhez fűződik a Millenáris Szélkapu Parkjának, a Szegedi Tiszavirág Sportuszodának, a szilvásváradi Lipicai Lovasközpontnak, vagy a Turai Kastély felújításának tervei. 

A sikertelen pályázók közül ketten is panaszt emeltek a döntés miatt, egyrészt a kirívóan alacsony összegű ajánlat indokolatlan elutasítása, illetve a közbeszerzési szabályok alkalmazásának indokolatlan elmulasztása miatt.

Az igen leromlott állapotú börgöndi repülőtérre összetett feladatok várnak. Egyrészt a légi oldal (AIRSIDE) tervezési feladatai, vagyis a repülőtér ingatlanán belüli épületek, vizi közmű és egyéb szükséges közművek, repülőtéri pályarendszer, út, közvilágítás, fénytechnika, zajvédelem, stb. engedélyezési és kiviteli tervdokumentációjának, valamint előzetes régészeti dokumentációjának elkészítése. Másrészt a földi oldal (LANDSIDE), vagyis a repülőtér ingatlanán kívüli tervezési feladatok elvégzése.

A repülőtéri futópálya összesen 45 000 négyzetméter lesz, ebből a kifutópálya hosszúsága 1 500 méter, szélessége 30 méter. A gurulóutak szélességét 23 méterre tervezik, ahol el kell férnie majd két darab Airbus A220-100/300 repülőgépnek, ha épp ott parkolnak.

A 3 szintes terminálépület 1 000 négyzetméter lesz, melyhez 40 darab személyautónak, és 3 autóbusznak elegendő parkolóhely lesz.

Állami támogatással születik újjá

Hiába merült fel már 2015-ben a reptér felújításának terve, csak 2023-ban született meg az a kormánydöntés, miszerint az állam felújítaná a börgöndi repülőteret. E szerint a kormány 750 millió forintot folyósít Székesfehérvárnak, ebből az összegből kell megkezdeni a repülőtér fejlesztését. Ezek után jön a közbeszerzések lebonyolítása, majd az itt születő anyagok visszakerülnek a kormány asztalára. Ha itt is megkapja a zöld jelzést a projekt, jön a konkrét fejlesztés finanszírozása.

„Létezik egy üzleti terv, amely a Modern Városok Programjának a része. Ez nem egy nagy, nemzetközi kereskedelmi repülőtérről szól, hanem egy sport, illetve és kisméretű, üzleti célú légijárművek fogadására alkalmas leszállópálya építését célozza meg. Ez a repülőtér egy betonos, éjszakai megvilágítással bíró futópályával rendelkezne, de jóval kisebb lenne, mint ami az eredeti bejelentésben szerepelt” – mondta 2023 novemberében az Albatrosz Repülő Egyesület elnöke, Szilády Dezső, aki arról is beszélt, hogy érkezni fog még 375,5 millió forint a repülőtér déli részének a megvásárlására, amit Székesfehérvár kapni fog a kormánytól annak ellentételezésére, amit a város a vásárláskor megelőlegezett.

Egyelőre azonban a tervezési fázison szeretne túljutni Székesfehérvár Önkormányzata, ezért hamarosan újra kiírja a pályázatot. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!