5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Közbeszerzést írtak ki a romos állapotban leledző börgöndi repülőtér terveire, de a drága ajánlatok miatt egyik cég sem lett befutó, így csak később kezdődhet meg a felújítás is. A közbeszerzést újra kiírják.

Bár a börgöndi repülőtér jelenleg áldatlan állapotban van, de nem ezért történt 2023 szeptemberében a 28. Börgöndi Légiparádén az a kettős tragédia, amiben egy tapasztalt édesapa és fia lezuhant repülőgépükkel. Akkor már megszületett az állami döntés, hogy felújítják az egykor honvédségi tulajdonú repteret. Sőt, még 2021-ben jelentette be az akkori innovációs és technológiai miniszter, Palkovics László, hogy Magyarország egyik legrégebbi repülőterét felfejlesztik. Akkor az is elhangzott, hogy már 2015-ben 10–15 milliárd forint közé saccolták a megújulás összköltségét.

Ám a malmok lassan őrölnek, a tervezési feladatokra irányuló pályázatot csak 2023 végén hirdették meg, amire négy cég pályázott.

Ám a közbeszerzés eredménytelen lett, mert még a legkedvezőbb ajánlatot adó összeg is magasabb, mint a rendelkezésre álló anyagi fedezet, ezért Székesfehérvár Megyei Jogú Város Közgyűlése Pénzügyi, Költségvetési, Jogi Bizottsága egyiket sem fogadta el – derül ki az Európai Unió közbeszerzési értesítőjéből.

Még a tervezésre sincs meg az elegendő pénz. Fotó: MTI
Még a tervezésre sincs meg az elegendő pénz. Fotó: MTI

Az értesítő így fogalmaz az okról, amiért nem választottak nyertest: „A vevő döntése a nem elegendő finanszírozás miatt”. Azaz úgy tűnik, az államtól kapott forrás szűkössége hátráltatja a felújításhoz szükséges tervezési fázist.

A nem uniós forrásokból megvalósuló pályázatot a Börgönd repülőterét érintő mély- és magasépítési kivitelezéssel kapcsolatos mérnöki tervezési szolgáltatásokra, a repülőtér és ipari terület feltárására, valamint tervdokumentációjának elkészítésére írták ki.

A közbeszerzésen nem nyertes ajánlattevők a következők voltak:

  • A Stúdió '90 Építésztervező Kft.
  • Utiber Közúti Beruházó Kft.
  • TSPC Mérnökiroda Kft.

Pedig az A Stúdió '90 honlapján ezt írja: "A különböző tervezési munkálatok elvégzése folyamán a Megrendelő igényeinek lehető legnagyobb mértékű teljesítése mellett kiemelt figyelmet fordítunk a gazdaságossági szempontok maximális figyelembe vételével történő tervezésre." Referenciáik között szerepel többek között a szolnoki MH 86 Helikopterbázis Hajózó Trenázs, a Magyar Honvédség Egészségügyi Központja, a kiskunfélegyházi HM Arzenál Fegyvergyár, vagy a budapesti Corvin áruház tervei. 

Az Utiber referenciái között szerepel a Monostori híd, a Megyeri híd és számtalan forgalmi csomópont tervezése. 

A kormányközeli West-Bau érdekeltségébe tartozó TSPC Mérnökiroda nevéhez fűződik a Millenáris Szélkapu Parkjának, a Szegedi Tiszavirág Sportuszodának, a szilvásváradi Lipicai Lovasközpontnak, vagy a Turai Kastély felújításának tervei. 

A sikertelen pályázók közül ketten is panaszt emeltek a döntés miatt, egyrészt a kirívóan alacsony összegű ajánlat indokolatlan elutasítása, illetve a közbeszerzési szabályok alkalmazásának indokolatlan elmulasztása miatt.

Az igen leromlott állapotú börgöndi repülőtérre összetett feladatok várnak. Egyrészt a légi oldal (AIRSIDE) tervezési feladatai, vagyis a repülőtér ingatlanán belüli épületek, vizi közmű és egyéb szükséges közművek, repülőtéri pályarendszer, út, közvilágítás, fénytechnika, zajvédelem, stb. engedélyezési és kiviteli tervdokumentációjának, valamint előzetes régészeti dokumentációjának elkészítése. Másrészt a földi oldal (LANDSIDE), vagyis a repülőtér ingatlanán kívüli tervezési feladatok elvégzése.

A repülőtéri futópálya összesen 45 000 négyzetméter lesz, ebből a kifutópálya hosszúsága 1 500 méter, szélessége 30 méter. A gurulóutak szélességét 23 méterre tervezik, ahol el kell férnie majd két darab Airbus A220-100/300 repülőgépnek, ha épp ott parkolnak.

A 3 szintes terminálépület 1 000 négyzetméter lesz, melyhez 40 darab személyautónak, és 3 autóbusznak elegendő parkolóhely lesz.

Állami támogatással születik újjá

Hiába merült fel már 2015-ben a reptér felújításának terve, csak 2023-ban született meg az a kormánydöntés, miszerint az állam felújítaná a börgöndi repülőteret. E szerint a kormány 750 millió forintot folyósít Székesfehérvárnak, ebből az összegből kell megkezdeni a repülőtér fejlesztését. Ezek után jön a közbeszerzések lebonyolítása, majd az itt születő anyagok visszakerülnek a kormány asztalára. Ha itt is megkapja a zöld jelzést a projekt, jön a konkrét fejlesztés finanszírozása.

„Létezik egy üzleti terv, amely a Modern Városok Programjának a része. Ez nem egy nagy, nemzetközi kereskedelmi repülőtérről szól, hanem egy sport, illetve és kisméretű, üzleti célú légijárművek fogadására alkalmas leszállópálya építését célozza meg. Ez a repülőtér egy betonos, éjszakai megvilágítással bíró futópályával rendelkezne, de jóval kisebb lenne, mint ami az eredeti bejelentésben szerepelt” – mondta 2023 novemberében az Albatrosz Repülő Egyesület elnöke, Szilády Dezső, aki arról is beszélt, hogy érkezni fog még 375,5 millió forint a repülőtér déli részének a megvásárlására, amit Székesfehérvár kapni fog a kormánytól annak ellentételezésére, amit a város a vásárláskor megelőlegezett.

Egyelőre azonban a tervezési fázison szeretne túljutni Székesfehérvár Önkormányzata, ezért hamarosan újra kiírja a pályázatot. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!