Bár számos körülmény, például az ellátási láncokban kialakult problémák nehezítették a működést, a magyar piac meghatározó mezőgazdaságigép-forgalmazója, az AXIÁL Csoport kiemelkedő eredményeket ért el 2021-ben – hangzott el a rendezvényen.
Pintér Zsolt, az AXIÁL Kft. ügyvezető igazgatója pozitívan értékelte a cég 2021-es évét.
„A gépes üzletágak erős forgalma elsősorban a pályázatoknak köszönhető, de az építőipar tavalyi, 13 százalékos növekedése is segítette a cégcsoport fejlődését, az építőgépes üzletág ugyanis eddigi legsikeresebb évét zárta 2021-ben” – mondta Pitér Zsolt ügyvezető igazgató, aki hozzátette, az agrárgép-finanszírozást tekintve is jó eredményeket hozott a 2021-es év.
Felkészülés
Mint kiderült, az elmúlt időszakban az agrárgéppiac szereplőinek helyzetét nehezítette a szállítási láncok akadozása, elsősorban a tengerentúli alapanyagok, az elektronikai alkatrészek hiánya. A tengeri szállítás drágulása, a kapacitás csökkenése, a szállítókonténerek és a csomagolóanyagok hiánya olyan hatást gyakorolt a gyártói oldalra, amely komolyan befolyásolta a szállítási készségüket.
„Ezeken felül jelentős drágulással is számolni kellett, mely áremelkedések a mai napig sem álltak meg” – jelentette ki Harsányi Zsolt tulajdonos-ügyvezető. Elmondta, többször előfordult az elmúlt időszakban, hogy az általuk megrendelt gépeknek még a leszállítás előtt emelkedett az ára. Ilyenkor dönteniük kell, vállalják-e az emelt árat és úgy értékesítik tovább, mert ha nem, akkor a gyártó másnak adja el a gépeket.
„Az eddigi kvótáink a jövőben is megmaradnak, de hiába emelkedik a hazai kereslet az általunk forgalmazott mezőgazdasági gépek piacán, jelentősen nem tudunk bővülni, hiszen a gyártók kapacitása is véges. Ha ma megrendelnek nálunk egy traktort, akkor a minimális átvételi idő hat hónap, de inkább egy évet ígérünk a vevőinknek” – tette hozzá Harsányi Zsolt.
Betáraznak
Az idei év során az orosz-ukrán konfliktus okoz bizonytalanságot. Ezért úgy döntöttek, a 2021-re tervezett számoknál legalább 30-40 százalékkal nagyobb készlettel kalkulálnak. Így tudják csak megfelelő biztonsággal kiszolgálni a partnereket – mondta Pintér Zsolt.
A tervezett fejlesztésekről elhangzott, a tavaly a részben a Pénzügyminisztérium támogatásával megvalósult kibővített Alkatrész Logisztikai Központ átadása jelenleg a Miskolc közvetlen szomszédságában lévő Felsőzsolcán építenek új, korszerű telephelyet, aminek az alapkőletétele megtörtént és az üzemet várhatóan az ősz folyamán át is adják, így a cég partnereit még gyorsabban és hatékonyabban tudják majd kiszolgálni. A cég bajai telephelyén a mobil szervizszerelői számára egy 6 állásos műhely építését kezdték meg, ami ugyancsak az év második felében meg is kezdi a működését.
Egyre több a korszerű gép
Pintér Zsolt ügyvezető a Nemzeti Agrárkutatási és Innovációs Központ Mezőgazdasági Gépesítési Intézetének adatait idézve azt is elmondta, hogy a magyar gazdák egyre nyitottabbak a technológiai fejlesztésekre és a korszerű technikai eszközökre.
Ez a folyamat 2016-ban indult el, akkor egy év alatt a gazdák összesen 127 milliárd forintot fordítottak mezőgazdasági gépek beszerzésére. Ez a szám egy év múlva több mint 20 milliárddal emelkedett. A növekedés 2019-ben elérte a 185 milliárd forintot. Egy év múlva kis visszaesés következett, majd tavaly az előző évi 184 milliárdot jelentősen meghaladva összesen 230 milliárd forintot fordítottak a gazdálkodók gépparkjuk bővítésére, ami több mint 25 százalékos növekedés.
„A teljes járműpiacot nézve ez kiemelkedő eredmény, hiszen az új személyautók magyarországi piaca például a múlt évben közel 5 százalékkal csökkent, elsősorban az ellátási problémák, köztük a chiphiány miatt” – mondta Pintér Zsolt.
Nyitás a precíziós agrárium felé
A munkaerőhiány az agráriumot sem kerüli el – hangzott el a zsámbéki eseményen. Amíg a jövő útja egyértelműen a precíziós eszközök használata az agráriumban. Ezen a területen nem is a korszerű gépek beszerzése jelenti a gondot, hanem a szakemberhiány.
A mezőgazdaságban ma már majdnem teljesen automatizált gépek működnek, amelyeket gyakran táblagépekről is lehet irányítani.
A zsámbéki Drivingcamp vezetéstechnikai tanpályán tartott bemutatón Katona János a gyakorlatban is bemutatta, mire képesek ezek a gépek.
A Claas 950 axion traktor vezetőfülkéjében ketten kényelmesen elférünk. A hagyományos pedálok természetesen megvannak, a vezető akár manuálisan is vezethetné a több mint 400 lóerős monstrumot, a fokozatmentes automataváltó finoman tenné a dolgát akkor is, ha emberi kéz és láb irányítaná a technikát, de a fülke jobb oldalát betöltő kütyük és a hozzájuk tartozó képernyők majdhogynem feleslegessé teszi az emberi beavatkozást. A majdnem amiatt indokolt, mert a délelőtti beszélgetésen Harsányi Zsolt elmondta, a digitalizációnak köszönhetően a gépek sok mindent elvégeznek helyettünk, de a feladatok beprogramozása és a döntések meghozatala még mindig az emberé.
„Ha mindent pontosan meghatároztam, akkor az indulás után nekem tulajdonképpen csak gyönyörködnöm kell a tájban” – mondja mosolyogva Katona János, majd rögtön hozzáteszi, a figyelem azonban elsősorban a gépé kell, hogy legyen. A képernyőn látszik, az egész pályát lemodellezte a program, a traktor pontosan az előre megszabott útvonalon halad. A kanyarok előtt Katona János módosít a beállításokon, csökken a sebesség, majd a hosszú egyenesben a kihelyezett bólyák között szlalomozik a traktor.
Persze mindez a bemutató kedvéért történik, a gépnek másnap már a földeken kell tennie a dolgát. Két-három centiméteres hibahatáron belül mozogva teszi a dolgát, a megfelelő fordulatszám-tartományok beállításával pedig a fogyasztást is optimalizálni tudják.
„A mai üzemanyagárak mellett a gazdák nem lehetnek a maguk ellenségei, ebben a technika is segít nekik” – teszi hozzá Katona János, aki még elmondja, folyamatosan szervezik és tartják a tanfolyamokat azoknak a gazdáknak, akik precíziós gépeket fognak a jövőben használni. Szükség is van erre, hiszen csak az általunk kipróbált traktor ára meghaladja a százmillió forintot.
Az eredményes vizsgával sem ér véget a kapcsolat.
„Ilyenkor adok egy névjegyet és a gazdák bármikor hívhatnak, ha segítségre szorulnak” – mondja Katona János.
A legkorszerűbb mezőgazdasági gépeket számos technológiai újítás is segíti. Ezek egyike a mAXI-NET 2.0 elnevezésű hálózat, melyet az AXIÁL Kft. – az Infobex Kft. közreműködésével és az Európai Űrügynökség anyagi hozzájárulásával – 2021 őszén indított el. Ennek lényege, hogy a vállalat az agrárgépek számára immáron négy – GPS, GLONASS, GALILEO és BeiDou – helymeghatározó rendszer, több műhold segítségével, magasabb jelminőséggel minden eddiginél korszerűbb, pontosabb és megbízhatóbb RTK korrekciós jelszolgáltatás tud biztosítani – tudtuk meg Pintér Zsolttól.
Harsányi Zsolt mindehhez hozzátette, ha az évelső hónapjait meghatározó bizonytalanság enyhülni fog, akkor közép- és hosszú távon a magyar agrárium a legkorszerűbb eszközökkel, gépekkel a korábbi évtizedekhez képest lendületes fejlődésre lesz képes.