3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Tartósan megsértjük a középtávú költségvetési hiánycélhoz való közeledés szabályát. Hamarosan jön az intés, a magyar kormánynak költségvetési kiigazítást kellene végrehajtania.

Költségvetéssel kapcsolatos figyelmeztetést kapott kedden Magyarország az Európai Bizottságtól, írja a Portfolio.hu. Melletünk ebben a körben csak Románia kapta meg ugyanezt. Az ok: a két ország tartósan eltér a középtávú költségvetési hiánycéltól (MTO), és ebben a tekintetben nem történt előrelépés.

A Bizottság közleménye szerint azt javasolja a Tanácsnak, hogy fogadjon el ajánlást Magyarország esetében, hogy a tagállam tegyen megfelelő intézkedéseket 2018-ban a középtávú célhoz való közeledés érdekében. Ezzel a Portfolio szerint gyakorlatilag megindult egy újfajta uniós költségvetési eljárás Magyarországgal szemben (Significant Deviation Procedure), ami Románia esetében már zajlik.

Újabb kihívás előtt áll Varga Mihály pénzügyminiszter. (MTI / Illyés Tibor)
Újabb kihívás előtt áll Varga Mihály pénzügyminiszter. (MTI / Illyés Tibor)


Magyarország esetében 2016-ban a GDP 1,5%-os strukturális hiányában állapították meg a középtávú költségvetési hiánycélt. Ehhez nem közeledtünk, a kormány a 3%-os költségvetési hiány alatt tartását célozta csak, ami az uniós szabályok szerint már nem elegendő. Fundamentálisan alacsonyabban is alakulhatott volna a költségvetés hiánya, a kormány azonban rendszeresen döntött költségvetési lazításokról, szembemenve az Európai Bizottság korábbi tanácsaival.

Az EB indoklása szerint a 2018-as tavaszi előrejelzés, valamint a 2017-es végleges adatok alapján az elvárt strukturális kiigazítás pályájától 2017-ben a megengedettnél nagyobb mértékben tértek el az országok (ez a GDP 0,5%-a). Nálunk egyrészt a kormányzati kiadások emelkedése meghaladta a 2017-ben érvényes kiadási referenciaértéket, másrészt a magyar költségvetés strukturális egyenlege a 2016-os -1,8%-ról 2017-ben -3,1%-ra romlott, ami a Bizottság megítélése szerint alátámasztja a jelentős eltérést az elvárásoktól. Ezek alapján jutottak arra a következtetésre a Bizottságnál, hogy jelentős a középtávú költségvetési hiánycéltól (MTO) való eltérés, ami indokolja az újfajta eljárás megindítását.

A döntés a gyakorlatban lefordítva azt jelenti, hogy Magyarország esetében 2018-ban költségvetési szigorító lépéseket vár el. A magyar kormánynak a GDP 1,5%-ának megfelelő strukturális költségvetési intézkedést kellene végrehajtania, ami nominálisan 570 milliárd forint körüli tartós kiigazítással jár. Ez viszont az EB szerint túlzott erőfeszítésekkel járna, ezért a Bizottság már 1%-os kiigazítással is megelégedne. (A Bizottság számításairól részleteket a Portfolio-n lehet olvasni.)

Magyarországnak október 15-ig kellene ismertetnie, hogy milyen intézkedésekkel kezelte a kérdést, ha a pénzügyminiszterek tanácsa elfogadja a Bizottság mostani ajánlását.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!