Egyelőre nincsen sok nyoma annak, hogy 2023 a megszorítás éve lenne a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alapnak (MTVA) nevezett állami médiánál. Idén elvileg jött volna a pénzügyi szigor: az MTVA önálló költségvetését 126,6 milliárd forintosra tervezték, ebből 5,5 milliárdot tesznek ki a kereskedelmi bevételek. A főösszeg 3,5 milliárd forinttal alacsonyabb a tavalyinál. Ennek ellenére az állami média az idei első félévben több költségvetési támogatást kapott, mint 2022 első hat hónapjában - derül ki az eredménykimutatásokból.
Továbbra is igaz az a két állítás, hogy
- olyan sok pénzt kap az államtól a közmédia, hogy elkölteni sem tudja,
- nincs is szüksége reklámbevételekre a közmédiának, mégis milliárdokat költ a beszerzésükre.
Nem utal különösebb megszorításra, hogy tavaly az első hat hónapban 56,8 milliárd forint állami támogatást kapott az MTVA, idén júniusig viszont 61,3 milliárd forint érkezett a Kunigunda utcai székházba. Ez a pénz 2019-ben 46 milliárd, 2020-ban 45,7 milliárd, 2021 pedig 57 milliárd forint volt. Vagyis soha annyi közpénzt nem kapott még az első félévben a közmédia, mint az idén, amikor költségvetési gondjai vannak az Orbán-kormánynak, a gazdaság pedig recesszióban van rendkívül magas infláció mellett. Cserébe viszont garantáltan olyan közszolgálati hírek születnek, amelyek szerint például az inflációról mindenki tehet, kivéve a kormányt.
Valamivel a reklámbevételeik is nőttek: 2,4 milliárd forintról 2,5 milliárdra. Az állami média reklámfelületeit a Mészáros Lőrinc-közeli Atmedia értékesítőházhoz tartozó Media Services Company Kft. árulja.
Nem lesz egyszerű feladat 126,6 milliárd forintot elkölteni, de a féléves kimutatás alapján van rá esély, hogy az állami médiának sikerülni fog. A kiadásokat átnézve az látszik, hogy dologi kiadásokra egészen elképesztő összeg, 31,3 milliárd forint ment már el. Ez bőven meghaladja a tavaly első féléves költést, amikor csak 26,5 milliárd forintot szerepelt ezen a soron. Persze ez magyarázható az EU-bajnok hazai inflációval. Rengetegen dolgoznak az állami média és így az Orbán-kormány sikeréért, ami sokba is került: csak a bérekre 12,1 milliárd forintot kellett kifizetni.
Látványosan növekednek tehát a közmédia személyi és dologi kiadásai, de így sem tudja elkölteni a költségvetésből folyamatosan érkező milliárdokat: idén az első félévben 1,6 milliárd forint nyereséggel végeztek. Tavaly ilyenkor 2,9 milliárd forintos pluszban zártak.
A Magyar Hang pedig az MTVA szerződéslistáját nézte át, és azt találta, hogy 6,7 milliárd forintnak megfelelő euróba kerülnek az olimpiai közvetítések: 2026 és 2032 között az összes téli és nyári olimpiát az állami társasághoz tartozó csatornákon láthatják a nézők. Ötéves megállapodást kötöttek a magyar rekordbajnok futballcsapat, a Ferencváros működtetőjével, az FTC Labdarúgó Zrt.-vel. Ennek értelmében 2028-ig mintegy 670 millió forintért megvásárolták a csapat hazai Bajnokok Ligája, Európa-liga és Európa-konferencia-liga selejtező mérkőzéseinek felhasználási jogát. Ugyanakkor az MTVA elveszítette a futball Bajnokok Ligája következő szezontól érvényes közvetítési jogaiért zajló licitet az RTL-lel szemben.
Azt pedig lapunk írta meg, hogy a Mauri Utazási, Kereskedelmi és Szolgáltatási Kft. 170 millió forintos ajánlattal nyerte el az MTVA dolgozóinak külföldi utaztatására kiírt tendert. Ez 30 millió forinttal több, mint az előző, szeptemberben lejáró szerződés, ami szintén nem a megszorítás jele.