A Mozdonyvezetők Szakszervezetének (MOSZ) elnöke szerint évről évre egyre rosszabb állapotban vannak a MÁV műszaki berendezései, az egyre gyakoribbá váló problémák pedig azt jelezik, hogy nem lehet felújítás, karbantartás nélkül üzemeltetni a vasutat.
A vasúttal nem lehet így bánni. Ha napi szinten vannak üzemzavarok, akkor be kell avatkozni. Nem kellene megvárni, amíg egy nagyobb tragédia történik
- mondta lapunknak Barsi Balázs, a MOSZ elnöke.
Szerinte akár vasárnap is történhetett volna tragédia, amikor a Keleti pályaudvaron kisiklott a Kolozsvár felől érkező InterCity öt kocsija, szerencsére senki nem sérült meg. Egy váltóalkatrész törése előzte meg az IC kocsi kisiklását. A közelben volt egy másik vasúti szerelvény is, amelynek vezetője időben és megfelelő módon reagált, vészfékezett, amivel megelőzte, hogy a két vonat összeütközzön. Legutóbb július 30-án vizsgálták az érintett váltó műszaki állapotát, ekkor mindent rendben találtak, de a baleset után elrendelték az országos hálózat összes ilyen váltójának rendkívüli felülvizsgálatát. Néhány nappal korábban pedig a dél-balatoni vonalon alakultak ki hatalmasak késések síntörés miatt.
Barsi Balázs szerint nem rendszerszintű a probléma, egyszerűen arról van szó, hogy a vasút alulfinanszírozott. A szakszervezet nem politikai, hanem szakmai alapon foglalkozik a témával, belső fórumokon folyamatosan jelzik a műszaki problémákat és a munkakörülmények állapotát.
Már tavaly is voltak injtő jelek, de most minden egyszerre jelentkezik. A döntáshozók tisztában vannak a vasút anyagi helyzetével, az a kérdés, hogy mikor fogják rászánni magukat, hogy ezen változtassanak. Nagyon nem örültünk például annak, hogy lemondtak az új járművek beszerzéséről
- fogalmazott a MOSZ elnöke.
A szakszervezetek tehát nem politizálnak, de mára egyértelműen politikai ügy lett a MÁV. Lapunk is beszámolt arról, hogy Vitézy Dávid közlekedési szakértő, korábbi közlekedésért felelős államtitkár szerint nemcsak minőségi, hanem biztonsági problémát is jelent a vasút romló állapota.
A MÁV minden eddiginél rosszabb késési statisztikái szerint és az utasok által is mindennap tapasztalható minőségi zuhanórepülés pedig együttesen mutatja: a helyzet nem csak rossz, mint valóban régóta, hanem kifejezetten és látványosan romlik. Ez az igazi baj.
- fogalmazott Vitézy Dávid, aki szerint Lázár János elmúlt két évben hozott intézkedései egytől egyig csak rontottak a helyzeten. Példaként említette, hogy a miniszter leállította az összes kiemelt fontosságú vasúti nagyberuházást, és visszavonta az összes vasúti járműbeszerzést, és helyette egy új sem indult. Magyar Péter, a Tisza Párt elnöke röviden csak lemondásra szólította fel Lázár Jánost. Míg Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke szerint teljesen nyilvánvaló, hogy azért sűrűsödtek meg a balesetek a MÁV hálózatán, mert a korábbi években a kormányzat folyamatosan elvonta a forrást az ágazattól.
Lázár Jánosnak főleg volt kollégája, Vitézy Dávid lehet a bögyében, a miniszter szerint az LMP bukott főpolgármester-jelöltje árulásszámba menő csúsztatásokkal uszít a MÁV ellen. A felelősséget nem vállalta, úgy látja, hogy a MÁV pályái és szerelvényei nem az ő minisztersége miatt olyanok, amilyenek, hanem az elmúlt 30 év mulasztásai miatt. Pont az IC kocsi kisiklása előtt néhány nappal jelentette be, hogy legalább 1 milliárd eurós hitelt vesz fel vasútépítésre a kormány, ingatlanbefektetők üzemeltetnének olyan ikonikus épületeket, mint a Nyugati vagy a Déli pályaudvar, leváltják a MÁV vezetőit, miközben teljesen átszervezik a céget.