4p

Összeomlik a magyar egészségügy?
Mennyi pénz hiányzik a rendszerből?
Mitől lesznek rövidebb várólisták?
Csak a magánegészségügyre számíthatunk?
Online Klasszis Klub élőben Rékassy Balázzsal

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a szakértőtől!

2024. szeptember 18. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A mozdonyvezetők szerint a döntéshozók pontosan tudják, hogy a vasút alulfinanszírozott, ezért az egyre gyakoribb problémák ellenére petícióban, sztrájkban nem gondolkodnak.

A Mozdonyvezetők Szakszervezetének (MOSZ) elnöke szerint évről évre egyre rosszabb állapotban vannak a MÁV műszaki berendezései, az egyre gyakoribbá váló problémák pedig azt jelezik, hogy nem lehet felújítás, karbantartás nélkül üzemeltetni a vasutat.

A vasúttal nem lehet így bánni. Ha napi szinten vannak üzemzavarok, akkor be kell avatkozni. Nem kellene megvárni, amíg egy nagyobb tragédia történik

- mondta lapunknak Barsi Balázs, a MOSZ elnöke.

Szerinte akár vasárnap is történhetett volna tragédia, amikor a Keleti pályaudvaron kisiklott a Kolozsvár felől érkező InterCity öt kocsija, szerencsére senki nem sérült meg. Egy váltóalkatrész törése előzte meg az IC kocsi kisiklását. A közelben volt egy másik vasúti szerelvény is, amelynek vezetője időben és megfelelő módon reagált, vészfékezett, amivel megelőzte, hogy a két vonat összeütközzön. Legutóbb július 30-án vizsgálták az érintett váltó műszaki állapotát, ekkor mindent rendben találtak, de a baleset után elrendelték az országos hálózat összes ilyen váltójának rendkívüli felülvizsgálatát. Néhány nappal korábban pedig a dél-balatoni vonalon alakultak ki hatalmasak késések síntörés miatt.

Megeszi a rozsda.
Megeszi a rozsda.
Fotó: Mfor/Mester Nándor

Barsi Balázs szerint nem rendszerszintű a probléma, egyszerűen arról van szó, hogy a vasút alulfinanszírozott. A szakszervezet nem politikai, hanem szakmai alapon foglalkozik a témával, belső fórumokon folyamatosan jelzik a műszaki problémákat és a munkakörülmények állapotát.

Már tavaly is voltak injtő jelek, de most minden egyszerre jelentkezik. A döntáshozók tisztában vannak a vasút anyagi helyzetével, az a kérdés, hogy mikor fogják rászánni magukat, hogy ezen változtassanak. Nagyon nem örültünk például annak, hogy lemondtak az új járművek beszerzéséről

- fogalmazott a MOSZ elnöke.

A szakszervezetek tehát nem politizálnak, de mára egyértelműen politikai ügy lett a MÁV. Lapunk is beszámolt arról, hogy Vitézy Dávid közlekedési szakértő, korábbi közlekedésért felelős államtitkár szerint nemcsak minőségi, hanem biztonsági problémát is jelent a vasút romló állapota. 

A MÁV minden eddiginél rosszabb késési statisztikái szerint és az utasok által is mindennap tapasztalható minőségi zuhanórepülés pedig együttesen mutatja: a helyzet nem csak rossz, mint valóban régóta, hanem kifejezetten és látványosan romlik. Ez az igazi baj.

- fogalmazott Vitézy Dávid, aki szerint Lázár János elmúlt két évben hozott intézkedései egytől egyig csak rontottak a helyzeten. Példaként említette, hogy a miniszter leállította az összes kiemelt fontosságú vasúti nagyberuházást, és visszavonta az összes vasúti járműbeszerzést, és helyette egy új sem indult. Magyar Péter, a Tisza Párt elnöke röviden csak lemondásra szólította fel Lázár Jánost. Míg Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület elnöke szerint teljesen nyilvánvaló, hogy azért sűrűsödtek meg a balesetek a MÁV hálózatán, mert a korábbi években a kormányzat folyamatosan elvonta a forrást az ágazattól.

Lázár Jánosnak főleg volt kollégája, Vitézy Dávid lehet a bögyében, a miniszter szerint az LMP bukott főpolgármester-jelöltje árulásszámba menő csúsztatásokkal uszít a MÁV ellen. A felelősséget nem vállalta, úgy látja, hogy a MÁV pályái és szerelvényei nem az ő minisztersége miatt olyanok, amilyenek, hanem az elmúlt 30 év mulasztásai miatt. Pont az IC kocsi kisiklása előtt néhány nappal jelentette be, hogy legalább 1 milliárd eurós hitelt vesz fel vasútépítésre a kormány, ingatlanbefektetők üzemeltetnének olyan ikonikus épületeket, mint a Nyugati vagy a Déli pályaudvar, leváltják a MÁV vezetőit, miközben teljesen átszervezik a céget.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!