4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Jelentősen megnőtt a fogyasztók megtévesztésével kapcsolatos panaszok száma az utóbbi egy évben, mi például az idei első félévben már több eljárást indítottunk, mint tavaly az egész évben – mondta el szerdán az NFH vezetője.

Egy éve, 2008 szeptember elsején lépett hatályba a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény. Az azóta tapasztalt panaszokról szerdán sajtótájékoztatón számolt be a három érintett hatóság, a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), a Nemzeti Fogyasztóvédelmi hatóság (NFH) és a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF).

Milliós bírságok megtévesztő reklámok miatt

"Az elmúlt egy évben 13 ügyet zártunk le, összesen 168 millió forint bírságot szabtunk ki. Jelenleg sok ügyünk már a végső stádiumban van, a következő egy hónapban akár egy tucat eljárás is lezárulhat, így vélhetően a 168 milliós összeg is jelentősen emelkedni fog" – vázolta fel Nagy Zoltán, a GVH elnöke. A szakember hozzátette: hatóságuk több mint 500 panaszt kapott tavaly szeptember óta.

Nagy Zoltán konkrét példákat is említett: a Penny Market például azért kapott több milliós büntetést, mert eltérés volt az akciós újságban szereplő ár és a blokkon szereplő összeg között. A Hildet megtévesztő reklámjai miatt 30 millióra bírságolta a versenyhivatal, míg a mobilinternet-szolgáltatók közül többen kaptak 10 illetve 15 milliós bírságot.

"Mi csak a fogyasztók egyedi panaszai alapján járunk el a tavaly hatályba lépett törvény alapján, a teljes piacot érintő ügyek ugyanis a GVH-hoz tartoznak" – emelte ki Farkas Ádám, a PSZÁF felügyeleti tanácsának elnöke. A pénzügy felügyelet legnagyobb „fogása” a Budapest Bank megbírságolása volt az elmúlt egy évben, a pénzintézet 5 milliós büntetést kellett, hogy fizessen a megtévesztő reklámjai miatt.

Az NFH körülbelül 1300 eljárást folytatott le 2008 szeptembere óta, ezek mintegy 10 százaléka történt a fogyasztók kezdeményezésére" – hangsúlyozta a sajtótájékoztatón Wittich Tamás. Ezekben az eljárásokban eddig mintegy 50 millió forint bírságot szabott ki a fogyasztóvédelmi hatóság.

"Érkezett például panasz egy kínai balzsam kapszulával kapcsolatban, melynek esetében nem sikerült bizonyítani, hogy jó hatással van az egészségre” – vázolt fel egy konkrét példát a fogyasztóvédelem főigazgatója. Emellett a hatóság kiemelten vizsgálta a termékbemutatókra szervezett utazásokat, melyekkel kapcsolatban szintén sok volt a panasz. Wittich Tamás elmondta: legtöbbször azt kifogásolták, hogy a termékbemutatón a cég azzal próbálta meggyőzni a jelenlévőket, hogy másnap már drágább lesz az adott termék. 

A hatóság főigazgatója elmondta: élelmiszerekkel kapcsolatban is érkeztek panaszok, például egyes élelmiszerek összetételét illetően. „Előfordult például, hogy egy száraztészta csomagolásán az volt feltüntetve, nyolc tojásos, azonban a vizsgálat kimutatta, hogy csak 5,6 tojást tartalmaz” – mondta el Wittich Tamás.

Hatékony együttműködés

A szerdai sajtótájékoztatón az is elhangzott, hogy az elmúlt egy évben sikeres volt az együttműködés a három érintett hatóság között, ezért nem is tervezik, hogy módosítják a megállapodást.

"A hatásköri problémákat szerencsére sikerült úgy rendezni, hogy a fogyasztók ne szenvedjenek kárt" – emelte ki Wittich Tamás. Az Európai Unióban is megkezdődött egy irányelv kidolgozása a fogyasztók megtévesztésével kapcsolatban, a három magyar hatóság a szerdai tárgyaláson abban is megállapodott, hogy ennek kidolgozásakor is közösen fogják képviselni az álláspontot.

A három intézmény közleményében azt is kiemelik, hogy az általuk az elmúlt egy évben lefolytatott vizsgálatok hozzájárultak a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok visszaszorításához, illetve elősegítették a tisztességes magatartást.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!