Horváth Gyula szerint azért indokolt a jelenleg 4-5 milliárd forintosra becsült beruházás megvalósítása, mert tehermentesítené a tó északi partján haladó 71-es főút utóbbi években egyre nagyobb forgalmát. A déli parton kiépült M7-es autópályáról ugyanis ezáltal könnyebben megközelíthetővé válna az északi part. Az új víziátkelővel akár egy órát is meg lehetne spórolni az észak-dél irányú közlekedésben, csökkentve a gépjárművek által okozott környezetszennyezést, ráadásul újabb turisztikai vonzerőt is jelentene az üdülőövezet számára.
A balatoni önkormányzatok tulajdonában lévő hajózási cég vezetője kifejtette, hosszú évek óta tervezik az újabb kompjárat állami vagy uniós támogatással történő megvalósítását, amire eddig csak a projekt részekre bontásával ígérkezett nehezen kivitelezhető lehetőség.
Ráadásul a közlekedési tárca előző vezetője a projekt ismerete nélkül elvetette az ötletet, ezért a balatoniak minél előbb szeretnének tárgyalni a kérdésről az új közlekedési miniszterrel. Annál is inkább, mert az NFÜ érintett hatóságának tanácsára van lehetőség a projekt uniós támogatással, egyben történő megvalósítására - hangsúlyozta a vezérigazgató.
Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) KÖZOP (Közlekedési Operatív Program) irányító hatóságának főigazgatója elmondta, a második balatoni kompjárat megvalósítása érdekes és jó projektnek ígérkezik, amelynek van esélye uniós támogatást szerezni a KÖZOP által prioritásként kezelt környezetkímélő közösségi közlekedés kategóriában.
A pályázatíróknak igazolniuk kell az új kompjárat környezeti hasznát, egyebek közt, hogy a szállított gépjárművekkel jelentősen csökkenhet az üdülőkörzetben a szén-dioxid-terhelés, vagyis a környezeti kár.
"A balatoniaknál van most a labda" - fogalmazott a főigazgató, aki szerint, ha megfelelő kérelmet tudnak összeállítani, és azt az érintett minisztériumok is támogathatónak tartják, akkor 25 millió euró (vagyis hatmilliárd forintos) költség alatt az irányító hatóság dönt róla, afölötti értékhatár esetében pedig Brüsszelbe továbbítják a pályázatot.
A program kedvező elbírálás esetén 85 százalékos uniós támogatásban részesülhet, és a tervezéshez szükséges közel 200 millió forintos költségét is uniós forrásból fedezheti. A legoptimálisabb esetben jövő őszre történhet meg a projekt jóváhagyása, és válhat a támogatási keret lehívhatóvá - mondta Szalóki Flórián.