Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


		
	
Király Béla Király Béla

Az idei évben a karácsonyi vásárlásokra is kihat a koronavírus-járvány. Sokan a vásárlásaikat online intézik, ez azonban nem várt problémákat okozhat, ha az utolsó pillanatra halasztaná valaki az ajándékok beszerzését.

Évről-évre rendszeresen előfordul, hogy a karácsony előtti utolsó napokban a dugig tömött plázákban és nagyáruházakban próbálják az emberek megvenni az ajándékokat. Erre vélhetőleg az idén nem fog sor kerülni, Orbán Viktor pénteki rádiós nyilatkozatában legalábbis arra célzott, hogy a járványügyi szakértők a korlátozások fenntartása mellett érvelnek.

Ha pedig nem jön lazítás, akkor a szabályok is nehezíthetik a plázázást, de az emberek jól felfogott érdeke is az, hogy kerüljék azokat a helyeket, ahol várhatóan nem lehet a távolságtartási előírásoknak eleget tenni. Aki elkerülné a tömeget azoknak a szakértők már az elmúlt napokban is adtak tanácsokat. Müller Cecília például azt mondta: "Arra ösztönzöm önöket, hogy a karácsonyi ajándék vásárlásokat ne hagyjuk az utolsó percekre, kerüljük a zsúfoltságot." Az országos tisztifőorvos nagyon kedves szokásként írta le a karácsonyi ajándékok vásárlását, de azt is hangsúlyozta, nem hagyhatjuk figyelmen kívül a vírust, ami nemcsak fertőz, hanem embereket is öl.

Müller Cecília is a webáruházakat ajánlotta (Forrás: M1, YouTube)
Müller Cecília is a webáruházakat ajánlotta (Forrás: M1, YouTube)

Müller Cecília azt is javasolta, hogy találjuk ki, hogy mi az az áru, amit szeretnénk beszerezni, és célirányosan menjünk vásárolni. Az országos tisztifőorvos a webáruházak látogatását ajánlja, amiknek a segítségével a kiszemelt ajándékot be tudjuk szerezni otthonról, és mindezt mindenfajta üzletbe történő menetel nélkül, biztonságosan tehetjük meg.

Tanács nélkül is sokan vásárolnak a neten

A biztonságos, kényelmes vásárlás és az interneten elérhető kedvezmények sokakat ösztönöztek arra az elmúlt hónapokban, hogy valamelyik webáruházban vásároljanak. Az immár Magyarországon is meghonosodott november közepi-végi kedvezményes időszak, hívják Black Fridaynek vagy akár Black Weeknek, szinten sokakat ösztönöz arra, hogy ilyen csatornákon keresztül szerezzék be a karácsonyi ajándékokat. Előzetesen, ahogy az a Piac & Profit novemberi számában olvasható írásban megjelent, a szakértők is csak vélelmezték, hogy növekedni fog a forgalom. A mértéke viszont kérdésesnek tűnt, mert az idei év végi szezont az évközben előrehozott vásárlások is befolyásolhatják. Az iskolakezdés és az otthoni munkavégzés miatt sokan már megvették a laptopot, tabletet, tévét, mobiltelefont, webkamerát, mindazokat a cikkeket, amelyek amúgy a Black Friday és a karácsonyi időszak slágertermékei – mondta Madar Norbert, a Piac & Profit kérdésére az idei karácsonyi szezont is befolyásoló folyamatokról.

Úgy tűnik azonban, hogy a válság és az előrehozott vásárlások érdemben egyáltalán nem fogták vissza az emberek vásárlási kedvét. A legnagyobb áruházak ugyanis rekordköltésről számoltak be a Black Friday akcióik kapcsán.

Az idei évben óriásit nőtt a webes forgalom
Az idei évben óriásit nőtt a webes forgalom

Az eMag például azt közölte, hogy idén a magyar vásárlók 3,1 millió oldallátogatás mellett 6,9 milliárd forintos forgalmat generáltak a webáruházban a karácsonyi bevásárlás kezdeteként számon tartott fekete pénteken. Azért a szokásos slágertermékek mellett érződött a járványhelyzet is, hiszen a korábbi évekhez képest a háztartási eszközök és tisztítószerek forgalma is kiemelkedő volt. Hasonló volt a helyzet az Extreme Digitalnál is, ahol a fúrógépek és a kávéfőzők mellett a szájmaszkokat vették a legtöbben. A kereskedelmi cég szerint a november 13-i Black Friday során 46 százalékkal több pénzt hagytak az Extreme Digital boltjaiban a magyarországi vásárlók a tavalyi fekete péntekhez képest. Nem véletlen, hogy Várkonyi Balázs, az Extreme Digital alapító-ügyvezetője meglehetősen optimista, és azt jelezte, hogy az online piac legnagyobb szereplőjének számító Extreme Digital - eMAG összesített forgalma idén a tavalyi 80 milliárd forintról több mint 100 milliárd forintra nő.

Csak meg is érkezzenek az ajándékok

A webes vásárlások esetén a novemberi vásárlás az elérhető kedvezmények mellett egy további előnnyel is jár, a rendelt termék így biztosan megérkezik az ünnepekre. Ez bár viccesen hangzik, komoly problémát jelenthet az idei évben, ugyanis a kiszállítást végző futárszolgálatok és a Magyar Posta a hírek szerint már most teljes kapacitáson dolgoznak. A társaságok ugyan az ünnepek előtt igyekeznek mindig növelni a kapacitásokat időszakosan alkalmazott munkatársakkal, illetve a meglévő állomány túlórázásával. Nagy valószínűséggel azonban a webáruházak forgalmával nem fognak tudni lépést tartani.

A Magyar Posta például a napokban azt jelezte, hogy a novemberi belföldi postai csomagforgalom majdnem 30 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A társaság ezért jóval nagyobb karácsonyi szezonra készül, mint tavaly, és már szombaton is kézbesít csomagokat. A naponta beérkező csomagmennyiség az elmúlt másfél hétben a 2019-es karácsonyi idény legerősebb napjait is felülmúlta, és átlagban kétszer akkora, mint egy nyári napon - írták a közleményben.

Csak legyen elég logisztikai kapacitás (Illusztráció forrás: pixabay.com)
Csak legyen elég logisztikai kapacitás (Illusztráció forrás: pixabay.com)

A Magyar Posta szerint a forgalmat a webáruházak akciói mellett a járvány is erősíti. A fertőzésveszély miatt a vásárlók kerülik az üzleteket, és inkább a világhálóról rendelnek. Kevesebb lesz a személyes találkozás is, ezért sok ajándék küldeményként ér majd célba a posta szerint.

Nem véletlen, hogy a Magyar Posta szóvivője a napokban azt mondta, hogy amennyiben valaki karácsonyra csomagot szeretne feladni, azt legkésőbb december 18-ig tegye meg, hogy a küldemény december 24-ig biztosan megérkezzen a címzetthez. Panulin Ildikó hozzátette, hogy bár a csomaglogisztikában a csúcsidőszak november 20-tól december 20-ig tart, a belföldi postai csomagforgalom már novemberben megdöntötte a tavalyi rekordot.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon végéig, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.