5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Drága a dollár, importálni kell az olajat, ez nem a legjobb kombináció. A hatósági ár és a piaci ár eltávolódása pedig "egyértelmű és lényeges átrendeződést" hoz a kiskereskedelemben.

Már eddig is fokozódó inflációval szembesültek az európai országok, de újabb lökést kaphatnak az árak - derül a Coface hitelbiztosító elemzéséből, amelyben a nyersanyag-, azon belül az olaj- és üzemanyagpiacok alakulását vizsgálta a társaság regionális szakértője. Magyarországon az üzemanyag-fogyasztás magához tért a járvány után, a jövőben további bővülés várható, ám ezt a növekedés kockázatok övezik.

Alapvető változásokat hozott a nemzetközi, így az európai piacokra is az infláció felgyorsulása és az azzal párhuzamosan kialakult energiakrízis. Emiatt nyersanyag-, olaj- és az üzemanyagpiacok is a fókuszba kerültek, ezek pedig még jobban felfelé húzzák az árakat. A nyersanyagok túlnyomó többségét ugyanis dollárban jegyzik, az amerikai deviza erősödése pedig tovább növeli a nyersanyagimportáló országok számláját. Ez különösen igaz az európai országokra: a rendkívül gyenge euró, valamint az euróövezeten kívüli országok fizetőeszközeinek gyengesége a Brent-olaj hordónkénti árát - a 2008-as és 2021-es olajáremelkedéseknél feljegyzett szintekhez képest - 30 százalékkal magasabbra emelte – derül ki az elemzésből.

Probléma a kereslettel és a készletekkel

A kínai kereslet lassulása ellenére az olajárak nem csökkentek jelentősen, mivel a piacon továbbra is jelentősek a potenciális kínálathiánytól való félelmek. Az aggodalmakat ráadásul fokozta, hogy hetekig tartó tárgyalások után megerősítették az orosz tengeri olajra vonatkozó uniós embargót. Az OPEC+-országok vártnál gyorsabb termelésnövelésre vonatkozó bejelentése nem oszlatta el ezeket a félelmeket” - emelte ki Grzegorz Sielewicz, a Coface régiós gazdasági elemzője. Közben a kereskedelmi olajkészletek már az ukrán válság előtt is a legalacsonyabb szintjükön voltak, ez pedig szintén felfelé hajtja az árfolyamot. 

Mi a helyzet Magyarországon és a régióban?

A Coface elemzője közölte, hogy az energiapiaci helyzet komolyan befolyásolja a közép-kelet-európai országok gazdaságát, mivel jelentős importra szorulnak az energiahordozókból. A térség országai továbbra is a főként Oroszországból importált olajtól és gáztól függnek, mivel a hagyományos szénhidrogén-termelési lehetőségeik korlátozottak. “A régió valóban elhanyagolható mennyiségű gázt és kőolajat termel, miközben Románia ezen a téren aktívabbnak tűnik a többi közép-kelet-európai országnál. A termelés túlnyomó többsége szárazföldi mezőkről származik. “Magyarország esetében a korlátozott tartalékok és a viszonylag inaktív feltárási színtér a következő években alacsonyabbra fogja szorítani az olajkitermelést, hacsak nem találnak új lelőhelyeket vagy kezdenek fejlesztésekbe.” – emelte ki a Coface szakértője.

Magyarország nyersolaj-finomító kapacitása a következő években stabilan napi 166 ezer hordó marad. A Duna Finomítóban történő folyamatos beruházások fenntartják a magas kihasználtsági szintet. “Az elkövetkező években a fejlesztések valószínűleg növelni fogják a kapacitást, ennek köszönhetően több, nem orosz nyersolaj finomítására is alkalmas lesz a finomító” - vázolt egy lehetséges jövőbeli forgatókönyvet a Coface elemzője.  A magyar piacon a finomított üzemanyagok fogyasztása a koronavírus-járványhoz, az utazások és a gazdasági tevékenység csökkenéséhez kapcsolódó 2020-as visszaesés után 2021-ben teljes mértékben visszatért. Ez a gazdasági tevékenység újraindulásának és az oltási kampányoknak köszönhető, emellett az üzemanyagokra bevezetett hatósági ár is hozzájárult ehhez.

Mit hozhat a jövő?

A Coface és a Magyar Ásványolaj Szövetség szeptember végén tartott olajipari konferenciáján az üzemanyagokra vonatkozó hatósági ár és az ellátás is napirendre került. Az előadások és a panelbeszélgetések során a szakértők megvitatták a magyar üzemanyagpiac kihívásait, melyek közül az egyik lefontosabb – az európai országokra nagy általánosságban jellemző – importigény az üzemanyagok, így a benzin, de különösen a gázolaj tekintetében. A hatósági ár bevezetése pedig fokozta ezt az importigényt. Ugyanakkor a szakértők szerint a piaci ártól teljesen eltávolodott hatósági ár, ez pedig visszafogta az üzemanyagimportot. Összességében a kiskereskedelmi üzemanyagpiacon egyértelmű és lényeges átrendeződés várható.

A konferencia résztvevői arra számítanak, hogy a következő években - a mostani bizonytalan környezet elmúltával - Magyarországon a finomított termékek fogyasztása mérsékelten növekedni fog a magánfogyasztás növekedése és a járműpark bővülése miatt. Ugyanakkor fogyasztásra nézve hosszabb távon a belső gazdasági korlátok, valamint az euróövezetből származó külső kereslet gyengülése kockázatot jelent.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!