Összeállítást közölt a Portfolio arról, hogy mely területeket érinti a legsúlyosabban a kata átalakítása. A lap szerint a cégeknek számlázás mostantól megszűnő lehetőségével többek közt
- a futárok, akik esetében a Wolt és a Foodpanda közvetítő szerepet tölt be,
- óraadó tanárok, akik nem főállásban dolgoznak egy oktatási intézményben, akár nyelviskolában,
- a villany- és vízvezeték- és gázszerelők, kőművesek, burkolók, szobafestők, akik eddig építési vállalkozóknak számláztak be,
- a szépségiparban dolgozók, pl. a fodrászok és sminkesek, akik nemcsak a lakossági ügyfeleket szolgálnak ki, hanem forgatásokon és rendezvényeken is dolgoznak,
- a pénzpiaci és biztosításközvetítők
- kerékpárszerelők,
- szállásadók,
- előadóművészek, ezen belül színészek, zenészek, humoristák,
- grafikusok, fotósok, videósok, filmesek, újságírók,
- írók, költők, illusztrátorok, fordítók,
- informatikai területen dolgozók, így a programozók, a szoftverfejlesztők, a rendszergazdák,
- könyvelők,
- idegenvezetők,
- ápolók
éltek. Néhány szakmai érdekvédelmi szervezetet meg is kérdezett a lap, hogy mire számítanak. Deák Judit, a Magyar Idegenvezetők Egyesületének elnöke nehezményezte az átállásra kapott rövid időt és elmondta, hogy
előfordul, hogy egy utazási iroda egy szezonban egy katás idegenvezetővel többször is együtt dolgoznak, azonban szerinte ez nem rejtett foglalkoztatás, hanem okos munkaerő-gazdálkodás.
Az átalakítás miatt Deák Judit szerint az ötezer aktív idegenvezető közül 15-20 százalék hagyhatja ott a pályát.
A nyelvtanárokat is nagyon súlyosan érinti az átalakítás, ráadásul sok a közoktatásban dolgozó pedagógus egészítette ki a bérét nyelviskolákban dolgozva, katásként számlázva. A változtatás Légrádi Tamás, a Nyelviskolák Szakmai Egyesületének elnöke szerint
a nyelvtanárok zömét ellehetetleníti a kata szigorítása, de legalábbis kérdésessé teszi megélhetésüket.
A könyvkiadók is nagyon sötéten látják a helyzetet, az elmúlt időkben a körülmények miatt is nehéz időket élő területen számos szakembert foglalkoztattak a kiadók külsősként, főállásban ugyanis csak a legnagyobb cégek engedhették meg maguknak az alkalmazásukat.
Vigh Attila, a Montwerk Media Kft. ügyvezető igazgatója pedig arról beszélt a Portfoliónak, hogy az influenszerek piacát a kata segített kifehéríteni, most egyrészt emelhetik a szponzorálási áraikat a sok követővel rendelkező influenszerek, másrészt annak a veszélye is fennáll, hogy
egy bonyolultabb adózási formát nem fognak bevállalni azok a jellemzően nagyon fiatal véleményvezérek, akiknek még nincs nagy tapasztalata a gazdasági életben, és ebből a tevékenységből amúgy is csak kiegészítő keresetük volt.