3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Mesés nyereség ígéretével rávették az áldozatokat arra, hogy megtakarításaikat egy értékesítőre bízzák. Nem hogy profit nem született, a pénzüket se látták többé.

A világ több mint ötven országában élő emberek, köztük magyarok tucatjainak pénzével tűntek el egy call center értékesítői – derül ki a Direkt36 cikkéből, amely a 444.hu-n jelent meg. A Direkt36 egy nemzetközi újságíró csapat tagjaként vett részt a nyomozásban. A jól jövedelmező, világméretű átverés nyomai egy ukrán irodaházba vezetnek.

illusztráció
illusztráció

A Kijev belvárosában álló elegáns épület, a Mandarin Plaza hatodik és hetedik emeletén több száz call centeres dolgozik nap mint nap azon, hogy a világ minden táján élő ügyfeleit befektetésre beszélje rá. A mesés profit ígérete azonban hamis, az áldozatok – többségük idős ember, aki a megtakarításait bízza az értékesítőkre – soha többé nem kapják vissza a pénzüket, sőt, a legtöbbször annak sincs nyoma, hogy a pénzt bárki bármibe fektette volna.

A Milton Group számára azonban rendkívül jövedelmező az üzlet, tavaly rekord bevételt, 70 millió dollárt (21,5 milliárd forintot) termeltek a kijevi irodában dolgozók. A szép eredményt egy több száz fős, fényűző újévi bulival ünnepelte a cég, a dolgozóknak jutalomlakásokat és autókat osztottak.

A Milton Group három éve zavartalanul tevékenykedik, egy alkalmazottnak azonban elege lett.

Hónapokon át gyűjtötte az információkat, majd elhagyta Ukrajnát és a legnagyobb svéd napilappal, a Dagens Nyheterrel osztotta meg, hogy mit látott. Ezután egy nemzetközi újságírócsapat – melynek a Direkt36 is tagja volt – az Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) vezetésével hónapokon át dolgozott, hogy feltérképezze a Milton Group hálózatát. A #FraudFactory nevet kapott nyomozás eredményeiről 25 ország médiumai számolnak be a napokban.

A világ tucatnyi országából a cég több mint száz ügyfele mondta el történetét. Volt az áldozatok között olyan, aki több, mint 12 millió forintnak megfelelő összeget veszített.

Az értékesítők feljegyzéseket készítettek az ügyfeleikről a belső nyilvántartásukba, például ilyeneket: "Nagyon öreg ember. Rávettem, hogy fizesse be a tranzakciós díjat... egy barátjánál lakik mert nincs pénze kajára, vissza kell hívni hétfőn, 400 ezret vesztett" vagy „Eladta a házát, nincs több pénze, sír". Egy magyar férfiről pedig azt írták: "Vén fasz, nem ért semmit."

A Direkt36 több mint 20 olyan magyart azonosított, akik hasonló csalás áldozatai lettek és közülük heten mesélték el a történetüket. Ők összesen 11 ezer eurót, vagyis csaknem 4 millió forintot veszítettek. Egy nyugdíjas asszony a temetésére félretett pénzét adta oda és a barátaitól is kölcsönkért.

A Milton cégcsoport ügyvezetője, Jakub Keselman tagadta, hogy a cége nagy létszámú ügyfélszolgálatot működtetne. Azt állította, hogy csak szoftveres megoldásokat nyújtanak más cégeknek, az ügyfelekhez semmi közük, az pedig előfordul, hogy valaki elveszíti a befektetett pénzét. A svéd rendőrség nyomozást indított, az információk forrását biztonságba helyezték.

A Direkt36 két cikkben számol be a nyomozás eredményéről, az első a hálózat felépítését mutatja be, a jövő héten megjelenő második a magyar áldozatok történetét meséli majd el.

(Direkt36)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!