Erről lesz szó a cikkben:
- A balti térségben egyre gyakoribbak a repülőgépek GPS-problémái, amelyek miatt járatokat kell átirányítani.
- Mi okozza a GPS-interferenciát és milyen hatással van a polgári légi közlekedésre?
- Milyen megoldások születhetnek a zavarással szemben?
- Valóban orosz beavatkozás állhat a háttérben?
- Milyen alternatív navigációs rendszerek léteznek a problémák kiküszöbölésére?
- Hogyan érintheti mindez a légi közlekedés jövőjét és biztonságát?
Múlt pénteken adta hírül a Reuters, hogy egy Londonból Vilniusba tartó Ryanair-gépnek a litván főváros helyett a 400 kilométerre található Varsóban kellett leszállnia, mert GPS-interferencia lépett fel, miközben a gép a landoláshoz készülődött.
A Boeing-737 MAX 8-200-as Ryanair-járat már 259 méteres magasságig süllyedt a vilniusi reptér kifutópályája felé tartva, amikor megszakította a leszállást és végül Varsó felé fordult.
„A repülőgép GPS-interferenciát tapasztalt – nyilatkozta a litván légiirányítás szóvivője, aki szerint a pilóta hozta meg a döntést a leszállás megszakításáról. – Minden más repülőgép a megszokott módon landolt a repülőtéren” – tette hozzá.