2p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ezek az akkumulátorok szupergyorsan, tíz perc alatt akár négyszáz kilométernyi hatótávra elegendő áramot is fel tudnak majd venni.

A Contemporary Amperex Technology (CATL) bejelentette, hogy Kína mellett a németországi és magyarországi üzemben is gyártani fogja a hamarosan megjelenő Shenxing nevű szupergyorsan tölthető akkumulátorát. Gao Pengfei, a cég főmérnöke hétfőn a müncheni IAA autókiállításon beszélt arról, hogy az akkumulátor tömeggyártása 2023 végétől kezdődik Kínában, és 2024-től lesz elérhető elektromos járművekben – írja a Reutersre hivatkozva a hvg.hu

Gao az európai gyártás ütemezéséről nem adott további részleteket, de elárulta azt, hogy régióbeli ügyfelekkel még nem kötöttek átvételi megállapodásokat. Mindez azért érdekes, mert korábban a Mercedes-Benz már bejelentette a debreceni beruházás kapcsán, hogy a stuttgarti cég lesz a CATL új magyarországi gyárának a fő megrendelője.

Akár 700 kilométerre is elég lesz. Fotó: Depositphotos
Akár 700 kilométerre is elég lesz. Fotó: Depositphotos

A CATL egyébiránt még nem határozta meg az új egységei esetében a szabványos töltési folyamat időtartamát tíz és 80 százalék között, de azt mondják 10 perc alatt 400 kilométernyi hatótávra elegendő áramot tud felvenni majd az akkumulátoruk.

Teljes töltéssel pedig akár 700 kilométerre elegendő áramot biztosít.

A nagy töltési gyorsaság mellett van egy másik különlegessége az új akkumulátornak: nem háromkomponensű, nikkel-mangán-kobalt egységről van szó, mint a mostanság hasonló képességekkel bíró – 700 kilométeres hatótávolságot és gyorstöltést biztosító akkuk esetében –, hanem egy lítium-vasfoszfát egységről (LFP).

Az LFP cellák ugyan némileg kisebb energiasűrűséggel bírnak, viszont az ilyen kémiájú akkumulátorok gyártása így alacsonyabb költséggel jár, mint a nikkel-kobalt-mangán (NMC) akkumulátoroké, amelyeket az olyan autógyártók, mint a BMW vagy a Tesla használnak a hengeres celláikhoz. A hatótáv, a rövid töltési idő és az alacsonyabb árak kombinációjával a CATL viszont így is versenyképes terméket kínálhat majd az autógyártóknak.

A CATL 2022 decemberében kezdte meg a termelést első európai üzemében, a közép-németországi Türingiában, és jelenleg is épül Debrecenben Európa legnagyobb akkumulátorgyára, amely a tervek szerint 2-3 éven belül már termelne, és a kapacitása elérné a 100 GWh-t évente.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!