3p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A fogyasztók jelentős része annyira utálja a használati utasításokat, hogy nem olvassa el azokat, ami a háztartási eszközök esetén kisebb gondokat okozhat. Nagyobb a kihívás az ipari berendezéseknél. 

Mikor olvasta el utoljára egy a háztartásába vásárolt elektromos vagy elektronikus eszköz használati utasítását? – tette fel a kérdést a BBC, megelőzve a választ, miszerint „Ki emlékszik már arra?”

A kézikönyveket utálók nincsenek egyedül. Egy brit felmérés szerint az Egyesül Királyságban a fogyasztók ötöde nem olvas használati utasításokat, és az Egyesült Államokban 50 százalék ez az arány. Miközben a magánfogyasztók egyszerűbb gépei esetén ez a viselkedés nem jár nagy kockázattal és csak a vevő bánhatja meg, ha valamit elront, mert nem olvasta el a használati utasítást, az ipari eszközöknél más a helyzet. Főként amikor valamit nagyon gyorsan kell kijavítani. Aki nem ismeri a berendezést, amit rábíztak, arról kiderülhet, hogy jobb lenne, ha más állás után nézne.

Az ipari szoftverek fejlesztésével foglalkozó brit Aveva létrehozott egy mesterséges intelligencián (MI)  alapuló rendszert, amely elolvassa, megtanulja a dolgozók helyett a használati utasításokat. A cég az elektromos hálózatokat üzemeltető Schneider Electrickel állt össze, hogy az energiaszolgáltató szélturbináinál kipróbálja az új módszert.

A kézikönyv szörnyeteget kezesbáránnyá teszik

Ezekről a berendezésekről „szörnyen szerteágazó” leírások készülnek, amiket az MI egyszerűen bemagol. A javításokat végző dolgozók jelzik a problémát, amire válaszul a mesterséges intelligencia lehetőséget kínál a hiba forrására és a javítás módjára.

Más világ jön?
Más világ jön?
Fotó: Pixabay

Ha jól kérdezett a dolgozó, akkor vélhetően megtalálja ezek között azt, amivel elvégezheti a javítást. A használati utasítást ismerő MI háromdimenziós ábrákon mutathatja meg, amiről beszél, a vizuális típusú szerelők örömére. Az Aveva úgy véli, hogy megoldásával elkerülhető az idősebb mérnökök „zaklatása” újabb és újabb kérdésekkel, mert tudásuk jelentős része benne lesz a gépben. Főként, ha segítenek kiegészíteni a kézikönyveket.

Épp az MI-nek való a sziszifuszi szövegírás átvétele

Az Aviva módszerének reciproka ugyanis az, amit például a kaliforniai Dozuki vállalat csinál, nevezetesen a használati utasítások készítése mesterséges intelligencia segítségével. CreatorPro elnevezésű programjuk a mérnökök szóbeli instrukciói alapján készíti el a használati utasításokat. Az is megoldható, hogy felhasználó feltölt egy videót, aminek alapján a szoftver lépésről lépésre leírja hogyan használta a bemutatott eszközt.

Ezután még az idegen nyelvű fordításokat is elkészíti. Az MI munkájának eredménye természetesen emberi ellenőrzésre, jóváhagyásra szorul. Hogy mi a haszna mindennek, azt jól mutatja a thaiföldi SCG Chemicals beszámolója. Ez a cég azért kezdett együtt dolgozni az Avevával, mert munkaerő-állománya elöregszik, és nem bazírozhat arra, hogy a fiatal mérnökök számtalan kérdésükkel a nyugdíjba vonult idősebb kollégáikat piszkálják.

Stuart Duff brit üzleti pszichológus szerint az MI-vel támogatott használati utasítás hasznos segítője lehet az emberek. A mérnökök sem különböznek másoktól, sokszor nincs türelmük végigböngészni a bonyolult kézikönyveket. Sokuk a nagyobb rendszerekre figyel, és a részleteket szívesen ráhagyja másokra, például egy MI-asszisztensre.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!