A katamaránok és a kompok szerdán délelőtt indultak el a komáromi SAM Shipbuilding and Machinery kikötőjéből. Az új balatoni hajók a Dunán a Sió torkolatáig jönnek, majd a Sión úsznak fel Siófokig. Az új hajók méretükből adódóan a Sión teljesen összeszerelt állapotban nem szállíthatók, végszerelésük ezért a Balatonon történik meg. A kormányállásokat, korlátokat, és a hajók egyéb alkatrészeit leszerelték, hogy a Sió-csatornán lévő hidak alatt elférjenek a kompok és a katamaránok.
A hajozas.hu információi szerint, ahhoz hogy a kompokat, és a katamaránokat a Sión a Balatonra tudják szállítani, a Sió-zsilip megnyitásával legalább 15 centiméterrel fog csökkeni a tó vízszintje. A Balaton átlagos vízállása meghaladta a 120 centiméteres szabályozási szintet múlt héten, így egyes déli parti települések védelme érdekében 2023. június 13-án kedden reggel 8 órakor megkezdődött a vízeresztés.
Közben az önkormányzatokat tömörítő Balatoni Szövetség (BSZ) elnöke a szövetség nevében kedden a belügyminiszterhez fordult, kérve a balatoni vízeresztés azonnali leállíttatását és a Sió-zsilip mindaddig zárva tartását, amíg nem egyeztetnek az érintett önkormányzatokkal. A BSZ levelére válaszolva az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) közölte, hogy “a hajómozgatás vízigényét figyelembe véve, valamint amennyiben az időjárás előrejelzésben nem következik be lényeges változás, nagy biztonsággal kijelenthető, hogy az idei üdülési szezonban a tó átlagvízállása 80-85 cm felett marad, azaz meghaladja a 2022. évi nyári átlagvízállásokat, tehát nem várhatóak problémák az alacsony vízállások miatt”.
A Bahart Zrt. két 45 méteres kompot és két 35 méteres katamaránt szerzett be a közel 5,7 milliárd forintért. A beruházás a hajózási társaság 2030-ig tervezett teljes modernizációs folyamatának első üteme. Az új járművek a legkorszerűbb műszaki és utaskiszolgálási eszközökkel rendelkeznek. A kompok Szántódrév és Tihanyrév között, míg a katamaránok Siófok és Balatonfüred, illetve Tihany között, valamint a Fonyód-Badacsony útvonalon közlekednek majd.