6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A csütörtökön nyíló turisztikai seregszemle kapcsán érdemes áttekinteni, régen milyenek is voltak e szakmai és közönségprogramok, és hogy egy adott ország miért, vagy épp miért nem vesz részt egy ilyen rendezvényen. 

A vásárok a kereskedelem legősibb formái, ezek kezdetben még nem árumintavásárok voltak, azaz bárkinek be is lehetett ott szerezni a szükséges termékeket. Később már tényleg csak mintaként vonultatták fel az újdonságokat, hiszen kiépült közben egy modern kereskedelmi háttér, főleg a nagyvárosokban. A vidéken élők majd 90 százaléka továbbra is a helyi piacokon, búcsúkon költötte a pénzét.

Felmegyünk Budapestre

De ezek is alkalmasak voltak arra, hogy a hasonló szakmában dolgozók információkat szerezzenek a konkurencia kínálatáról, és egyfajta üzleti kapcsolatfelvétel is zajlott a bódék között. Mindennek hátterében pedig komoly fejlődésnek indult a gyáripar és a közlekedés, a teherszállítás. 

Annak az ideje, hogy kifejezetten az utazási szakmának, a világlátásnak legyen egy nagyszabású fóruma, már a konszolidálódó húszas-harmincas években is felmerült, de a fizetőképes réteg ekkor még csekély, csak később jön el az aranykor.

A Budapesti Nemzetközi Vásár évtizedekig nagyon népszerű volt. (Az idősebbek a mai Hungexpo-t is sokan BNV-nek hívják.) A külföldre ritkán utazható magyarok itt ismerkedtek meg a világ technikai újdonságaival – még nem létezett internet, tévécsatorna is maximum kettő – és ámuldoztak a baráti szocialista országok új autómodelljein. Ez a fajta „felmegyünk Budapestre” attitűd pedig egyben családi kirándulás volt, kedvezményes vonatjegyekkel, akárcsak az OMÉK-re való „felutazás.”

Infóéhség, prospektusgyűjtési mánia

Aztán megszűnt a BNV, szinte korlátlanul érkeztek már be a külföldi áruk, felszabadultak a határok és utazhattak az emberek. Égető szükség volt a sokféle turisztikai tudnivalóra, az utazási irodák kínálatának összehasonlítására, amelyekről az információt – katalógusokat, prospektusokat – a kőbányai vásárvárosban rendezett Utazás kiállítás standjain szedték össze a látogatók. Igaz, már a kapuban a felét elhajították, ám ez ennek a szakmának a velejárója. 

A katalógusokat, prospektusokat a kőbányai vásárvárosban rendezett Utazás kiállítás standjain szedték össze a látogatók. Fotó: Hungexpo
A katalógusokat, prospektusokat a kőbányai vásárvárosban rendezett Utazás kiállítás standjain szedték össze a látogatók. Fotó: Hungexpo

De a maradékot talán arra használták fel, hogy ötletet adjon a számukra, hol kellene kezdeni a világlátást. Ez az utazási irodák és a nemzeti idegenforgalmi képviseletek aranykora Magyarországon.

Később elkezdődött a kiállítások szakosodása, a turizmuson belül is. A Budapest Boat Show, a Karaván Szalon, az Afrika Expo mind-mind jelzik az életmód és a fizetőképes kereslet változását. Ekkor még természetes, hogy majd minden országnak van nemzeti standja a vásárvárosban és hogy egész megyék tartják fontosnak – némi központi turisztikai akaratnak és támogatásnak köszönhetően –, hogy bemutassák a széles, jórészt ismeretlen, programkínálatukat.

Mitől függ, hogy lesz-e nemzeti stand?

Az, hogy melyik ország érzi – de főleg érezte – fontosnak a saját nemzeti stand felállítását, mindig számtalan tényezőtől függött. Egyrészt a politikai helyzettől, a diplomáciai kapcsolatok aktuális erősségétől, másrészt attól, hány turista érkezik onnan hazánkba és szeretnék-e, ha még többen jönnének Magyarországról.

Személyes okok is szerepet játszottak: találtak-e valakit itthon, aki tökéletesen beszélte a másik ország nyelvét és élete céljának tekintette annak bemutatását. Olykor e stratégiai főszereplő elhalálozásával véget is ért egy ilyen fejezet.

Függött és függ persze attól is, mennyire tartják a szomszédban fontosnak, hogy fejlődjön a kétoldalú turizmus és éppen a magyarok látogassanak oda, hiszen az ilyen standok működtetésének költségei vannak. Sokszor személyes ambíció vezeti a lelkes vezetőt, a sikerének pedig mindkét partner csak örülhet.

Az internet az utazási szakmát is felrobbantotta

Sokáig az emberek főleg a tévécsatornákból, szappanopera-sorozatokból, természetjáró filmekből és magazinokból értesültek a nagyvilág szépségeiről, míg be el nem érkezett az internetrobbanás, ami alapjaiban változtatta meg a marketingeszközök prioritását. 

Ha mindenkit el lehet érni interneten, miért költsünk a standbérlésre, utaztatásra, egyébként is környezetszennyező a prospektus nyomtatás… Az új szempontokat új szokások követték: már nem az újságírók a legfontosabb média és study tour partnerek, hanem elkezdtek tévésztárokat, celebeket, bloggereket és influenszereket meghívni, hogy reklámozzák országuk újdonságait.

Sokan tartják fontosnak, hogy bemutassák a széles, jórészt ismeretlen programkínálatukat. Fotó: Hiungexpo
Sokan tartják fontosnak, hogy bemutassák a széles, jórészt ismeretlen programkínálatukat. Fotó: Hiungexpo

Az internetes – azon belül facebookos – közlemény és hírküldések kora jött el. Ez kezdetben főleg a német nyelvterületre volt jellemző, akik inkább milliókat kifizetnek egy népszerű magazin oldaláért – az több emberhez jut el –, minthogy lánykákat állítsanak a standokra, akik válaszolnak az érdeklődők kérdéseire. (Válaszoljon a weblap…)

Közben, ezzel párhuzamosan, számos nemzeti idegenforgalmi képviselet megszűnt Magyarországon, vagy éppen a központjuk áttevődött Bécsbe, takarékossági okokból. Az is megesett, hogy rájöttek az adott ország nagykövetségén, nincs értelme fenntartani efféle marketingtitkárságot, úgyis áradnak hazájukba a világ minden tájáról a turisták.

Közben viszont felértékelődött Afrika

Az Afrika Expo már sok éve próbálja megszerettetni a magyarokkal ezt az ismeretlen, szépséges kontinenst, amely egy tudós hölgynek, Szilasi Herminának, és az ő személyes kapcsolódásának köszönhető. Ezt a tendenciát erősíti az idei díszvendég, Madagaszkár jelenléte is.

Az utazási kiállításoknak sehol nem tett jót a járvány, miközben felértékelődött a belföldi turizmus. Kiderült, azok jártak jól, akik már hamarabb váltottak. A zoom-ok és a webináriumok persze csak azokat érdeklik igazán, akik tényleg a szakmában dolgoznak, de majd ők átadják a friss infókat az ügyfeleiknek.

Kulcsszó: a mobiltelefon

Mára nagy mértékben megváltoztak – elsősorban a fiatalok – utazási szokásai, mobiltelefonról mindent el lehet percek alatt intézni, kiválasztani, kifizetni. Idejük sincs kimenni a Hungexpóra, ha csak nincsenek vonzó és újfajta programok a számukra, de ma is akadnak – az idei E-bike teszt például ilyen. 

Közben kialakult a világlátásnak egy újfajta módja, a rokonlátogató turizmus, hiszen amikor több százezer magyar él külföldön, akkor nyilvánvaló, hogy élénken fogynak a repülőjegyek. Viszont akik földet érnek majd, nem szállodában fognak lakni, és igényük sincs a klasszikus, csoportos, idegenvezetős műfajra.

Alig tértünk magunkhoz a pandémiából, következett a háború, most pedig a pusztító törökországi földrengés, amelyet jelentősen megéreznek a hazai utazási irodák is. Az Utazás kiállítás azonban eddig is megküzdött a változó technikai-társadalmi háttérrel, igényekkel, és alkalmazkodott hozzá. Ez úgy tűnik idén – 45. alkalommal – is így lesz.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!