4p

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Két évig a pandémia, aztán a háború miatt nem nyaralóhajóztak eleget az emberek, idén viszont egyelőre foglalni sem lehet a szolgáltatást.

A Turizmus Online készített interjút a Mahart Mgyar Hajózási Zrt. vezérigazgatójával, Sztilkovics Lászlóval a néhány éve nagy felhajtással beharangozott szolgáltatás, a tiszai nyaralóhajózás helyzetéről.

A vezérigazgató elismerte, hogy

"a 2020-21-es években a pandémia, 2022-ben pedig az ukrajnai háború negatív hatással volt az üzleti évre, így az eredeti terveink csak részben teljesültek. A nyaralóhajózás eredetileg több mint ötven százalékban számított külföldi vendégekre, akik viszont az említett körülmények miatt jórészt elmaradtak."

A főszezonban elmondása szerint a kapacitás ötven százalékát sikerült kihasználni, de egy így is "több száz hajókiadást és több ezer fizető vendéget jelentett". A cég azt tűzte ki célul, hogy öt éven belül elérjék, hogy a vendégek 60 százaléka külföldről érkezzen.

Remélhetőleg nem állnak majd kihasználatlanul az állami pénzből vett nyaralóhajók idén. Fotó: Turizmus Online
Remélhetőleg nem állnak majd kihasználatlanul az állami pénzből vett nyaralóhajók idén. Fotó: Turizmus Online

Sztilkovics László beszélt arról is, mikor térülhet meg a programra elköltött mintegy 5 milliárd forint állami forrás.

"Ennek jelentős része bevételt nem termelő közcélú beruházás volt, annak érdekében, hogy az aktív – elsősorban vízi – turizmus részére minőségi feltételeket biztosítsunk a térségben. Ennek a programnak a keretében épült ki a Tiszán és a Bodrogon mintegy 240 km hosszban a több helyen infrastruktúrával is ellátott kikötőhálózat, elkészült továbbá két gyönyörű, külső vendégek számára is szolgáltatást nyújtó báziskikötő. A kiskörei komplexum büfével, nagy kapacitású vizesblokkal és kilátóval a térség egyik legszebb látnivalója, közvetlenül a Tisza-tó kerékpárútja mellett. A program hozzájárult az érintett folyószakaszokon és a Tisza-tavon a mindenki biztonságát növelő vízi mentési szolgáltatás fenntartásához is.
A beruházás megtérülését tehát nem csupán a befektetett összeg "visszatermelése" jelenti, hanem annak társadalmi célú hasznosulása is. A jelentős részében közcélú program elindítása számos család számára jelent megélhetést, növelte a vízi turizmus kiszolgálási színvonalát, a hajózási tevékenység pedig további befektetéseket, új munkahelyeket teremtett már eddig is a térségben"

- fejtette ki a vezérigazgató a lap kérdésére.

A megtérülés lehetőségét némileg csökkentheti, hogy a korábbi évek gyakorlatától eltérően nem indítottak januárban előoglalási akciót, sőt jelenleg még egyáltalán nem fogadnak foglalásokat.

"A korábbi évek tapasztalatai alapján elmondhatjuk, hogy a hozzánk látogató belföldi vendégek meghatározó többsége 2-8 héttel indulás előtt, a külföldi vendégeink főleg április-májustól döntenek foglalásról, így még semmiről nem vagyunk lekésve. Egyelőre valóban csak előfoglalásokat veszünk fel, mivel a komplex szolgáltatási koncepció a mostani piaci körülményekhez igazodó átdolgozása zajlik. Az elmúlt 2 évben tapasztalt iparági változásokra szeretnénk jól átgondolt válaszokat adni, és minőségi, új szolgáltatásokkal megjelenni"

- ismertette ennek hátterét Sztilkovics László, aki szerint a foglalási időszakot "legkésőbb április elején" szeretnék elindítani.

Azt is megtudhattuk az interjúból, hogy a szolgáltatások árát nem tervezik emelni, azonban az üzemanyagárak emelkedése miatt drágbb lehet a nyaralóhajózás, mivel a vendégek a motor üzemórái alapján fizetik meg az üzemanyagköltséget.

És mi lesz akkor, ha mégsem indul újra az üzletág? Erre is válaszolt a vezérigazgató:

"Ezt a lehetőséget nehezen tudjuk elképzelni. Ugyanakkor, mivel ez a program hazai költségvetési forrásból valósult meg, annak eldöntése, hogy az üzletágnak egy ilyen forgatókönyv esetén mi lenne a sorsa, a támogató és a tulajdonos hatáskörébe tartozik."

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!