A Turizmus Online készített interjút a Mahart Mgyar Hajózási Zrt. vezérigazgatójával, Sztilkovics Lászlóval a néhány éve nagy felhajtással beharangozott szolgáltatás, a tiszai nyaralóhajózás helyzetéről.
A vezérigazgató elismerte, hogy
"a 2020-21-es években a pandémia, 2022-ben pedig az ukrajnai háború negatív hatással volt az üzleti évre, így az eredeti terveink csak részben teljesültek. A nyaralóhajózás eredetileg több mint ötven százalékban számított külföldi vendégekre, akik viszont az említett körülmények miatt jórészt elmaradtak."
A főszezonban elmondása szerint a kapacitás ötven százalékát sikerült kihasználni, de egy így is "több száz hajókiadást és több ezer fizető vendéget jelentett". A cég azt tűzte ki célul, hogy öt éven belül elérjék, hogy a vendégek 60 százaléka külföldről érkezzen.
Sztilkovics László beszélt arról is, mikor térülhet meg a programra elköltött mintegy 5 milliárd forint állami forrás.
"Ennek jelentős része bevételt nem termelő közcélú beruházás volt, annak érdekében, hogy az aktív – elsősorban vízi – turizmus részére minőségi feltételeket biztosítsunk a térségben. Ennek a programnak a keretében épült ki a Tiszán és a Bodrogon mintegy 240 km hosszban a több helyen infrastruktúrával is ellátott kikötőhálózat, elkészült továbbá két gyönyörű, külső vendégek számára is szolgáltatást nyújtó báziskikötő. A kiskörei komplexum büfével, nagy kapacitású vizesblokkal és kilátóval a térség egyik legszebb látnivalója, közvetlenül a Tisza-tó kerékpárútja mellett. A program hozzájárult az érintett folyószakaszokon és a Tisza-tavon a mindenki biztonságát növelő vízi mentési szolgáltatás fenntartásához is.
A beruházás megtérülését tehát nem csupán a befektetett összeg "visszatermelése" jelenti, hanem annak társadalmi célú hasznosulása is. A jelentős részében közcélú program elindítása számos család számára jelent megélhetést, növelte a vízi turizmus kiszolgálási színvonalát, a hajózási tevékenység pedig további befektetéseket, új munkahelyeket teremtett már eddig is a térségben"
- fejtette ki a vezérigazgató a lap kérdésére.
A megtérülés lehetőségét némileg csökkentheti, hogy a korábbi évek gyakorlatától eltérően nem indítottak januárban előoglalási akciót, sőt jelenleg még egyáltalán nem fogadnak foglalásokat.
"A korábbi évek tapasztalatai alapján elmondhatjuk, hogy a hozzánk látogató belföldi vendégek meghatározó többsége 2-8 héttel indulás előtt, a külföldi vendégeink főleg április-májustól döntenek foglalásról, így még semmiről nem vagyunk lekésve. Egyelőre valóban csak előfoglalásokat veszünk fel, mivel a komplex szolgáltatási koncepció a mostani piaci körülményekhez igazodó átdolgozása zajlik. Az elmúlt 2 évben tapasztalt iparági változásokra szeretnénk jól átgondolt válaszokat adni, és minőségi, új szolgáltatásokkal megjelenni"
- ismertette ennek hátterét Sztilkovics László, aki szerint a foglalási időszakot "legkésőbb április elején" szeretnék elindítani.
Azt is megtudhattuk az interjúból, hogy a szolgáltatások árát nem tervezik emelni, azonban az üzemanyagárak emelkedése miatt drágbb lehet a nyaralóhajózás, mivel a vendégek a motor üzemórái alapján fizetik meg az üzemanyagköltséget.
És mi lesz akkor, ha mégsem indul újra az üzletág? Erre is válaszolt a vezérigazgató:
"Ezt a lehetőséget nehezen tudjuk elképzelni. Ugyanakkor, mivel ez a program hazai költségvetési forrásból valósult meg, annak eldöntése, hogy az üzletágnak egy ilyen forgatókönyv esetén mi lenne a sorsa, a támogató és a tulajdonos hatáskörébe tartozik."