4p

A klasszikus hazai édességgyártók a rendszerváltást követően tönkrementek volna jelentős befektetések nélkül. A hazánkban éppen egy évszázada jelen lévő svájci Nestlé legnagyobb piaca 15-20 éven belül az USA helyett minden bizonnyal Kína lesz. Erről és a vállalat jövőbeli terveiről beszélgetett az mfor.hu Laurent Freixevel, a Nestlé Hungária Kft. ügyvezető igazgatójával.

A bővülés a mai napig tart. Táblázat! Laurent Freixe életútja!

- Milyen új fejlődési irányokat lát a vállalat? Várható-e extrémebb csokitípusok, például virágos csokoládé megjelenése?

- Egyelőre az összetevők tökéletesítésére és egészségesebbé tételére helyezzük a hangsúlyt. Azt szeretnénk, hogy egyre szélesebb körben "legyünk" elérhetőek. A Magyarországon nemrég bevezetett, magasabb árfekvésű Nespressóval például a fokozottan igényes vásárlókat céloztuk meg. Dolgozunk továbbá a kisebb kiszerelések előállításán, mivel erre egyre nagyobb az igény.

- Mennyit költenek kutatás-fejlesztésre?

- Az árbevételünk 1 százalékát. A k+f tevékenység a gyárak hálózatszerű együttműködésével történik, a központ Svájcban működik. Magyarországon például kávé- és csokifejlesztés folyik.

- Hogyan tudják piaci terveiket, hogy minél több édességet kívánnak értékesíteni, összeegyeztetni azzal, hogy egyre több a túlsúlyos gyerek és felnőtt?

- Úgy gondoljuk, hogy nincs jó vagy rossz étel, csak helytelenül összeállított étrend. Szervezetünknek változatos, sokféle élelmiszerre van szüksége, hogy minden fontos tápanyagot megkapjon, ebbe pedig belefér időnként egy-egy szelet sütemény, csokoládé is. Az egyensúlyon van a lényeg.

Felelősséget érzünk a jövő generáció iránt, ezért indítottuk el az általános iskolákban egészségnevelő programunkat. Az egészség és a testsúly összefüggéseivel foglalkozó kutatásokat támogatunk, életmód központot tartunk fenn, ahol táplálkozási tanácsot adunk. Minden termékünkön a lehető legtöbb információt tüntetjük fel az összetevőkről.

- Hány tagból áll egészséges termékeik palettája?

- Mindegyik termékünk egészséges, csak más-más módon. A csoki például antioxidánsokat tartalmaz, ami segít a rák elleni küzdelemben, e az élvezet pozitív hatásáról sem szabad megfeledkezni.

A különleges profilú célcsoportokra koncentráló termékeink aránya 10 százalék körüli - a cég külföldön forgalmaz például kifejezetten az idősebbeknek vagy betegeknek készülő produktumokat is. Már a Nestlé első terméke, a bébiétel is speciális igények kiszolgálására készült.

- A bébiétel nagyban hozzájárult a vállalat által elért sikerekhez, azonban a közelmúltban problémák is voltak vele, állítólag idegen eredetű anyagok kerültek a tápszerbe. A Nestlé továbbá felelőtlenségi listára is felkerült miatta. Mennyire befolyásolhatják az ilyen és hasonló ügyek a cég jövőjét?

- A bébiételekkel kapcsolatban a csomagolási technika volt a hibás, ami több cégnek is problémát okozott. Ez az ügy a Nestlé Magyarországon forgalmazott termékeit nem érintette, mivel azok a legkorszerűbb csomagolási technikával készültek.

A világszerte ismert vállalatok előbb-utóbb szűkebb csoportok kritikájának a kereszttüzébe kerülnek. Úgy gondolom, megállás nélkül fejlesztünk és etikusan kommunikálunk. Az emberek és a szakma 99,9 százaléka felismeri ezt. A bébiétel üzletág egyébként igen jól fejlődik.

- Milyen tendenciák várhatók a vállalat terjeszkedésében? Mi az amit a Nestlé eddig még nem ért el?

- Indiában, Brazíliában, Mexikóban, Kínában, Tájföldön és legnagyobb piacunkon, az USA-ban óriási lehetőségeket látunk. A Távol-Kelet igen gyorsan fejlődik, növekedési ütemben lehagyva maga mögött a 2. és 3. számú célországainkat: Németországot és Franciaországot. Közép-Kelet Európában is nagy potenciálok vannak, amelyen belül természetesen Magyarország igen érdekes számunkra. Afrika felé is egyre inkább nyújtogatjuk csápjainkat. Az első számú terjeszkedési célpont azonban jelenleg Kína, amelynek súlyát a jövő gazdaságában már egyetlen szakember sem kérdőjelezi meg.

- Tehát a jövőben "kínaiasodik" a Nestlé is?

- A vállalat elnökével beszélgettem nemrég, ahol elhangzott: nem kérdés, hogy egy napon Kína lesz a legnagyobb piacunk. Csak azt nem tudjuk még pontosan, hogy mikor. A vízió szerint a következő 15-20 éven belül sor kerül erre. Kínába már most jelentős összegeket fektetünk be, több gyárunk működik ott.

- Terveiket lokális cégek felvásárlásával vagy új gyárak telepítésével kívánják megvalósítani?

- Változó. Stratégiánk alapja az organikus növekedés, a saját gyárak kifejlesztése, de ha van lehetőség akvizícióra, meggondoljuk. A gyártásban Magyarországi jelenlétünket is így alapoztuk meg.

Nagy Vajda Zsuzsa

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!