A tavaly év eleji várakozásokhoz képest az online áruházak a tervezett 6 milliárd forintos forgalom helyett 7,5 milliárd forintot realizáltak 2003-ban, amelynek jelentős része, közel 30 százaléka, a karácsonyi bevásárlás ideje alatt, novemberben és decemberben képződött. 2004-ben a várakozások alapján 40 százalékkal nő mind az értékesítés nettó árbevétele, mind a vásárlások száma. Az online áruházak forgalma átlépheti a 10 milliárd forintos küszöböt, míg a vásárlások száma a 700 ezret. A dinamikus növekedés ellenére a B2C forgalom Magyarországon az összes kiskereskedelmi forgalomnak csak az 1,5 ezrelékét tesz ki.
Az online áruházak eredményességének elemzése alapján a napi ezernél több látogatóval rendelkező áruházak a 2003. évi forgalom és a vásárlások számának egyaránt több mint 80 százalékát adták. Ez a dominancia várhatóan 2004-re is igaz lesz. Az internetes vásárlások átlagos értéke 2003-ban 11300 forint volt. Az interneten keresztül vásárlók jellemzően a méretgazdaságosság alapján döntöttek a vásárlás mellett, azaz a vásárlók egy bizonyos értékhatár alatt már nem rendeltek az interneten a kiszállítási költségek miatt. 2004-ben ez a küszöb várhatóan csökkeni fog, ami az interneten keresztüli vásárlói kultúra megerősödését mutatja. Ugyanakkor minden 100 látogatóból csupán kettő vásárolt online.
Az online vásárlások száma alapján 2003-ban a vásárlók jellemzően a készpénzes és a postai utánvételt vették igénybe. Az üzemeltetők válasza alapján tavaly a vásárlások 60 százalékánál készpénzes utánvétellel egyenlítették ki a vásárlók számláikat. A forgalom alapján a postai és a készpénzes utánvételen keresztül folyt be az árbevétel 82 százaléka. A nagy értékű teljesítéseket (a 40000 forint feletti vásárlásokat) jellemzően banki átutalással hajtották végre, míg a kis összegű számlák (kevesebb mint 10000 forint értékű vásárlások) teljesítése készpénzes fizetéssel történt.
2003-ban a bejövő megrendelések 1,6 százaléka bizonyult hamisnak. Ez az alacsony arány a szűrőmódszerek hatékonyságának köszönhető. Ezek közé jellemzően a következő módszerek tartoznak: a regisztráció során az e-mail cím elkérése, a telefonszám elkérése, a személyes adatok bekérése és a megrendelés telefonos megerősítése. Az online áruházak alapításának éve és a látogatószám között szoros összefüggés figyelhető meg. Minél régebb óta működik egy áruház, annál magasabb a látogatók és az oldalletöltések száma. Ugyanez a megállapítás igaz a forgalmazott termékkategóriák és termékek száma, illetve a látogatók és az oldalletöltések száma közötti kapcsolatra.
(Menedzsment Fórum)
Kapcsolódó anyagok
Lendületet vehet az online kereskedelem
144 milliárd dolláros lehet az e-kereskedelmi piac
10 milliárd feletti lehet a hazai e-kereskedelem
A GKI Gazdaságkutató Rt. és a T-Mobile Magyarország Rt. - a Sun Microsystems Magyarország Kft.-vel együttműködve készített felmérése szerint idén az online áruházak forgalma átlépheti a 10 milliárd forintos küszöböt.