Az egész vállalatcsoportra kiterjedő, új költségcsökkentési projektet indít a Malév, jelentette be mai sajtótájékoztatóján Martin Gauss, a társaság vezérigazgatója. Ennek részeként karcsúsítják a létszámot és a flottát, átalakítják a menetrendet és megújítják a kereskedelmi tevékenységet. Mindezeknek köszönhetően a cég mintegy 1,5 milliárd forinttal jobb üzemi eredményt tervez idénre 2008-hoz képest.
Több mint 300 dolgozóval kevesebb kell
Ami a részleteket illeti, a vezérigazgató közlése szerint idén mintegy 150 dolgozótól válnak meg, 2011-ig pedig a cél az, hogy a teljes idejű alkalmazásban állók létszáma a jelenlegi 1362-ről mintegy ezerre csökkenjen. Utóbbi szám lehet 1100 és 900 is, a piaci körülményektől és a cég helyzetétől függően, tette hozzá Gauss. Megjegyezte, hogy a létszámcsökkentés hosszabb távon nem jelent feltétlenül elbocsátást, hiszen egyes részlegeket kiszervezhetnek.
A flotta több mint harminc százalékkal, a jelenlegi 28-ról 20 repülőgépre csökken majd az idei téli menetrendre. A karcsúsítás részeként a cég végleg megválik túl sok üzemanyagot fogyasztó öt darab Fokker 70-esétől, három darab Boeing 737-esét pedig ideiglenesen leállítja. Ezzel párhuzamosan még a nyáron forgalomba állítják a negyedik, költségtakarékos Bombardier Q400-as repülőgépet is. A flotta év végére kizárólag B737-esekből és Q400-asokból áll majd.
Csökken a járatszám, nő a kapacitás
A Malév 2009-ben 51 799 járatot kíván üzemeltetni, ami két százalékos csökkenés 2008-hoz képest. Az utasszám 183 ezerrel 3,1 millió fölé emelkedik majd idén a tervek szerint, a kihasználtság pedig 0,7 százalékkal 65,6 százalékra növekszik. A légitársaság által kínált kapacitás összességében öt százalékkal bővül majd az idei évben, közölte Gauss.
A menetrend átszervezése keretében a téli időszakra felfüggesztenek öt járatot (Velence, Podgorica, Ljubljana, Dublin, Genf), hat vonalon (Amszterdam, Párizs, Zürich, Stuttgart, Madrid, Kijev) pedig csökkentik a járatszámot. Kilenc célállomás (többek között Hamburg, Róma, Thesszaloniki, Tirana, Bukarest, Helsinki, Várna) esetében viszont sűrítik a járatokat.
A bővülés irányai is jelzik, hogy a Malévot összességében - mint Gauss mondta - regionális, az itteni piaci réseket kihasználó légitársasággá kívánják fejleszteni. Ez egyben azt is jelenti, hogy nem indítják újra a hosszú távú járatokat.
14,5 milliárdos veszteség 2008-ban
Az már a múlt héten kiderült, hogy a légitársaság tavaly 10,7 milliárd forintos üzemi szintű veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. Igaz, ez négymilliárd forinttal kevesebb, mint 2007-ben.
A cég 2008. évi konszolidált eredménye összességében 14,5 milliárd forint veszteséget mutat. Ugyanakkor ennek jelentős része, mintegy 8,7 milliárd forint egyértelműen az elmúlt évben rekordmagasságokba szökő üzemanyagáraknak tudható be.
Összehasonlításul: a Malév 2007-et 14,7 milliárd forintos üzemi veszteséggel és 700 millió forintos adózás előtti nyereséggel zárta. Az eredményt azonban akkor egyszeri, privatizációs tranzakciós tételek javították.
W.B.