3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Mintegy 150 embert bocsát el idén költségcsökkentési programja keretében a Malév, 2011-ig pedig összesen több mint 300 dolgozó kerülhet ki a cég kötelékéből, jelentették be szerdán. Ezzel párhuzamosan idén télen a flotta létszáma több mint harminc, a járatszám pedig két százalékkal csökken majd. A cég a most bejelentett költségcsökkentési projekttől 1,5 milliárd forintos javulást vár az üzemi eredményben.

Az egész vállalatcsoportra kiterjedő, új költségcsökkentési projektet indít a Malév, jelentette be mai sajtótájékoztatóján Martin Gauss, a társaság vezérigazgatója. Ennek részeként karcsúsítják a létszámot és a flottát, átalakítják a menetrendet és megújítják a kereskedelmi tevékenységet. Mindezeknek köszönhetően a cég mintegy 1,5 milliárd forinttal jobb üzemi eredményt tervez idénre 2008-hoz képest.

Több mint 300 dolgozóval kevesebb kell

Ami a részleteket illeti, a vezérigazgató közlése szerint idén mintegy 150 dolgozótól válnak meg, 2011-ig pedig a cél az, hogy a teljes idejű alkalmazásban állók létszáma a jelenlegi 1362-ről mintegy ezerre csökkenjen. Utóbbi szám lehet 1100 és 900 is, a piaci körülményektől és a cég helyzetétől függően, tette hozzá Gauss. Megjegyezte, hogy a létszámcsökkentés hosszabb távon nem jelent feltétlenül elbocsátást, hiszen egyes részlegeket kiszervezhetnek.

A flotta több mint harminc százalékkal, a jelenlegi 28-ról 20 repülőgépre csökken majd az idei téli menetrendre. A karcsúsítás részeként a cég végleg megválik túl sok üzemanyagot fogyasztó öt darab Fokker 70-esétől, három darab Boeing 737-esét pedig ideiglenesen leállítja. Ezzel párhuzamosan még a nyáron forgalomba állítják a negyedik, költségtakarékos Bombardier Q400-as repülőgépet is. A flotta év végére kizárólag B737-esekből és Q400-asokból áll majd.

Csökken a járatszám, nő a kapacitás

A Malév 2009-ben 51 799 járatot kíván üzemeltetni, ami két százalékos csökkenés 2008-hoz képest. Az utasszám 183 ezerrel 3,1 millió fölé emelkedik majd idén a tervek szerint, a kihasználtság pedig 0,7 százalékkal  65,6 százalékra növekszik. A légitársaság által kínált kapacitás összességében öt százalékkal bővül majd az idei évben, közölte Gauss.

A menetrend átszervezése keretében a téli időszakra felfüggesztenek öt járatot (Velence, Podgorica, Ljubljana, Dublin, Genf), hat vonalon (Amszterdam, Párizs, Zürich, Stuttgart, Madrid, Kijev) pedig csökkentik a járatszámot. Kilenc célállomás (többek között Hamburg, Róma, Thesszaloniki, Tirana, Bukarest, Helsinki, Várna) esetében viszont sűrítik a járatokat.   

A bővülés irányai is jelzik, hogy a Malévot összességében - mint Gauss mondta - regionális, az itteni piaci réseket kihasználó légitársasággá kívánják fejleszteni. Ez egyben azt is jelenti, hogy nem indítják újra a hosszú távú járatokat.  

14,5 milliárdos veszteség 2008-ban

Az már a múlt héten kiderült, hogy a légitársaság tavaly 10,7 milliárd forintos üzemi szintű veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. Igaz, ez négymilliárd forinttal kevesebb, mint 2007-ben.

A cég 2008. évi konszolidált eredménye összességében 14,5 milliárd forint veszteséget mutat. Ugyanakkor ennek jelentős része, mintegy 8,7 milliárd forint egyértelműen az elmúlt évben rekordmagasságokba szökő üzemanyagáraknak tudható be.

Összehasonlításul: a Malév 2007-et 14,7 milliárd forintos üzemi veszteséggel és 700 millió forintos adózás előtti nyereséggel zárta. Az eredményt azonban akkor egyszeri, privatizációs tranzakciós tételek javították.

W.B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!