Privatizáció 2005 végéig
A privatizációt elősegítő szabályozás alapelvei szerint a közúti tömegközlekedést hosszú távon fenn kell tartani akkor is, ha a szolgáltatást végzők számára ez veszteséges. A veszteségek kompenzációjárót az államnak gondoskodni kell. A leendő szabályozás legfontosabb elemei: a jövőben létesítendő új vonalakra liberalizált pályáztatási rendszer kialakítása, verseny alapú szolgáltatási szerződéses hálózat kialakítása és a közszolgáltatási szerződések megkötése miatt keletkező veszteségek kompenzációs technikájának kialakítása. Ez lehet egy középirányító költségvetési szervezet létrehozása, amely a személyszállítási közfeladatokat az állam nevében meghatározza, és rendelkezik forrásokkal a veszteségkompenzáció megvalósítására.
Az ÁPV Rt. szerint a szabályozás alapelveinél a tömegközlekedés szabályozásának egységességét kelt kialakítani, amiben a privatizációs szempontrendszer is érvényesül. Fontos a jövedéki adó visszatérítése, amely jelenleg a Volán-portfóliónak nem áll rendelkezésére. A keresztfinanszírozásra is ki kell dolgozni technikát, ne állhasson elő az a helyzet, hogy a kedvezőbb vonalakat ellássák, míg a kedvezőtlenebb struktúrákat a külső vállalkozók nem preferálják. A rendszernek része a veszteségkompenzáció is. Olyan helyközi tarifát kell kialakítani, amely egyrészt fedezi a költségeket, pótlásra, befektetésekre is forrás, és ugyanakkor profitot is tartalmaz.
A privatizáció közeli megvalósíthatóságának feltétele: a tarifaemelés, melynek a rendszere ne a jelenlegi ad hoc módon működjön. A szolgáltatási szerződések rendszerét ki kell alakítani 3-8 éves időtartamra. És szükség van egy átlátható veszteségkiegyenlítő rendszerre.
A 2005 év végi privatizációhoz módosítani kell a szabályozórendszert, a regionális működés hatékonyságát, értékelni kell a nemzetközi tapasztalatokat, és ez alapján lehet javaslatot tenni privatizációs stratégiára.
A Volán-portfólió privatizációjának folyamatának első lépéseként idén kellene kiválasztani a tanácsadót, így a jövő év közepéig elkészülne egy előkészítő anyag, mely a stratégiát és a megelőző teendőket tartalmazza. Az előkészítő folyamatok 2004 végéig lebonyolódhatnának és 2005 végéig ki lehetne írni a pályázatokat, így a privatizáció 2005 végéig lezárulhatna.
Forrás: Camion Truck
2005-ig lezajlik a közlekedési vállalatok privatizációja
Az európai uniós csatlakozás jegyében ötödik éve rendez konferenciát a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara és a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara a közlekedési ágazat aktuális kérdéseiről. A kétnapos rendezvény egyik legnagyobb érdeklődést kiváltott előadását Csikós Bálint, az ÁPV Rt. vezérigazgató-helyettese tartotta, aki az állami Tulajdonban levő közlekedési vállalatok privatizációs lehetőségeiről beszélt.